
Tunga batterilastbilar börjar synas i försäljningen. Förra året var fyra procent av nyregistrerade lastbilar över 16 ton eldrivna. Det ställer krav på laddinfrastruktur för distributionstrafik. Dessa behov kommer öka mycket kraftigt de kommande åren, med tanke på EU:s nyligen beslutade koldioxidkrav på tunga fordon. Kraven innebär att drygt 30-35 procent av nysålda lastbilar över 3,5 ton måste ha nollutsläpp till 2030 och drygt 55-60 procent till 2035.
Så hur kommer laddbehovet i Sverige fördelas geografiskt och effektmässigt när de laddbara lastbilarna slår igenom? Var och när behöver man börja planera för en kraftigt ökad efterfrågan?
Lastbilstillverkaren Volvo har tagit fram scenarier som visar laddbehovet när 20 procent och 40 procent av lastbilarna över 16 ton är batterielektriska. Man har delat in Sverige i små ytor där man har prognosticerat ett framtida laddbehov och effektbehov över dygnet baserat på verkliga lastbilsrörelser.
Vi har spelat in en podd med Staffan Rödjedal, Nils Odebo Länk och Anders Berger från Volvo. De berättar hur de tog fram sina beräkningar, vad de kom fram till när det gäller laddbehov och effektbehov, och vad Volvo tror att det krävs av olika aktörer för att klara utbyggnaden.
Ur innehållet
- Vilken typ av data om fordonsrörelser och energibehov har använts
- Vilka övriga antaganden är gjorda
- Vad visar scenarierna
- Hur representativa är data för Volvolastbilar för övrig trafik
- Kan körmönster komma att ändras när åkarna använder batterielektriska lastbilar
- Hur kan denna typ av prognoser stödja elnätsbolagen och vad tror Volvo att de behöver göra för att möta den ökande efterfrågan
- Vad kan denna utveckling innebära för åkerier och transportföretag
- Vilken roll kan transportköpare ha och hur kan science based targets i företag komma in
- Några utblickar till Frankrike, Tyskland och USA