November 2024
Samhälle  | 2024-11-18
Rapport från Kalifornien, Trump 2.0
Jag har spenderat veckan i Kalifornien, bland forskare, företag och myndigheter vars uppgifter i någon mån handlar om att bidra till att påskynda elektrifiering av vägtransporter. Sammantaget finns en stor uppgivenhet kring utgången av den amerikanska presidentvalet. Mobilisering kommer säger dom, det gjorde det sist. Flera stater är sk. ”Section 177 states”, vilka under Federal […]
Samhälle  | 2024-11-15
Globala syd del 4: Flödet av begagnade (laddbara)bilar
I den här avslutande delen av serien om det globala syd behandlar vi marknaden för laddbara bilar i regionen. Tidigare har vi skrivit om westlessness och Kina i Latinamerika [länk], bistånd och stöd [länk] samt globala syd som tillväxtmarknad för förnybar energi och elfordon [länk]. Strukturen på fordonsmarknaden i det globala syd skiljer sig betydligt […]
Samhälle  | 2024-11-14
Klimatbistånd till elektrifiering av transporter i utvecklingsländer och växande ekonomier
Klimatåtgärder i utvecklingsländer och växande ekonomier, så som Indien och Kina, finansieras bland annat genom bistånd och sk. klimatfinansiering. Flera program och insatser för att påskynda elektrifiering av transportsektorn har initierats de senaste åren. Fordon och laddutrustning kommer i regel från utländska leverantörer, vilket därmed innebär möjligheter även för svenska bolag. Detta nyhetsbrev syftar till […]
Samhälle  | 2024-11-13
Globala syd del 2: Tillväxtmarknad för förnybar energi och elfordon
I serien om globala syd fokuserar vi idag på förnybar energi och elfordon. Sol- och vindel ökar snabbt och det kan ge billigare el i många sydländer. Tillsammans med fortsatt sjunkande inköpspriser på elbilar underlättar det en ökande användning av elfordon. Indien och Sydostasien tros nå 15-30 procent elbilar i nyförsäljningen runt 2030. I Latinamerika […]
Samhälle  | 2024-11-12
Globala syd del 1: Westlessness och Kina i Latinamerika
Ett nytt kommersiellt slagfält får ökad betydelse [1]. Kinesiska företag investerade 160 miljarder USD i globala syd 2023. Deras försäljning till andra länder i globala syd har ökat fyra gånger sedan 2016 och den sammanlagda försäljningen uppgår numera 800 miljarder USD per år. De säljer mer till den delen av världen än till västvärlden. The […]
Teknik  | 2024-11-07
On the fast-charging capabilities of EV batteries
Leiting Zhang, Uppsala University One of the most common yet complex questions for electric vehicle (EV) owners is, ”How long does it take to charge an EV?” While straightforward on the surface, this question requires a nuanced answer due to the many variables at play. Factors such as battery size, maximum charging rates of the […]
Teknik  | 2024-11-07
Om EV-batteriers snabbladdningsmöjligheter
Av Leiting Zhang, Uppsala universitet En av de vanligaste men mest förvirrande frågorna för elbilsägare är ”Hur lång tid tar det att ladda en elbil?” Även om den verkar till synes okomplicerad kräver frågan ett nyanserat svar på grund av de många faktorer som spelar in såsom batteristorlek, elektronisk konfiguration av elbilen och laddstationen samt […]
Samhälle  | 2024-11-05
USA – Nuläge och möjliga förändringar efter valet
Idag är det val i USA. Valresultat kan få stor påverkan på både amerikansk inrikes- och utrikespolitik. Grön teknik, fordonsindustrin och elektrifiering av transportsektorn har inte varit de mest debatterade frågorna. Men de har dykt upp då och då i inlägg från presidentkandidaterna. Det verkar finnas diametrala skillnader mellan de två i hur den amerikanska […]
E-mobilitet  | 2024-11-04
Snart kan laddning ingå i reduktionsplikt
Regeringen förbereder ändringar i lagen om reduktionsplikt. Nu ska drivmedelsdistributörerna kunna räkna in el från laddning av fordon som en åtgärd för att minska utsläppen av växthusgaser från bensin och diesel. Vi beskriver bakgrunden och tar upp några knäckfrågor som behöver lösas innan reglerna träder i kraft under första halvåret 2025. Uppdaterat förnybarhetsdirektiv EU:s nya […]
Oktober 2024
Teknik  | 2024-10-31
Upprampning av batteriproduktion
Många batterianläggningar i Europa är försenade. Mängden batterier som produceras motsvarar inte de förväntningar och tillkännagivanden som gjorts. Problem inom produktionen finns inte bara hos nya europeiska företag utan även hos etablerade asiatiska celltillverkare [1,2]. Många anläggningar har byggts, men de uppnår inte måtten för framgångsrik produktion. De har för hög mängd spill, maskinerna har […]