Kina exporterade 2,5 miljoner personbilar 2022. Trenden är ökande, samt Kina är antagligen världens näst största exportör av personbilar 2023 [1]. Endast Japan har en större export räknat i antal bilar. Kina är före länder som Tyskland, USA och Sydkorea [1–3].
Ungefär 650 000 var laddbara bilar [3]. IEA uppskattar att 2022 kom cirka 35 procent av alla exporterade elbilar från Kina [4].
Kina har också ambitioner att öka exporten mycket. Målet är att öka exporten till 8 miljoner fordon till 2030. Det skulle vara ungefär dubbelt så mycket som Japan exporterade 2022 [1].
Skäl till ökad export
Skälen till ökad export är bland annat kostnadseffektiv produktion, att konkurrensen på den kinesiska marknaden blir hårdare och att den kinesiska staten vill ha mer export.
Kinesiska företag har växt på sin inhemska marknad med hjälp av den stora skalan, deras grepp om batterimarknaden och tillgång till generös statlig finansiering. Men analysen numera är att den kinesiska marknaden börjar mogna och överkapacitet på hemmaplan gör exporten avgörande för framtida tillväxt [5-7].
Vilka bilmärken exporterar mest från Kina
Av de 650 000 elbilar som exporterades från Kina 2022 är en uppskattning att Tesla exporterade 271 000 Model Y and Model 3 från Kina [10]. Det finns andra västerländska bilmärken som exporterar från Kina till världen. Några exempel på fordonsmodeller som enbart görs i Kina är Dacia Spring och BMW iX3 [1].
Det är dock kinesiskt ägda fordonsföretag som står för den största exporten av fordon. Den tio största exportörerna 2022 av fordon var [9]:
- SAIC (MG, Buick, Roewe) 906 000 fordon
- Chery (Tiggo) 452 000
- Tesla 271 000
- Changhan 249 000
- Dongfeng 242 000
- Geely (Bl a Lynk & Co) 198 000
- Great Wall Motors (Haval, Ora) 173 000
- JAC 115 000
- BAIC 110 000
- Sinotruk 83 000
Världens största tillverkare av laddbara bilar BYD var inte med på listan 2022, men deras export ökar. April 2023 var deras export 15 000 laddbara bilar [11]. Totalt 2022 var BYD:s export endast 56 000 fordon [10]. BYD säljer endast laddbara bilar numera.
Kina exporterar billiga bilar
Ett utmärkande drag för fordonsexporten från Kina är att de exporterar relativt billiga fordon. Det genomsnittliga priset bedöms vara 13 700 USD för ett exporterat Kina-tillverkat personfordon. Det är ungefär 30% billigare än vad Japan exporterar för och endast en tredjedel av priset av tyskt exporterat fordon[1].
Asien, Europa, Sydamerika, Ryssland och Mellanöstern
Exporten från Kina gick 2021 till [1]:
- 29,9 % Asien
- 21,2% Sydamerika
- 21,1 Övriga
- 14,5 % EU
- 13,2 Övriga Europa
Mer aktuella uppgifter är att februari 2023 stod Kinas bilexport för upp till 5,29 miljarder dollar och importen uppgick till 2,95 miljarder dollar, vilket resulterade i en positiv handelsbalans på 2,34 miljarder dollar.
Mellan februari 2022 och februari 2023 har exporten av Kinas bilar ökat med 2,03 miljarder dollar (62,5 %) från 3,26 miljarder dollar till 5,29 miljarder dollar, medan importen minskade med -1,37 miljarder dollar (-31,7 %) från 4,32 miljarder dollar till 2,95 miljarder dollar |12].
I februari 2023 exporterades bilar mestadels till Ryssland (595 miljoner dollar), Belgien (586 miljoner dollar), Storbritannien (465 miljoner dollar), Australien (382 miljoner dollar) och Spanien (377 miljoner dollar), och importerades främst från Tyskland (1,34 miljarder dollar), USA (485 miljoner USD), Storbritannien (352 miljoner USD), Slovakien (304 miljoner USD) och Japan (241 miljoner USD) [12].
Nyregistreringen av kinatillverkade personbilar i Sverige
Mobility Sweden har statistik av nyregistreringen av personbilar I Sverige [13].
Totalt 288 087 personbilar blev nyregistrerade i Sverige under 2022. Ett försök att analysera hur många kinatillverkade personbilar som blev nyregistrerade i Sverige 2022 är:
MG (*): 8456 st
Polestar: 4473 st
Lynk&Co: 2103 st
BYD: 1088 st
Maxus: 218 st
Xpeng: 10 st
Jag tar inte med Tesla och Volvo Cars i sammanställningen.
(*) MG tillverkar fordon i Kina, Thailand och Indien. Jag hittar inte vilka modeller som tillverkas var just nu.
Geopolitik
USA har infört villkor för inköpsstöd för laddbara bilar som gör det svårt för kinatillverkade laddbara bilar att säljas i USA.
I Europa har VD:n för Stellantis Carlos Tavares pratat flera gånger om att Europa måste skydda sin industri bättre och införa krav [1]. Det är dock en känslig fråga eftersom europeisk bilindustri säljer mycket i Kina.
Egna kommentarer
Det var intressant att en så stor del av exporten gick till Ryssland i februari. Det beror givetvis på kriget och att rysk biltillverkningen har svårt.
I dagsläget är ungefär 1/3 av de exporterade personbilar från Kina laddbara. Den andelen kommer nog öka.
BYD:s snabba ökning av sin export är en trend att följa.
Referenser
[1] The US Hasn’t Noticed That China-Made Cars Are Taking Over the World. Bloomberg.
[3] Automobile Exports in December 2022. CAAM.
[4] Global EV Outlook 2023. omEV.
[5] China is leading the challenge to incumbent carmakers. The Economist.
[6] NINE TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF CHINA’S ELECTRIC PASSENGER CAR MARKET. ICCT.
[7] Zheng Liu, “Six Reasons Why China’s Automobile Export Saw Breakthroughs,” Auto Review, March 1, 2022,.
[8] China’s New Energy Vehicle Industrial Development Plan for 2021 to 2035 (pdf). ICCT.
[9] Top 10 automakers in China by vehicle exports in 2022. China Daily
[10] As EV costs tumble in China, an export wave builds. Reuters
[12] Latest Trends February 2023. OEC
[13] Mobility Sweden https://mobilitysweden.se/statistik/databas-nyregistreringar
[14] How geopolitical tensions could disrupt the global car industry. The Economist.