Kina har de senaste åren tagit ledningen när det gäller att införa tyngre ellastbilar. Landet är nu världens största marknad för ellastbilar och flera stora fordonstillverkare i Kina satsar. En av de mest intressant och största är Sany Group.
Kina: 85 procent av alla nya ellastbilar 2022
Enligt IEA nyregistrerades 60 000 tyngre lastbilar med eldrift (mer än 3,5 ton) i världen 2022. 85 procent av de lastbilarna blev sålda i Kina [1,2].
Av de 52 000 ellastbilarna som blev nyregistrerade i Kina hade cirka nittio procent (46 800) en fordonsbruttovikt som var lägre än 4,5 ton |2].
Nio av de största tillverkarna av batteriellastbilar var kinesiska 2022
Konsultfirman Interact Analysis uppskattade att nyregistreringen av medeltunga och tunga batteriellastbilar i världen 2022 var 32 040 varav 24 075 blev sålda i Kina. (Redaktionen: Den siffran skiljer sig från IEA:s. Det kan bero på att Interact Analysis inte räknar med de lättaste tunga ellastbilarna? IEA inkluderar också bränsleceller i sina siffror.)
Interact analysis sammanställningen av de tio största tillverkarna 2022 av batterilastbilar var:
Antal Marknadsandel
- SANY 4 249 13%
- XCMG 2 834 9%
- Geely New Energy 2 800 9%
- Zheng Yutong Group 2 383 7%
- SAIC Motor. 1 751 5%
- Beiben Trucks Group 1 563 5%
- Dongfeng Group 1 561 5%
- Volvo 1 211 4%
- Infore Enviro 988 3%
- Foton Motor. 906 3%
Övriga 11 794 37%
De innebär att de nio största tillverkarna är kinesiska. Det är endast Volvo som ej är kinesiska. 2022 levererades totalt 1211 ellastbilar av Volvo Group varav 554 var Volvo, 647 Renault Trucks och 10 Mack [4].
Marknadsledande i världen är SANY Group, som är en ledande global tillverkare av tunga maskiner och utrustning, med huvudkontor i Changsha, Hunan-provinsen i Kina. Företaget grundades 1989 av Liang Wengen och har sedan dess vuxit till att bli en av världens största tillverkare av bygg- och anläggningsmaskiner. SANY Group säljer bland annat dragbilar och betongblandare som är eldrivna. SANY sålde bland annat 1 000 eldrivna betongblandare till Zhengzhou 2021 varav 200 leverades direkt [5].
Exporten från Kina av ellastbilar är begränsad. Interact Analysis uppskattar att de kinesiska endast sålde 2 procent av sin tillverkning utomlands 2022.
Batteribyte stod för hälften av försäljningen
Batteribytes-lastbilar stod för 51 procent av försäljningen av ellastbilar i Kina 2022. Geely, XCMG, SAIC Motor och Sany Group var de stora tillverkarna av batteribyteslastbilar i Kina [3]. Om ni vill läsa mer om varför batteribyte är så stort i Kina kan ni läsa [5,6].
Inköpsstödet försvann januari 2023
Från den 1 januari 2023 skrotades ett decennium långt nationellt bidrag från den kinesiska regeringen till nya energifordon officiellt.
Detta indikerar att försäljningen av Kinas nya elbussar och lastbilar övergår från policystyrd till marknadsdriven.
En del av den stora försäljningsökningen december 2022 förklaras av att köparna vill utnyttja inköpsstödet.
Interact Analysis bedömer att försäljningen kan sjunka de första månader 2023 för att sedan gradvis återhämta sig [8].
Trend 2023 och framåt
Minggao Ouyang, som är vice ordförande China Electric Vehicle Hundred People Association och professor på Tsinghua universitet, gissade trender för ellastbilar i Kina nyligen [11].
Han uppskattade att försäljningen av tyngre eldrivna lastbilar kan bli 50 000 2023, 72 000 2024 och 129 000 2025.
Hans bedömningen är också att batteribyte kommer ta en ännu större marknadsandel i Kina. Han tror det kan bli upp till 70 procent.
Minggao tror också på ökad försäljning av bränslecellslastbilar i de tyngre klasserna. Försäljningen var 1250 bränslecellslastbilar 2022 i Kina. Ett skäl till den stora tillväxten är den snabba minskningen av kostnader för bränslecellssystem. Han bedömer att kostnaden var 10 000 yuan/kW (1 500 USD/kW) för tre år sedan och att kostnaden kommer sjunka till cirka 2000-3000 yuan/kW 2023 (300-450 USD/kW).
Elsopbilar är en nisch
Elsopbilar är en av de största nischerna för ellastbilar i Kina. En uppskattning är att cirka 7% av nyregistreringarna av sopbilar var eldrivna under första kvartalet 2023 [9].
Under första kvartalet 2023 nyregistrerades 1054 elsopbilar. Då var 1022 batterielektriska, 25 hybrider och 7 bränslecellsdriva [9].
Marknadsledande märken var XCMG, Sany, Yutong och Beiben.
Dragbilar är den största nischen för tyngre ellastbilar
Från januari till mars så stod eldrivna dragbilar för 51 procent av försäljningen av tyngre eldrivna lastbilar.
Första kvartalet 2023 registrerade 2 289 eldrivna dragbilar. Då var 2 128 batteridrivna, 146 bränslecellsdrivna och 15 hybrider [10].
Sany Group och deras ellastbil med 800 km elräckvidd
Liang Linhe, direktör för Sany Group och styrelseordförande för Sany Heavy Truck, lovade nyligen att Sany Group snart ska visa en ellastbil som har en elräckvidd på 800 km och har ett batteri med storleken 1165 kWh [12]. Det ska vara någon sorts livesändning när modellen blir publik.
För att lyckas med 800 km räckvidden har de löst fem utmaningar. Det är förbättrad packdesign, bättre värmehantering, fyra delsystem i batteriet för att förbättra pålitligheten, bättre laddning (800 V och fyra laddhandskar) och bättre systemdesign som bland annat förbättrat energieffektiviteten med 20 procent [12].
Liang Linhe tror att batteridrivna lastbilar är den optimala lösningen för logistik som har långa avstånd [12].
Egna kommentarer
Sany Group var intressanta. Jag ska försöka hålla ordning på när de visar sin lastbil med 800 km elräckvidd. Jag har baserat min beskrivning av deras lastbil på några kinesiska texter som jag har översatt med google translate. Det kan ha blivit fel.
Batteribyte stod för cirka 50 procent av försäljningen 2022. Det är mycket.
Den snabba minskningen av priset för bränslecellssystem till lastbilar var anmärkningsvärd.
Referenser
[1] Global EV Outlook 2023. omEV. 27 april
[2] Trends in electric heavy-duty vehicles. Global EV Outlook. 2023.
[4] Volvo Group Annual Report 2022 (pdf) sid 59.
[5] SANY delivered 1,000 electric mixer trucks to help Zhengzhou’s green development.
[6] Overview on Battery Swapping and Battery-as-a-Service (BaaS) in China (pdf). GIZ. 2022.
[7] Factors contributing to the rapid increase in sales of battery swapping heavy electric trucks in the first half of 2022 in China. Sweden-China Bridge – Collaborative Academic Platform for the Electrification of Transportation Systems. Newsletter No.7, August 2022
[8] Will Changing Policies Hamper China’s New Energy Bus and Trucks Markets in 2023? Interact Analysis.
[9] New energy dump trucks fell by 14% in March, Sany won the first place in sales, and XCMG is still the third place? First Commercial Vehicle Network.
[10] Sales of new energy tractors increased by 27% in March. Who will win the championship? Big changes in the top ten seats. First Commercial Vehicle Network
[11] What is the trend of the heavy truck market in 2023? Experts predict that the growth rate in this field will exceed 90%. China Business News
[12] China’s No. 1 challenge to the world’s No. 1? Will domestic long-endurance electric heavy trucks catch up with Tesla Semi? | Headlines. First Commercial Vehicle Network.
[13] Electric Vehicle 100 People’s Association, Liang Linhe: Sany Group sees the world of sea, sky and blue as the pioneer of ”carbon road”. Min. 8 maj 2023
[14] Zero-Emission Truck and Bus Market Update (pdf). Drive to Zero. Oktober 2022.