Arkiv / Samhälle

Trump på plats och konsekvenser för elektromobilitet

Creative commons license

av Martina Wikström

Den 20 januari tillträdde Donald Trump åter igen som president i USA och det med besked. NY Times har gjort en läsvärd sammanställning som visar att Trump under första dagen upphävde över 100 miljörelaterade regleringar eller åtgärder [1], men dagens nyhetsbrev kommer att fokusera på delar som rör elektromobilitet och fordonsindustrin samt på vilket sätt det kan relatera till EU:s kommande Green Industrial Strategy som ska lanseras i slutet av februari. När detta nyhetsbrev skrivs har Trump precis pausat de aviserade handelstullarna mot Kanada och Mexico, men ännu har inget konkret riktats mot EU.

Klimatfinansiering pausas

Att Donald Trump skulle lämna Parisavtalet var känt sedan tidigare men beslutet omfattade även att lämna samtliga åtaganden under UNFCC samt pausa all internationell klimatfinansiering för en översyn. I presidentordern framhålls dock att USA:s ambition även fortsättningsvis är att vara ett internationellt föregångsland, ekonomiskt såväl som miljömässigt [2]. Att USA drar sig ur från det internationella klimatarbetet är ett problem, inte minst för att de är världens näst största utsläppare, men också en viktig spelare för att behålla Kina och Indien vid förhandlingsbordet [3]. Som vi i nyhetsbrevet har varit inne på tidigare är utvecklingsländer och växande ekonomier intressanta marknader för elektromobilitet.

Pausade utbetalningar till laddinfrastruktur

I nyhetsbrevet tidigare i veckan [4] har vi tidigare redogjort för ett antal förändringar som Trump har genomdrivit, bland annat slopat mål om 50 % elfordon i nybilsförsäljningen 2030 samt riva upp regler som gör det möjligt för stater att kunna förbjuda försäljning av bensinbilar [5]. Det är nio stater som har antagit denna typ av mål, vilka sammanlagt utgör 25 % av fordonsmarknaden i USA [6].

Dagens nyhetsbrev fördjupar sig i ett antal förändringar. Trump säger att han ska avskaffa ”elfordonsmandatet”, vilket omfattar de reformer på området som Biden-administrationen implementerat.

I praktiken handlar det bland annat om att pausa utbetalningarna till stödprogram under Bipartisan Infrastructure Law (BIL), såsom 511 miljoner dollar i National Electric Vehicle Infrastructure (NEVI) Formula Program [7] och 623 miljoner dollar Charging and Fueling Infrastructure (CFI) Discretionary Grant Program [8].

Under NEVI har bland annat samtliga stater i USA tagit fram en godkänd laddinfrastrukturplan som ligger till grund för utdelning av stöd. Flera republikanskt ledda stater, så som Texas, Utah och Ohio, har hittills kommit längst med implementeringen av planen och beviljats mest stöd [7].

Huruvida det är möjligt att stoppa utbetalningarna från BIL diskuteras nu i USA. Flera bedömare lyfter att BIL, som antogs med stöd från flera republikanska företrädare, är ett kongressbeslut som man ifrågasätter om en president har möjlighet att riva upp i förtid [6].

Slopade elbilssubventioner

Omkring 11 % av nybilsförsäljningen i USA 2024 var elfordon, ca 9 % BEV, 2 % PHEV [9]. Avskaffandet av elfordonsmandatet omfattar även avskaffandet av den skattelättnad på 7500 dollar för elbilsinköp då Trump anser att denna är ”en statlig påtvingad marknadssnedvridning som gynnar elbilar framför andra tekniker”. Även här finns det osäkerheter kring presidentens mandat att avveckla skattelättnaden, utan att gå till kongressen först. Elon Musk är positiv till avvecklandet av elbilssubventioner, då han bedömer att hans kunder inte är i behov av denna skattelättnad och anser att de gynnar andra fordonstillverkare [6].

Pausade utbetalningar inom IRA

Omfattande stöd har beviljats till bland annat batteriproduktion och tillverkning av laddstationer inom Inflation Reduction Act (IRA). Även dessa stödutbetalningar har nu pausats för en översyn. Dock är det endast en mindre andel kvar för utbetalning då Biden gav myndigheterna stora möjligheter att betala ut medel bara dagar innan Trump tillträdde [10]. En betydande del av de stöd som IRA omfattar är olika typer av skattelättnader som därmed behöver passera kongressen för att ändras.

Översyn emissionskrav

Förra året skärptes kraven i regleringen Corporate Average Fuel Economy CAFE, där både lätta och tunga fordon åläggs att minska sin förbrukning årligen från 2027 för personbilar, 2029 för lätta lastbilar och 2030 för tunga fordon [11]. Som ny transportminister blev Sean Duffys första beslut att göra en översyn av dessa krav så att de bättre ska ligga i linje med presidentens prioriteringar [12]. Denna åtgärd ligger inom det mandat som Duffy har i administrationen. I en artikel från CNN lyfts dock att en betydande majoritet av amerikanska fordonstillverkare ser vägen framåt för att konkurrera med kinesiska fordonstillverkare är att elektrifiera sitt modellutbud [6].

Handelstullar Mexico och Kanada

16 % av den amerikanska fordonförsäljningen sker i Mexico, 7 % i Kanada. Här finns en sammanställning av ett antal fordonstillverkare som påverkas av tullarna [13]. GM är den fordonstillverkaren med störst produktion i Mexico och även flera centrala elfordonsmodeller, så som Equinox och Blazer.

Påverkan US-EU

Trump gör stora förändringar i den amerikanska klimat- och industripolitiken. EU har sett ett behov att revidera sin industripolitik, vilket vi skrivit om tidigare, och den 26 februari kommer den nya Green Industrial Strategy lanseras. I en artikel i Politico lyfts risken att strategin kan komma att förhålla sig till den industripolitik som har dominerat USA det senaste decenniet, vilken är starkt influerad av ekonomen och professorn Mariana Mazzucato, författare till boken “The Entrepreneurial State”, med bl.a. generösa stöd i form av BIL och IRA som ett resultat. Artikeln lyfter att EU:s industripolitiska strategi behöver förhålla sig till en större trend av hyperliberalisering av den amerikanska industripolitiken [14].

För forskning och innovation förnyade EU och USA sitt samarbete precis innan Biden avgick [15]. Avtalet, EU-U.S. Agreement on Science and Technology Cooperation, har sedan 1998 förnyats var femte år och senast i september 2023. Trumps tillträde har förmodligen påverkat beslutet att det förnyades i förtid. Framtiden för EU-US Trade and Technology Council bedöms som osäker och då lyfts även möjligheten att EU väljer att fördjupa samarbeten, t.ex. med Indien [16].

Egen kommentar

Republikanerna har majoritet i kongressen. Det borde innebära att de förändringar som förslås på skatteområdet kan röstas igenom där, men det är inget som lyfts i de artiklar jag läst så jag kan ha missat något.

Det blir intressant att följa om det kommer att genomföras ett sjunde ministermöte inom EU-US Trade and Technology Council under denna amerikanska administration. Framtiden för EU-US TTC kommer sannolikt avgöras med utvecklingen av eventuella handelshinder samt vilken roll som samarbetet får i Green Industrial Strategy.

Referenser

[1] NY Times, 20 januari 2025. The Trump Administration Rolled Back More Than 100 Environmental Rules. Here’s the Full List. länk

[2] White House, 20 januari 2024. Put America first in international climate agreements länk

[3] Time Magazine, 21 januari 2025. What Happened the Last Time Trump Withdrew From the Paris Agreement. länk

[4] OmEV 4 februari länk

[5] White House, 20 januari 2024. Unleashing American Energy länk

[6] CNN, 22 januari 2025. Trump is taking aim at electric vehicles. He may not have the power to change things all that much länk

[7] NASEO, EV states clearingshouse, 3 februari 2025. länk

[8] DoT, 2025. Charging and Fueling Infrastructure Discretionary Grant Program länk

[9] EIA, 4 december 2024. U.S. share of electric and hybrid vehicle sales reached a record in the third quarter. länk

[10] Reuters, 18 januari 2025. Biden protects 84% of IRA clean energy grants from being clawed back länk

[11] DoT, 7 juni 2024. Corporate Average Fuel Economy Standards for Passenger Cars and Light Trucks for Model Years 2027 and Beyond and Fuel Efficiency Standards for Heavy-Duty Pickup Trucks and Vans for Model Years 2030 and Beyond  länk

[12] DoT, Office of the Secretary of Transportation, 28 januari 2025. Fixing the CAFÉ program länk

[13] The Economic Times, 2 februari 2025 Global car industry in firing line of Trump’s tariffs on Mexico, Canada. länk

[14] Politico, 24 januari 2025. Europe hasn’t grasped the real economic threat from Trump länk

[15] EU-kommissionen, 17 januari 2025 länk

[16] Science Business,23 januari 2025. How Trump could impact EU-US science and technology relations länk