EU:s batteriförordning antogs i somras [1]. Det är ett omfattande regelverk som införs gradvis och sannolikt kommer får stor påverkan på fordonstillverkare, batteribransch och återvinningsaktörer. Vi har pratat med Annika Ahlberg Tidblad om förordningen. Annika har 25 års erfarenheter av batterifrågor och jobbar nu på Volvo Cars [2].
Ur innehållet:
Leveranskedjor: Vad kommer förordningen innebära för fordonsbranschens kontroll över leveranskedjor och krav på transparens?
Teknikval: Det finns regler kring litium-jonbatterier medan andra typer av batterier är oreglerade. Vad kan detta få för konsekvenser?
Parallella regler: Det ställs krav på batteriers hälsa, degradation och dokumentation om detta. Detta regleras även i FN:s organ UNECE. Hur fungerar dessa regler ihop?
Konkurrenskraft och kostnader: Vilken betydelse kan förordningen få för fordonsaktörernas konkurrenskraft inom och utanför EU? Om utökade krav på batterier införs även i Nordamerika och Asien, kan det påverka priset på batterifordon?
Ansvarsfördelning: Fordonstillverkarna har fått ett utökat producentansvar medan återvinningsindustrierna har ansvar för återvinning när en bil gått till skrot. Hur hänger det där ihop?
Konsekvenser: Batteriförordningen är en mycket omfattande lagstiftning med höga ambitioner. Det är första gången det finns en lag som går från vagga till vagga. Vad kommer kraven innebära för inblandade aktörer?
Referenser
[1] Nyhetsbrev om batteriförordningen m.m. https://omev.se/2023/08/15/sommarens-eu-beslut-om-material-i-batterier-infrastruktur-for-alternativa-branslen-samt-fornybara-branslen-till-sjofart/
[2] Annika Ahlberg Tidblad på Linkedin https://www.linkedin.com/in/annika-ahlberg-tidblad-85504487/?originalSubdomain=se