December 2025
E-mobilitet  | 2025-12-04
Kinas treåriga plan för laddinfrastruktur
För en tid sedan skrev vi om rekommendationerna för Kinas nästkommande femårsplan [1]. En anmärkande nyhet var att laddbara fordon inte är inkluderade [1]. Sektorn anses inte längre vara en ”strategisk framväxande industri”. Men det betyder inte att den kinesiska staten har tagit sin hand från dess framtid. I detta nyhetsbrev rapporterar vi om en […]
Teknik  | 2025-12-03
En batteriresa till Japan – del 1 Samarbeten
En resa till Japan lämnar en sällan oberörd. Ett industrialiserat ö-rike där tradition och modern innovation samsas. Denna innovationsanda har gjort att Japan har varit en ledare inom både industriell utveckling och akademisk forskning om litiumjonbatterier under lång tid [1]. De är dock precis som alla länder utsatta för hård konkurrens från Kina. En nordisk […]
November 2025
Samhälle  | 2025-11-28
Den globala bilindustrins ekonomi
Nästa år ska vi analysera den svenska fordonsindustrins betydelse för svensk ekonomi, export, innovation och sysselsättning. Orsaken är givetvis att det sker stora förändringar. Om vi inte lyckas med omställningen så står stora värden på spel. Den djupa analysen kommer nästa år, men vi vill bara ge er en siffra att tänka på. Volvo Groups […]
Teknik  | 2025-11-27
Utrustningstillverkare för batterier
En ny industriell studie analyserar marknaden för utrustningstillverkare för batteritillverkning. Studien innehåller också strategiska rekommendationer främst för europeiska företag, men även för politiska beslutsfattare [1]. Marknaden fram till 2035 är värd 250–280 miljarder euro [1]. Det är en storlek värd att undersöka och det är svårt att bygga celler utan utrustning, så givetvis är det […]
Samhälle  | 2025-11-25
Hur Buy-European-regler kan rädda Europas bilindustri
I sitt senaste linjetal aviserade Ursula von der Leyen ett nytt initiativ för små och prisvärda bilar som ska utvecklas och tillverkas i Europa [1]. Frankrike har redan implementerat en komponent i sitt inköpsstödsystem som främjar lokalproducerade fordon [2]. Dagens nyhetsbrev sammanfattar en rapport från Jacques Delors Centre, en akademisk tankesmedja vid Hertie School i […]
Samhälle  | 2025-11-21
Laddbara fordon är inte med i rekommendationerna till Kinas nästa femårsplan
Kinas position som supermakt inom laddbara fordon är inte enkom ett resultat av fria marknadskrafter, utan kan till stor del härledas till konkret och långsiktig industripolitik. I centrum av Kinas ekonomiska politik finns det kommunistiska partiets femårsplan. Femårsplanen är ett styrdokument som pekar ut prioriterade områden inom såväl sociala som ekonomiska sektorer. Femårsplanen bygger på […]
Samhälle  | 2025-11-19
IEA: Om den globala bilindustrin
Bilar är viktiga för sysselsättning och tillväxt i många länder. De har också stor betydelse för oljemarknaden. Nu sker stora förändringar där övergången till elbilar utmanar en bransch som varit relativt stabil i många år. Därför släppte IEA igår rapporten What Next for the Global Car Industry där de sammanställer teknik- och marknadsinsikter för att […]
E-mobilitet  | 2025-11-18
Hur laddar nederländska elbilsförare 2025?
Nederländska elbilsförare har blivit frågade sex år i rad om erfarenheter, beteende och åsikter om laddning [1]. Undersökningen heter Nationaal Laadonderzoek. Vi har skrivit om resultat från tidigare årgångar [2,3]. Årets resultat finns sammanställt i en rapport på nederländska [1]. Slutsatsen är att det sker en utveckling hur elbilsförarna vill ladda och betala. Nu börjar […]
E-mobilitet  | 2025-11-13
Hemmaladdning på gatumark 2: Lösningar och omvärld
I mitt förra nyhetsbrev [1] tog jag upp ett antal problem med hemmaladdning på gatumark. Jag nämnde bland annat höga anläggningskostnader och låg nyttjandegrad. I detta brev ger jag några exempel på hur städer hanterar gatuladdning. Jag tar också upp några åtgärder och alternativ. Källorna är desamma som i förra brevet [2-4] där inte annat […]
E-mobilitet  | 2025-11-12
Hemmaladdning på gatumark 1: Nuläge och utmaningar
”Hemmaparkering” är den plats nära bostaden där man vanligen kan parkera sin bil, exempelvis över natt. ”Hemmaladdning” är den tjänst som gör det möjligt att ladda en bil när den står parkerad på hemmaparkeringen. Många boende i flerbostadshus och villakvarter har hemmaparkering på kommunal gatumark. Där är det ont om laddare. Varför finns det så […]