Februari 2020

Samhälle  | 2020-02-27

Tips på evenemang, kurser och nätverk

Northvolt – grundaren Peter Carlsson i samtal med Jan Erik Berggren. Föreläsning i samtalsform 9 mars, Stockholm länk Webbinarium: Vad krävs för att snabba på elektrifieringen? Trivector Webbinarium 11 mars 10-11 ”Tekniken är redo. Batteriutvecklingen går snabbt och nya elfordon introduceras kontinuerligt på marknaden. Många elektrifieringsprojekt pågår, inte minst elektrifiering av bussar. Men omställningen till […]

Fordon  | 2020-02-25

Notiser om elbussar

Försäljning av stadsbussar (BEV) i Västeuropa+Polen växte med 300% 2019 1687 elstadsbussar (BEV) blev sålda 2019 i Västeuropa + Polen. Elbussar hade en marknadsandel på 11% 2019 av alla stadsbussar över 8 ton. Totalt var försäljningen av stadsbussar 14 392. Försäljningen av elbussar ökade tre gånger från 2018. De bolag som sålde flest elbussar 2019 […]

E-mobilitet  Fordon  | 2020-02-20

Nyheter om laddning för tunga lastbilar

Det blir mer och mer nyheter om laddinfrastruktur för tunga lastbilar. Daimler Trucks & Buses har startat “eTruck Charging Initiative” [1]. Miljöorganisationen Transport & Environment hade ett seminarium igår i Bryssel om laddning för tunga lastbilar. Kommissionen, AB Volvo, Scania och Daimler var alla med [2,3]. Transport & Environment släppte också en rapport om en strategi för […]

Teknik  | 2020-02-18

Vätgas och bränsleceller notiser

Statkraft och Everfuel ansluter sig till ett EU-finansierat initiativ för vätgas inom transport i Sverige. Projektet heter Nordic Hydrogen Corridor (NHC). Vätgas Sverige är projektledare. Toyota och Hyundai är med i projektet. Den totala budgeten uppgår till 200 miljoner SEK och delfinansieras av EU-programmet Connecting Europe Facility (CEF). Målet är åtta vätgasstationer i Sverige. Budgeten inkluderar […]

Fordon  | 2020-02-14

Honda och Mazda går mot strömmen

2020 kommer bli ett spännande år för elbilar. 24 BEV modeller i olika modellsegment är på gång, vilket omEV skrev om för några veckor sedan [1]. Hur ser då den genomsnittliga nya elbilen (BEV) ut år 2020? Nedan är kort uppställning av genomsnittsvärden baserat på data från dessa 24 nya modeller: Batteri (Brutto): 61 kWh Räckvidd (Uppskattad […]

Fordon  | 2020-02-13

Nyheter om eldrivna lastbilar

Volvokoncernen demonstrerade ellastbil i tyngsta klassen i USA Igår i Kalifornien visade Volvokoncernen upp elektrifierade lastbilar i den tyngsta klassen, klass 8 [1-3]. Pilotdemonstrationen är en del av Volvo Low Impact Green Heavy Transport Solutions (LIGHTS)-projektet. LIGHTS har som mål att att visa på genomförbarheten för helelektriska godstransporter i tät trafik och i stadsområden [1]. […]

Teknik  | 2020-02-09

Trender akademiska publikationer om fordonselektrifiering

skrivet av Hans Pohl (RISE) Sverige står för cirka 1,4% av de vetenskapliga publikationerna om elfordon. De citeras mycket och har ofta författare både från akademi och företag. Internationellt samarbete är relativt begränsat. Tillväxten under den senaste femårsperioden för publikationer inom fordonselektrifiering var i Sverige cirka 11%, vilket är något lägre än tillväxten för alla […]

Teknik  | 2020-02-06

TOTAL och PSA planerar två batterifabriker i Europa

Total S.A. är ett franskt olje- och gasföretag. De äger sedan några år tillbaka batteriföretaget SAFT. PSA Group är ett franskt bilföretag, som numera äger Opel. De har tillsammans startat ett JV, som heter Automotive Cell Company (ACC). Det företaget ska bygga batterier till fordon [3]. Vi skrev om deras planer redan i maj ifjol, men […]

Teknik  | 2020-02-06

Om Toyotas och Panasonics batteri Joint Venture

Prime Planet Energy and Solutions är Toyotas och Panasonics nya gemensamma batteriföretag [1]. Företaget planerar att starta 1 april i år och ha 5 100 anställda från början. 2 400 ska arbeta i Kina. Företaget ska [1]: utveckla, tillverka och sälja prismatiska litium-jonbatterier till fordon. utveckla, tillverka och sälja solid-statebatterier till fordon. utveckla, tillverka och […]

E-mobilitet  Fordon  | 2020-02-05

Peak Car och vad är (el)bilens roll i framtidens mobilitet?

Bilens centrala roll i samhället blir allt mer ifrågasatt. Inte minst i Europa där allt fler städer inför trängselskatter och bilvägar konverteras till cykelbanor [1]. Bilen ses allt oftare som ett komplement till andra mer ”effektiva” transportsätt som kollektivtrafik, cykel och mikromobilitet. Kärnan i detta argument är nuvarande bilars låga nyttjandegrad, utsläpp och geografiska fottryck […]