omEV #84: Om PowerCircle och laddinfrastruktur för lätta fordon

omEV
omEV
omEV #84: Om PowerCircle och laddinfrastruktur för lätta fordon
/

OmEV har gjort två poddar om utveckling, planering och byggande av laddinfrastruktur för lätta och tunga fordon. Förra veckan publicerade vi en intervju med Lennart Olsson på Circle K.

Idag publicerar vi andra intervjun. Mats-Ola Larsson från vår redaktion samtalar med David Mowitz från intresseorganisationen Powercircle. David arbetar med elektrifiering av transporter, laddinfrastruktur och integration i elsystemet.

Innehåll i dagens podd
Vilka problem kan nätägare och laddoperatörer stöta på när laddtjänster byggs ut.
Hur kan processen att etablera laddning göras mer transparent.
Vilka möjligheter finns att påskynda processen.
Vilka flexibilitetstjänster utvecklas för att utnyttja elproduktion och elnätskapacitet mer effektivt.
Hur kan effekttariffer komma att påverka laddning.
Vilken roll kan V2X få i utvecklingen av flexibla elmarknader (V2X = återföring av el från fordonsbatteri till fastighet eller elnät).
Vad är lokala flexibilitetsmarknader, villkorade avtal, stödtjänster och aggregatorer.
Varför har lägre dieselpriser gjort det svårare att införa eldrivna lastbilar.
Vad kan underlätta för åkerier och speditörer att införa eldrift.

omEV #83: Om Circle K och laddinfrastruktur för lastbilar

omEV
omEV
omEV #83: Om Circle K och laddinfrastruktur för lastbilar
/

OmEV har gjort två poddar om utveckling, planering och byggande av laddinfrastruktur för lätta och tunga fordon.

Idag publicerar vi första intervjun.  Här samtalar Mats-Ola Larsson från vår redaktion med Lennart Olsson hos drivmedelsdistributören Circle K. Lennart ansvarar för bolagets arbete med laddning för tung trafik.

Nästa vecka kommer en intervju med David Mowitz på Powercircle.

Innehåll i dagens podd

Hur gör Circle K för att ha koll på efterfrågan på laddning till lastbilar?

Vilka är era kunder?

Vad behöver era kunder för stöd? Hur hjälper ni dem?

Hur är behovet av semipublik laddning?

Hur planerar ni nya laddställen och vilka svårigheter kan ni möta?

Hur lång tid tar det från planering till driftsättning av laddare?

När behövs samordning och vem skulle kunna ha en samordnande roll?

Hur långt har man kommit med MCS-laddning (laddning med megawatteffekt)?

Vad gör Circle K i Europa?

Kommer kraven i direktivet AFIR om laddning längs stora vägar vara tillräckligt?

omEV #82: Om hur går det för elbilarna och batteribranschen?

omEV
omEV
omEV #82: Om hur går det för elbilarna och batteribranschen?
/

Vi har skrivit några nyhetsbrev under september månad om marknaden för elfordon och batterier. Vi ville undersöka vad som ligger bakom rubrikerna om vikande försäljning för elfordon och batteritillverkare. Vi skrev också EU-kommissionens Draghirapport som föreslår en rad åtgärder för att stärka europeisk bilindustri.

I oktober månads podd sammanfattar Magnus Karlström och Mats-Ola Larsson de viktigaste slutsatserna från dessa nyhetsbrev.

Ur innehållet

  • Därför är personbilsmarknaden viktig för batteritillverkare
  • Försäljningen av elbilar i Sverige, EU, Storbritannien, USA och Kina
  • Så mycket minskar lönsamheten hos de stora europeiska biltillverkarna
  • Därför är nedgången i Europas försäljning av elbilar tillfällig
  • De största aktörerna på batterimarknaden
  • Batteriproduktion och överkapacitet
  • Så har priserna på litiumjonbatterier förändrats

Så vill Draghi stärka europeisk konkurrenskraft.

omEV #81: Om Martina Wikström (ny redaktionsmedlem)

omEV
omEV
omEV #81: Om Martina Wikström (ny redaktionsmedlem)
/

Träffa Martina Wikström, vår nya medarbetare på omEV. Hon har en bakgrund som forskare och har därefter jobbat på Energimyndigheten och Regeringskansliet. Nu arbetar hon på forskningsorganisationen UC Davis.

Ur innehållet

  • Hur har stödet till elfordon utvecklats i Sverige
  • Vilken typ av stöd identifierade man initialt som viktigt
  • Hur hitta rätt typ av stöd för laddinfrastruktur till tunga fordon
  • Varför är aktörssamverkan viktig
  • Vilka näringslivsaspekter ser du
  • Några trender internationellt
  • Vad kan vi lära av Norge
  • Vad är UC Davis och vad ska du göra där

omEV #80: Om livscykelanalyser för elfordon

omEV
omEV
omEV #80: Om livscykelanalyser för elfordon
/

Under våren har Julia Lindholm skrivit tre nyhetsbrev om livscykelanalyser (LCA). De har handlat om specifika frågor för elfordon, harmoniserad metodik och frågor kring buss-LCA. Vår poddredaktör Mats-Ola Larsson har träffat Julia och för att prata livscykelanalyser.

Ur innehållet

  • Vilka brukar betala livscykelanalyser för eldrivna fordon, vad brukar man undersöka och vad brukar de användas till.
  • Man kan komma till relativt olika resultat, beroende på utgångspunkter och antaganden. Vad bör man som läsare ha koll på om man ska tolka en LCA rätt.
  • Utsläppen från el för att ladda fordon spelar stor roll för klimatpåverkan under ett elfordons livslängd. Hur hanterar man sådana frågor i livscykelanalyser – bör man räkna statiskt eller förutsätta framtida utsläppsminskningar, och kan man ta hänsyn till om fordonen exempelvis laddas med grön el?
  • En livscykelanalys kan ta hänsyn till olika miljöaspekter utöver klimat som övergödning, partikelutsläpp, ändliga material och så vidare. Hur hanteras detta, och går det att väga samman olika typer av effekter.
  • Initiativ för att få bättre produktspecifika data och mäta verkliga förändringar i tillverkningsledet.
  • Initiativ för att harmonisera metodik inom EU och globalt.

Julia Lindholms nyhetsbrev om livscykelanalyser för fordon kan läsas här:

LCA del 1: Livscykelanalyser och fordonsindustrin. Länk.

LCA del 2: Vägen framåt mot harmoniserade livscykelanalyser för fordon. Länk.

Elbussar, livscykelanalys och utmaningar med bristande spårbarhet i leverantörskedjan. Länk.

omEV #79 del 2: Om elbussar Nobina

omEV
omEV
omEV #79 del 2: Om elbussar Nobina
/

Del 2 av podden består av en intervju med Sammy Johannesson på Nobina. Han är deras specialist elektrifiering och laddning på koncernnivå. Företaget är aktiva i hela Norden och har idag 1 000 eldrivna bussar.

Ur innehållet

  • Vad skiljer hanteringen ute på depån av en dieselbuss och en elbuss? Vilka komplexa system med laddning och övervakning måste man lära sig och hur fungerar det?
  • Vilken ny kompetens behöver ett bussbolag som börjar köra på el. Laddning, nätspänning och batteristatus.
  • Hur har stödsystemen för laddning utvecklats för de specifika behov som bussoperatörer har. Effektstyrning, minska toppeffekter, ladda i exakt rätt tid, styra efter spotpriser, värma eller kyla bussar i förväg.
  • Det tar längre tid idag att få svar på frågor om tillgång till laddning på en viss plats, och det är inte givet att bussoperatören får det svar man hade önskat. Större elanslutningar kan ta väldigt lång tid.
  • Hur hanterar man tillfälliga elbortfall, om exempelvis en laddare slås ut eller elnätet har störningar? Exempel från incidenter i bl.a. Göteborg.
  • Elbussar och värme vintertid. Biodieselvärmare och nya värmepumpar.
  • Tilläggsladdning som kommande lösning om man ska köra bussar på längre avstånd i regiontrafik.
  • Hålla koll på energiåtgången i enskilda bussar men även i systemet. Förluster, stabilitet och robusthet med många olika fordonsmärken och laddleverantörer.

omEV #79 del 1: Om elbussar Västtrafik

omEV
omEV
omEV #79 del 1: Om elbussar Västtrafik
/

Del 1 av podden består av en intervju med Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik och har lång erfarenhet av elbussar.

Ur innehållet

  • Något om läget för elbussar i landet. Många i Skåne, Västra Götaland och Östgötatrafiken. I Stockholm kommer många under 2024. Framför allt stadsbussar.
  • Antal elbussar i Västra Götaland. Varför elbussar?
  • Hur går det till när Västtrafik upphandlar eldriven busstrafik. Förberedelser, kontraktsskrivande och trafikstart. Varför är ledtiderna längre när busstrafik är eldriven?
  • Så jobbar Västtrafik för att säkerställa tillgång till elnätskapacitet. Samarbete med elnätsägare, hur förse bussdepåer med el.
  • Vem betalar vad av laddinfrastruktur.
  • Vad går att elektrifiera idag och vilken typ av landsbygdstrafik kan elektrifieras framåt.
  • Hur jobbar trafikhuvudmän och regioner med uppförandekoder för att säkerställa mänskliga rättigheter och arbetsrättsliga villkor. Vilka krav ställs på trafikföretagen och hur görs revisioner. Vad är högriskländer.
  • Skulle eldriven busstrafik kunna slås ut vid ett krisläge? Kollektivtrafiken är inte med på nationella listor över vilka som ska prioriteras vid större störning i elnätet. Vad tycker kollektivtrafikmyndigheterna?
  • Hur ser utbudet ut av elbussar idag och vad händer framåt?
  • Kort om eldrivna färjor och tåg oelektrifierade tågbanor.

omEV #78: Om Indien

omEV
omEV
omEV #78: Om Indien
/

I februari månad skrev vi fyra nyhetsbrev om Indiens ekonomiska tillväxt, politik kring fordon och batterier, fordonsmarknadens utveckling och framtida batteriproduktion.

Mats-Ola Larsson har bett redaktionsmedlemmarna Magnus Karlström och Jens Hagman berätta om sina slutsatser från Indien-serien.

Ur innehållet

  • Hur mycket växer Indiens ekonomi?
  • Varför är eldrivna tvåhjulingar vanligaste valet hos köparna?
  • Hur mycket kommer den inhemska batteriproduktionen öka på trettio år?
  • Vilka indiska företagsnamn måste du ha koll på?

De fyra nyhetsbreven finns här:

Indien: Särpräglad omställning av Mattias Goldmann.

Indien är nästa ekonomiska stormakt av Magnus Karlström

Indien och batteriproduktion av Magnus Karlström

Marknaden för batterielektriska två- och trehjulingar av Jens Hagman

omEV #77: Om ellastbilars laddbehov

omEV
omEV
omEV #77: Om ellastbilars laddbehov
/

Tunga batterilastbilar börjar synas i försäljningen.  Förra året var fyra procent av nyregistrerade lastbilar över 16 ton eldrivna. Det ställer krav på laddinfrastruktur för distributionstrafik. Dessa behov kommer öka mycket kraftigt de kommande åren, med tanke på EU:s nyligen beslutade koldioxidkrav på tunga fordon. Kraven innebär att drygt 30-35 procent av nysålda lastbilar över 3,5 ton måste ha nollutsläpp till 2030 och drygt 55-60 procent till 2035.

Så hur kommer laddbehovet i Sverige fördelas geografiskt och effektmässigt när de laddbara lastbilarna slår igenom? Var och när behöver man börja planera för en kraftigt ökad efterfrågan?

Lastbilstillverkaren Volvo har tagit fram scenarier som visar laddbehovet när 20 procent och 40 procent av lastbilarna över 16 ton är batterielektriska. Man har delat in Sverige i små ytor där man har prognosticerat ett framtida laddbehov och effektbehov över dygnet baserat på verkliga lastbilsrörelser.

Vi har spelat in en podd med Staffan Rödjedal, Nils Odebo Länk och Anders Berger från Volvo. De berättar hur de tog fram sina beräkningar, vad de kom fram till när det gäller laddbehov och effektbehov, och vad Volvo tror att det krävs av olika aktörer för att klara utbyggnaden.

Ur innehållet

  • Vilken typ av data om fordonsrörelser och energibehov har använts
  • Vilka övriga antaganden är gjorda
  • Vad visar scenarierna
  • Hur representativa är data för Volvolastbilar för övrig trafik
  • Kan körmönster komma att ändras när åkarna använder batterielektriska lastbilar
  • Hur kan denna typ av prognoser stödja elnätsbolagen och vad tror Volvo att de behöver göra för att möta den ökande efterfrågan
  • Vad kan denna utveckling innebära för åkerier och transportföretag
  • Vilken roll kan transportköpare ha och hur kan science based targets i företag komma in
  • Några utblickar till Frankrike, Tyskland och USA

omEV #76: Om vätgaskonferensen 2023

omEV
omEV
omEV #76: Om vätgaskonferensen 2023
/

Januari månads podd är en intervju med Cecilia Wallmark, verksamhetsledare för vätgassatsningen CH2ESS på Luleå tekniska universitet. Hon var en av arrangörerna av vätgaskonferensen 2023 i Stockholm i början av december. I dagens podd berättar hon om konferensen och vad som händer på vätgasområdet.

Ur innehållet

  • Vad händer på den svenska vätgasmarknaden
  • Exempel på kända och mindre kända marknadsaktörer
  • Läget för vätgas till vägtransporter
  • Styrkor och svagheter hos svenska vätgasaktörer
  • Viktiga forskningsfrågor