omEV podd #88. Norsk elbilspolitik. Intervju med Christina Bu, generalsekreterare för Norsk Elbilsförening

omEV
omEV
omEV podd #88. Norsk elbilspolitik. Intervju med Christina Bu, generalsekreterare för Norsk Elbilsförening
/

Lagom till den stora elbilsmässan Nordic EV Summit i Oslo 9-10 april har vi träffat Christina Bu, generalsekreterare i Norsk elbilsförening. Föreningen är en av arrangörerna till konferensen och har länge varit en viktig röst i den norska bilpolitiken. Vi fick en pratstund om norsk elbilspolitik och föreningens roll som lobbyorganisation.

Att Norge har världens högsta andel batteri-elbilar är knappast någon nyhet för våra läsare. Hittills i år är 95 procent av de nybilsregistreringen elbilar. I år är målet 100 procent.

Nästan 30 procent av personbilarna i trafik är nu batterielektriska i Norge. I huvudstaden Oslo är andelen 40 procent.

Från en svensk horisont kan den norska elbilspolitiken tyckas har varit enkel för ett relativt litet land med goda statsfinanser. Men precis som i Sverige är det mesta av Norges glest befolkat och det har krävts både piskor och morötter för att nå målen. Även om en majoritet i parlamentet har stått bakom åtgärderna har det också funnits ett stort motstånd mot den förda politiken.

Så hur har Norge gjort och vilka åtgärder används i dagsläget för att ställa om till eldrift?

Ur innehållet

  • Vad gör Norsk elbilsförening och viken roll har Norsk elbilsförening spelat
  • Vad hände med förbudet att sälja nya bensin- och dieselbilar i Norge från 2025 och vad kommer hända med elbilsandelen i år?
  • Vad händer med subventionerna av elbilar och avgifterna på försäljning av nya bensin- och dieselbilar.
  • Elbilar är momsbefriade idag. Hur tycker Norsk elbilsförening att Norges regering bör hantera moms på elbilar (som är momsbefriade idag)
  • Hur har attityder till elbilar förändrats
  • Hur utvecklas utbudet av publika snabbladdare
  • Hur har elbilsanvändarnas attityder till snabbladdning förändrats
  • Varför hade flera norska landsbygdskommuner en högre andel laddbara bilar i nyregistrering än Oslo
  • Hur används appen från Norsk elbilsförening för att styra användares laddmönster efter tillgång och efterfrågan på el i lokala elnät.
  • Har Norge lärt sig något av andra länder?

Länkar

Norsk elbilsförening

Nordic EV Summit i Oslo 9-10 april

omEV #87 Prof. Patrick Plötz, e-mobilitetsforskare

omEV
omEV
omEV #87 Prof. Patrick Plötz, e-mobilitetsforskare
/

Dagens podd från omEV innehåller en intervju med mobilitetsforskare Patrick Plötz på länk från hans hem i Tyskland. Vi får höra honom berätta om sin syn på forskning och elektromobilitet. Samtalet är på engelska.

Dr Patrick Plötz är professor vid Fraunhofer Institute samt adjungerad professor och gästforskare på institutionen för Fysisk resursteori, Rymd-, geo- och miljövetenskap vid Chalmers tekniska högskola. Han har bland annat studerat laddhybrider, utsläppsfria tekniker för tunga lastbilstransporter, kostnader och policyfrågor.

Ur innehållet

  • Vilka forskningsområden är angelägna för den forskare som vill bidra med kunskap som kan underlätta eller påskynda hållbar elektromobilitet?
  • Vilken attityd ska man ha som forskare? Vad krävs för att forskning ska upplevas relevant för politik, industri och övriga samhällsaktörer?
  • Hurdan är balansen mellan forskning om tekniska frågor om e-mobilitet jämfört med ”mjukare frågor” som ekonomi, användarperspektiv, psykologiska aspekter och policyrelaterade frågor?
  • Hur kom det sig att forskning om laddhybriders bränsleförbrukning i verklig trafik fick avgörande betydelse för det nya EU-regelverk som träder i kraft i år?
  • Vilka forskningsområden kan få stor betydelse för politik och beslutsfattande om e-mobilitet?
  • Vad visar forskning om elvägar och vätgas jämfört med batterielfordon?
  • Vilka för- och nackdelar finns med subventioner för att styra teknikutvecklingen mot en viss teknik, exempelvis eldrivna fordon?
  • Forskas det om efterkonvertering av förbränningsmotorbilar till eldrift?
  • På vilka sätt kan vi som individer, eller små länder som Sverige, få betydelse för teknikutveckling och policybeslut, trots att vi i antal räknat är mer eller mindre försumbara?

Om Patrick Plötz

Fraunhofer Institute

Chalmers tekniska högskola

Länkar till vetenskapliga artiklar där Patrick Plötz medverkat om ämnen som tas upp i intervjun

Eldrivna vägtransporter – kostnader och teknikjämförelser

Kunze et al. (2024): Determining the share of renewable electricity in electric vehicle charging in Europe. Energy Reports 12, 5834-5845.

Link et al. (2024): Rapidly declining costs of truck batteries and fuel cells enable large-scale road freight electrification. Nature Energy 9, 1032–1039 (2024). Länk.

Spetz, D. & Plötz, P. (2024): Depot slow charging is sufficient for most electric trucks in Germany. Transportation Res. D 128. Länk.

Plötz, P. (2022): Hydrogen technology is unlikely to play a major role in sustainable road transport. Nature Electronics 5, 8-10. Länk (låst artikel)

Verklig bränsleförbrukning i laddhybrider

Plötz, P., et al. (2022). Real-world usage of plug-in hybrid vehicles in Europe. ICCT White paper. Länk.

Plötz, P., et al. (2021):  From lab-to-road: Real-world emissions of plug-in-hybrid electric vehicles. Environmental Res. Lett. 16 054078. Länk.

omEV#86 Utredning vill ha effektivare elektrifiering

omEV
omEV
omEV#86 Utredning vill ha effektivare elektrifiering
/

Den 10 januari överlämnade utredningen om elektrifierade transporter sina förslag till regeringen om att undanröja hinder för elektrifiering. Dagens podd är ett samtal med utredaren Mattias Viklund. Han berättar om de viktigaste förslagen och vilka nyttor som skulle kunna uppnås om deras förlag genomförs.

Ur innehållet

  • Hur förenkla elbilsladdning i parkerings-samfälligheter.
  • Vad händer med EU-direktivet EPBD om byggnaders energiprestanda.
  • Varför borde kommuner ges möjlighet att tillåta eldrivna lastbilar i bullerkänsliga miljöer.
  • Hur skulle dispens från krav på elnätskoncession i vissa fall kunna underlätta energihubbar, samordnade eltjänster och laddning av lastbilar i godscentraler.
  • Hur kan man ställa krav på elnätsbolagen att publicera aktuell information om ledig kapacitet i sina distributionsnät och transmissionsnät. Vad skulle det nytta till?
  • Några exempel på åtgärder för att underlätta för nätägare och användare av el.
  • Men allt behöver inte regleras. Exempel på tjänster och anpassningar som verkar lösa sig utan lagreglering.
  • Exempel på en tänkbar forskningsfråga.

Utredningen kan laddas ner här (länk).

omEV #85: Julpodd special: Läsarnas frågor

omEV
omEV
omEV #85: Julpodd special: Läsarnas frågor
/

I årets sista podd från omEV svarar redaktionen på några av de frågor som ni lyssnare skickat in. Vi tackar för alla tips och lovar återkomma i nyhetsbrev till några av de frågor som inte hinns med i denna podd.

Ur innehållet:

  • Vad händer med storleken på batterierna? Kommer elbilarna fortsätta få allt större batterier eller finns det tecken på så kallad ”right-sizing”?
  • Vad händer inom V2X, alltså återföring av el från fordonsbatterier till byggnader eller elnät? När kan vi köpa bilarna och hur kommer kunderna reagera?
  • Vilken var den viktigaste händelsen inom elektromobilitet 2024?
  • Hur ser ni på utvecklingen av laddinfrastruktur för lastbilar? Vilka behöver samverka, var finns flaskhalsar och finns det skillnader mellan Sverige och den europeiska kontinenten?
  • Hur många länder har vägavgifter och undantag för elbilar?
  • Vilken nyhet missade vi 2024?
  • Hur påverkas svensk fordonsindustri av de geopolitiska förändringarna i vår omvärld?

omEV #84: Om PowerCircle, smart laddning, effekttariffer och flexibla elmarknader – så kan laddmarknaden utvecklas effektivt

omEV
omEV
omEV #84: Om PowerCircle, smart laddning, effekttariffer och flexibla elmarknader – så kan laddmarknaden utvecklas effektivt
/

OmEV har gjort två poddar om utveckling, planering och byggande av laddinfrastruktur för lätta och tunga fordon. Förra veckan publicerade vi en intervju med Lennart Olsson på Circle K.

Idag publicerar vi andra intervjun. Mats-Ola Larsson från vår redaktion samtalar med David Mowitz från intresseorganisationen Powercircle. David arbetar med elektrifiering av transporter, laddinfrastruktur och integration i elsystemet.

Innehåll i dagens podd
Vilka problem kan nätägare och laddoperatörer stöta på när laddtjänster byggs ut.
Hur kan processen att etablera laddning göras mer transparent.
Vilka möjligheter finns att påskynda processen.
Vilka flexibilitetstjänster utvecklas för att utnyttja elproduktion och elnätskapacitet mer effektivt.
Hur kan effekttariffer komma att påverka laddning.
Vilken roll kan V2X få i utvecklingen av flexibla elmarknader (V2X = återföring av el från fordonsbatteri till fastighet eller elnät).
Vad är lokala flexibilitetsmarknader, villkorade avtal, stödtjänster och aggregatorer.
Varför har lägre dieselpriser gjort det svårare att införa eldrivna lastbilar.
Vad kan underlätta för åkerier och speditörer att införa eldrift.

omEV #83: Om Circle K och laddinfrastruktur för lastbilar

omEV
omEV
omEV #83: Om Circle K och laddinfrastruktur för lastbilar
/

OmEV har gjort två poddar om utveckling, planering och byggande av laddinfrastruktur för lätta och tunga fordon.

Idag publicerar vi första intervjun.  Här samtalar Mats-Ola Larsson från vår redaktion med Lennart Olsson hos drivmedelsdistributören Circle K. Lennart ansvarar för bolagets arbete med laddning för tung trafik.

Nästa vecka kommer en intervju med David Mowitz på Powercircle.

Innehåll i dagens podd

Hur gör Circle K för att ha koll på efterfrågan på laddning till lastbilar?

Vilka är era kunder?

Vad behöver era kunder för stöd? Hur hjälper ni dem?

Hur är behovet av semipublik laddning?

Hur planerar ni nya laddställen och vilka svårigheter kan ni möta?

Hur lång tid tar det från planering till driftsättning av laddare?

När behövs samordning och vem skulle kunna ha en samordnande roll?

Hur långt har man kommit med MCS-laddning (laddning med megawatteffekt)?

Vad gör Circle K i Europa?

Kommer kraven i direktivet AFIR om laddning längs stora vägar vara tillräckligt?

omEV #82: Om hur går det för elbilarna och batteribranschen?

omEV
omEV
omEV #82: Om hur går det för elbilarna och batteribranschen?
/

Vi har skrivit några nyhetsbrev under september månad om marknaden för elfordon och batterier. Vi ville undersöka vad som ligger bakom rubrikerna om vikande försäljning för elfordon och batteritillverkare. Vi skrev också EU-kommissionens Draghirapport som föreslår en rad åtgärder för att stärka europeisk bilindustri.

I oktober månads podd sammanfattar Magnus Karlström och Mats-Ola Larsson de viktigaste slutsatserna från dessa nyhetsbrev.

Ur innehållet

  • Därför är personbilsmarknaden viktig för batteritillverkare
  • Försäljningen av elbilar i Sverige, EU, Storbritannien, USA och Kina
  • Så mycket minskar lönsamheten hos de stora europeiska biltillverkarna
  • Därför är nedgången i Europas försäljning av elbilar tillfällig
  • De största aktörerna på batterimarknaden
  • Batteriproduktion och överkapacitet
  • Så har priserna på litiumjonbatterier förändrats

Så vill Draghi stärka europeisk konkurrenskraft.

omEV #81: Om Martina Wikström (ny redaktionsmedlem)

omEV
omEV
omEV #81: Om Martina Wikström (ny redaktionsmedlem)
/

Träffa Martina Wikström, vår nya medarbetare på omEV. Hon har en bakgrund som forskare och har därefter jobbat på Energimyndigheten och Regeringskansliet. Nu arbetar hon på forskningsorganisationen UC Davis.

Ur innehållet

  • Hur har stödet till elfordon utvecklats i Sverige
  • Vilken typ av stöd identifierade man initialt som viktigt
  • Hur hitta rätt typ av stöd för laddinfrastruktur till tunga fordon
  • Varför är aktörssamverkan viktig
  • Vilka näringslivsaspekter ser du
  • Några trender internationellt
  • Vad kan vi lära av Norge
  • Vad är UC Davis och vad ska du göra där

omEV #80: Om livscykelanalyser för elfordon

omEV
omEV
omEV #80: Om livscykelanalyser för elfordon
/

Under våren har Julia Lindholm skrivit tre nyhetsbrev om livscykelanalyser (LCA). De har handlat om specifika frågor för elfordon, harmoniserad metodik och frågor kring buss-LCA. Vår poddredaktör Mats-Ola Larsson har träffat Julia och för att prata livscykelanalyser.

Ur innehållet

  • Vilka brukar betala livscykelanalyser för eldrivna fordon, vad brukar man undersöka och vad brukar de användas till.
  • Man kan komma till relativt olika resultat, beroende på utgångspunkter och antaganden. Vad bör man som läsare ha koll på om man ska tolka en LCA rätt.
  • Utsläppen från el för att ladda fordon spelar stor roll för klimatpåverkan under ett elfordons livslängd. Hur hanterar man sådana frågor i livscykelanalyser – bör man räkna statiskt eller förutsätta framtida utsläppsminskningar, och kan man ta hänsyn till om fordonen exempelvis laddas med grön el?
  • En livscykelanalys kan ta hänsyn till olika miljöaspekter utöver klimat som övergödning, partikelutsläpp, ändliga material och så vidare. Hur hanteras detta, och går det att väga samman olika typer av effekter.
  • Initiativ för att få bättre produktspecifika data och mäta verkliga förändringar i tillverkningsledet.
  • Initiativ för att harmonisera metodik inom EU och globalt.

Julia Lindholms nyhetsbrev om livscykelanalyser för fordon kan läsas här:

LCA del 1: Livscykelanalyser och fordonsindustrin. Länk.

LCA del 2: Vägen framåt mot harmoniserade livscykelanalyser för fordon. Länk.

Elbussar, livscykelanalys och utmaningar med bristande spårbarhet i leverantörskedjan. Länk.

omEV #79 del 2: Om elbussar Nobina

omEV
omEV
omEV #79 del 2: Om elbussar Nobina
/

Del 2 av podden består av en intervju med Sammy Johannesson på Nobina. Han är deras specialist elektrifiering och laddning på koncernnivå. Företaget är aktiva i hela Norden och har idag 1 000 eldrivna bussar.

Ur innehållet

  • Vad skiljer hanteringen ute på depån av en dieselbuss och en elbuss? Vilka komplexa system med laddning och övervakning måste man lära sig och hur fungerar det?
  • Vilken ny kompetens behöver ett bussbolag som börjar köra på el. Laddning, nätspänning och batteristatus.
  • Hur har stödsystemen för laddning utvecklats för de specifika behov som bussoperatörer har. Effektstyrning, minska toppeffekter, ladda i exakt rätt tid, styra efter spotpriser, värma eller kyla bussar i förväg.
  • Det tar längre tid idag att få svar på frågor om tillgång till laddning på en viss plats, och det är inte givet att bussoperatören får det svar man hade önskat. Större elanslutningar kan ta väldigt lång tid.
  • Hur hanterar man tillfälliga elbortfall, om exempelvis en laddare slås ut eller elnätet har störningar? Exempel från incidenter i bl.a. Göteborg.
  • Elbussar och värme vintertid. Biodieselvärmare och nya värmepumpar.
  • Tilläggsladdning som kommande lösning om man ska köra bussar på längre avstånd i regiontrafik.
  • Hålla koll på energiåtgången i enskilda bussar men även i systemet. Förluster, stabilitet och robusthet med många olika fordonsmärken och laddleverantörer.