omEV #75: Om batteriförordningen

EU:s batteriförordning antogs i somras [1]. Det är ett omfattande regelverk som införs gradvis och sannolikt kommer får stor påverkan på fordonstillverkare, batteribransch och återvinningsaktörer. Vi har pratat med Annika Ahlberg Tidblad om förordningen. Annika har 25 års erfarenheter av batterifrågor och jobbar nu på Volvo Cars [2].
Ur innehållet:
Leveranskedjor: Vad kommer förordningen innebära för fordonsbranschens kontroll över leveranskedjor och krav på transparens?
Teknikval: Det finns regler kring litium-jonbatterier medan andra typer av batterier är oreglerade. Vad kan detta få för konsekvenser?
Parallella regler: Det ställs krav på batteriers hälsa, degradation och dokumentation om detta. Detta regleras även i FN:s organ UNECE. Hur fungerar dessa regler ihop?
Konkurrenskraft och kostnader: Vilken betydelse kan förordningen få för fordonsaktörernas konkurrenskraft inom och utanför EU? Om utökade krav på batterier införs även i Nordamerika och Asien, kan det påverka priset på batterifordon?
Ansvarsfördelning: Fordonstillverkarna har fått ett utökat producentansvar medan återvinningsindustrierna har ansvar för återvinning när en bil gått till skrot. Hur hänger det där ihop?
Konsekvenser: Batteriförordningen är en mycket omfattande lagstiftning med höga ambitioner. Det är första gången det finns en lag som går från vagga till vagga. Vad kommer kraven innebära för inblandade aktörer?
Referenser
[1] Nyhetsbrev om batteriförordningen m.m. https://omev.se/2023/08/15/sommarens-eu-beslut-om-material-i-batterier-infrastruktur-for-alternativa-branslen-samt-fornybara-branslen-till-sjofart/
[2] Annika Ahlberg Tidblad på Linkedin https://www.linkedin.com/in/annika-ahlberg-tidblad-85504487/?originalSubdomain=se
omEV #74: Om Hasslerutredningen

Vi har spelat in en podd med den fristående klimatanalytikern Magnus Nilsson. Han har medverkat i Hasslerutredningen och skrivit underlag till några kapitel.
I podden beskriver han hur EU-systemet förhåller sig till Sveriges klimatmål, varför det är så bråttom att anpassa svensk politik till EU-krav, vad som väntar om inte Sverige klarar kraven, och hur Sverige kan ta nya initiativ.
omEV #73: Om tysk fordonsindustri

OmEV har gjort en serie nyhetsbrev om tysk fordonsindustri. I oktober månads podd samtalar redaktionen om Tyskland som fordonsnation med Klaas Burgdorf, forskningshandläggare på Energimyndigheten. Klaas har ett långt förflutet i fordonsindustrin och är född i Tyskland.
Ur innehållet:
- Hur dominerande är tysk bilindustri i Europa.
- Vad betyder den tyska industrin för landets självbild.
- Vilka tyskägda tillverkare är starka på kinesiska bilmarknaden.
- Varför är kinesiska biltillverkare så stora konkurrenter på elfordonsområdet.
- Hur ser den tyska bilindustrin på konkurrensen från kinesiska tillverkare och hur möter man den.
- Hur reagerar tysk politik på hoten mot inhemsk bilindustri.
omEV #72: Om Konferensen Roads to the future

I september månads podd berättar Linda Olofsson om konferensen Roads to the future som hölls i slutet av augusti. Linda är föreståndare för Swedish Electromobility Centre. Konferensen fokuserade på vägfordon som ett nytt inslag i elnätet, men innehöll även annat.
Ur innehållet:
- Vad gör Swedish Electromobility Centre och hur kan olika aktörer dra nytta av centret.
- Vad krävs för att olika berörda aktörer ska börja samarbeta om nät, laddning och tjänster och vad säger nätägarna.
- Behovet av kompetens till batteribranschen och exemplet ”Battery School” från Frankrike.
- Råvarukedjor och projekt för att minska behovet av sällsynta jordartsmetaller i elmotorer.
- Vikten av att vara pedagogisk när man presenterar forskningsresultat för att upprätthålla trovärdighet och inte överdriva framsteg.
- Smarta elnät behöver bli smartare, bland annat med nya standarder.
- Tunga långväga transporter – är elvägar lösningen?
Varaktighet 17:12. Inspelad 4 sept 2023.
omEV #71: Om Electric Vehicle Symposium

Electric Vehicle Symposium i Sacramento, Kalifornien, USA
Redaktionens medarbetare Jens Hagman har varit på konferensen Electric Vehicle Symposium EVS i USA. I denna podd berättar han om sina intryck. Vad pratades det om, vilka frågor var heta och hur skiljer sig diskussionen från Sverige.
Ur innehållet:
- Laddinfrastruktur är glödhett och hetast är GM och Fords byte till Teslastandard
- Betydelsen av inhemsk tillverkning
- Stöd till låginkomsttagare
- Skolbussar och elektrifiering
- Kommer verkligen amerikaner vilja köpa små elbilar
Nyhetsbrev som nämns i podden: GM och Ford går över till Teslas ”North American Charging Standard” https://omev.se/2023/06/19/gm-och-ford-gar-over-till-teslas-north-american-charging-standard/
omEV #70: Om Kina inhemsk marknad, export och trender

I fyra nyhetsbrev har vi studerat den kinesiska fordonsmarknaden. Lyssna på juni månads podd där Mats-Ola Larsson samtalar med redaktionskollegorna Jens Hagman och Magnus Karlström om Kinas fordonsindustri och utvecklingen av elfordon.
Ur innehållet:
- Trender i den inhemska fordonsmarknaden
- Export till Europa och andra delar av världen
- Vad ligger bakom dagens trender och hur kan de utvecklas framöver
Nyhetsbrev som nämns i podden
Serien om Kina:
Del 1, den inhemska marknaden https://omev.se/2023/04/28/serie-om-kina-del-1-den-inhemska-marknaden/
Del 2, exporten av personbilar https://omev.se/2023/05/04/serie-om-kina-del-2-exporten-av-personbilar-okar/
Del 3, tunga lastbilar https://omev.se/2023/05/08/serie-om-kina-del-3-medeltunga-och-tunga-lastbilar-med-eldrift/
Del 4, styrmedel https://omev.se/2023/05/10/serie-om-kina-del-4-styrmedel/
Kontraktstillverkning serie:
Kontraktstillverkning aktörer https://omev.se/2023/05/23/serie-om-kontraktstillverkning-befintliga-aktorer-foxconn-och-startups/
Kontraktstillverkning drivkrafter https://omev.se/2023/05/25/kontraktstillverkning-del-2-drivkrafter-och-strategiska-avvaganden/
USA:s Inflation Reduction Act IRA: https://omev.se/2022/09/14/usas-nya-elbilsstod-gynnar-inhemsk-industri/
omEV #69: Om handlingsprogram för laddning och vätgas – intervju med Clara Irons Walling

Energimyndigheten och Trafikverket tar fram fram ett handlingsprogram för nationell utbyggnad av laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas. En delrapport kom i februari. Nu jobbar man vidare med förslag till åtgärder och styrmedel till slutredovisningen i november.
Vi har pratat med Clara Irons Wallin på Energimyndigheten. Vad gör man i utredningen, vad är klurigast och vilket stöd behöver man från andra aktörer?
Innehåll
- Betydelsen av EU:s nya förordning om infrastruktur för alternativa bränslen (AFIR)
- Hur kartlägger man behovet av kompetensförsörjning
- Hur ser marknadsaktörerna på behovet av samordning
- Vad undersöks med samhällsekonomiska analyser
- Hur hantera osäkerheter kring elvägar, batteribyte och återföring av el
- Vad vet vi och vad vet vi inte om publik laddinfrastruktur
- Stöd till tunga fordon och semipublik laddning
- Kommande dialogmöten och behov av information från olika aktörer
Underlag som nämns i podden
Delrapporten från februari 2022 https://www.energimyndigheten.se/remissvar-och-uppdrag/Download/?documentName=Delrapport%20inom%20uppdraget%20om%20handlingsprogram%20f%C3%B6r%20laddinfrastruktur%20och%20tankinfrastruktur%20f%C3%B6r%20v%C3%A4tgas.pdf&id=1877
omEV-notis om AFIR https://omev.se/2023/03/30/parlamentet-och-kommissionen-overens-om-hardare-krav-pa-laddning-och-vatgas/
omEV-notis om EPBD https://omev.se/2023/02/24/skarpare-krav-pa-laddinfrastruktur-vid-byggnader-antaget-av-parlamentsutskott/
Dialogmöten 9 och 12 maj https://trk.idrelay.com/2930/web?q=b72-938d-0000934b0b7200000000000000000552&c=a0436c4e03
omEV #68: Om marknadskommunikation och ellastbilar

I marspodden från Omev möter vi Alexandra Österplan. Hon har lång erfarenhet av marknadsföring av elfordon, bland annat på Nissan där hon var med om introduktionen av Leaf. Nu är Alexandra E-mobility Stream Leader på Scania. Där ansvarar hon för marknadskommunikation om eldrivna lastbilar. Vi blev nyfikna på hur en lastbilsaktör agerar för att få kunderna att välja eldrivet. Ur innehållet:
- Vilka frågor behöver lastbilsköparna hjälp med?
- Vilka aktörer behöver Scania samverka med?
- Vilken roll spelar kundens kund, alltså transportköparen?
- Vilket stöd behöver återförsäljarna?
- Skillnader och likheter mellan att sälja eldrivna personbilar och lastbilar.
Längd 19 minuter.
omEV #67: Om de senaste besluten inom EU

Årets första Omev-podd är en intervju med Magnus Nilsson. Han är en fristående miljöanalytiker som följer EU-besluten på fordonsområdet.
Lyssna på ett samtal om de viktigaste EU-besluten för att minska utsläppen av koldioxid och hur den nya utsläppshandeln för vägtransporter kan samverka med utsläppsbetingen för varje medlemsland. Magnus beskriver också ett växande behov av nya nationella åtgärder när marknaden för flytande drivmedel minskar och skatteunderlaget från drivmedelsskatter försvinner. Samtalet avslutas med några kommande EU-beslut att ha ögonen på.
Samtalet leds av Mats-Ola Larsson
omEV #66: Om julpodd med redaktionen

Redaktionen har samlats runt ett bord med lussebullar och tomtetugg för att ge varandra julklappsrim, fast orimmade. Var och en har skrivit en fråga (julklapps”rim”) till övriga redaktionsmedlemmar och spelade in säsongens sista omEV-podd där besvarar vi varandras frågor.
Resultatet blev är ett både lättsamt och seriöst samtal kring om hot och möjligheter kring e-mobilitet. Ur innehållet:
– Några trender 2023
– Vart tar kraftmobiliteten vägen?
– Hur står sig svensk forskning?
– Vilket är det mest bortglömda styrmedlet?
– Vad kommer hamna på museum i framtiden?
– Hur kan ett klassiskt drama utspelas i e-mobilitetsmiljö?
28 minuter.
Medverkar gör Magnus Karlström, Helena Berg, Jens Hagman och Mats-Ola Larsson