OmEV Avsnitt 22: Leverantörerna och teknikskiftet

 

Samtal med Fredrik Sidahl, som är VD på FKG.

FKG är branschorganisationen för de skandinaviska leverantörerna till fordonsindustrin.

Diskussion om fordonsindustrins snabba förändring.

OmEV Avsnitt 21: Forskningsbehov e-mobility

 

Samtal med Nils-Gunnar Vågstedt (Scania) om forskningsbehov för e-mobility i Sverige med speciellt fokus på tunga fordon.

Vi diskuterar också Northvolt och Tesla. Det finns också en diskussion om hur Sverige ska kunna bli världsledande.

Bandet Wintergatan har gjort musiken.

 

 

OmEV Avsnitt 20: Utvecklingen i Kina

Samtal med Peter Bryntesson (FKG) och Per Österström (BRG) om utvecklingen i Kina.

De har nyligen varit på besök där och träffat många aktörer inom eldrift, bilpooler och självkörande fordon.

OmEV Podd 19: Friflytande bilpooler

 

Samtal om friflytande bilpooler med Frances Sprei (Chalmers) och Johan Wedlin (RISE Viktoria).

Projektet vi diskuterar heter Analysis of effects of free-floating car sharing services.

Vi diskuterar även Frances artikel Disrupting mobility.

Samt vi pratar om behovet av Policy Lab.

Johan är redaktionschef för nyhetsbrevet ”Omvärldsanalys – Automatiserade fordon”, som vi nämner.

Bandet Wintergatan har gjort låten, som vi använder i podden.

OmEV Podd 18: Energirelaterad fordonsforskning

 

Reflektioner och sammanfattning av konferensen Energirelaterad fordonsforskning 2017.

Intervjuer med Peter Engdahl, Peter Kasche, Martin Gustavsson, Mats-Ola Larsson, Magnus Lindgren, Arne Nåbo, Eva Sunnerstedt, Lovisa Westblom och Stephen Wallman.

 

OmEV Podd 17: Batteriåtervinning

Råvarutillgångar och batteriproduktion blir mer och mer strategiska frågor för fordonstillverkarna. Priset på kobolt, som ständigt ökar, är en drivkraft för olika strategiska beslut. Ett exempel är VWs senaste drag att försöka säkra kobolttillgången. Reuters rapporterade nyligen att VW kontaktat koboltproducenter om materialleveranser till 2029 och att VW tänker investera minst 50 miljarder Euro [1].

Ett annat drag är batteriåtervinning. Både Honda och Toyota köper tillbaka uttjänta NiMH-batterier för att få tillgång till sällsynta jordartsmetaller. För Li-jonbatterier är det kobolt som är drivkraften idag för återvinning.

Batteriåtervinning bör fungera för att elfordon ska bli stort på ett hållbart sätt. Vi behöver ta tillvara råvaror och metaller, och helst även batteriernas funktioner.

Helena pratar i dagens avsnitt med ett antal experter inom batteriåtervinning. De är Lisbeth Dahllöf (IVL), Kristina Eriksson (El-Kretsen) och Lars Eklund (Naturvårdsverket), Christer Forsgren (Stena Metall), och Hans Eric Melin. (mer…)

OmEV Podd 16: Forskningsutmaningar samt om Roads to the Future

 

Elna Holmberg  och Helena Berg diskuterar forskningsutmaningar som svensk fordonsindustri står inför,  vad kan Sverige göra för att skynda på utvecklingen och vad var sammanfattningen från konferensen Roads to the Future. 

Elna är föreståndare för Swedish Electromobility Centre, som är ett nationellt kompetenscentrum för forskning och utveckling av el- och hybridfordon och laddinfrastruktur.

Tack till bandet Wintergatan som står för musiken.

Samt också tack till Jöran Fagerlund som har producerat avsnittet.

OmEV Podd nr 15: Svenska attityder till laddbara bilar

 

Mazdak Haghanipour (Power Circle), Annika Nordlund (Umeå Universitet), Martina Wikström (Energimyndigheten)  och Magnus Karlström (OmEV) diskuterar kunskap om användarna till laddbara bilar i Sverige samt vilka attityder har svenskarna till laddbara bilar.

Bandet Wintergatan stod för musiken samt Jöran Fagerlund var producent.

 

OMEV PODD NR 14: Den stora kurvan

 

Samtal med designern och transportstrategen Per Gyllenspetz  om alla förändringar som sker inom transportsektorn.

Vad betyder förändringarna för fordonsbolagen, svensk transportforskning och användarna?

Per Gyllenspetz

Tack till Jöran Fagerlund som producerat avsnittet och bandet Wintergatan som stod för musiken.

 

OmEV Podd nr 13: Tillväxtanalys

 

Ett samtal med analytiker Tobias Persson  (Tillväxtanalys) om varför olika länder har olika policy för hållbara transporter, om varför Japan satsar på vätgas samt om Sverige kan bli producent av metaller och mineraler till miljöteknik.

 

Tack till producent Jöran Fagerlund samt bandet Wintergatan som stod för musiken.