Arkiv / Teknik

Batteriåret 2021: LFP och JV två vanliga förkortningar

Creative commons license

Det är många årskrönikor och galor för att fira det som skedde ifjol. omEV har sammanställt några nyheter/händelser per månad som varit av extra betydelse för batterier till elfordon. En djupare jämförelse av åren 2021 och 2020 kommer senare under våren.

januari

EU godkänner IPCEI-satsning på European Battery Innovation – en satsning på 2,9 miljarder Euro från EUs sida [1].

februari

Den långvariga patenttvisten mellan LG Energy Solution och SK Innovation verkar nått sitt slut, i alla fall i USA.

mars

VW Power Day genomfördes för att visa på framtidsvisioner inom elektromobilitet och batterier.

april

Apple gav LG Magna e-Powertrain (JV mellan LG Electronics och Magna) uppdrag att ta fram en elbil [2].

maj

Ford och SK Innovation skapar ett JV – BlueOvalSK [3].

Brittiska OXIS går i konkurs, ganska exakt ett år efter de startade världens första produktionsanläggning av Li-svavelbatterier i Brasilien [4]. Katalysatortillverkaren Johnson Matthey köper upp patenträttigheterna [5].

juni

Volvo Cars och Northvolt meddelar att de ämnar starta ett JV. I december skrevs de bindande avtalen på angående första steget med ett gemensamt utvecklingscentrum i Göteborg [6].

Apple överväger celler från CATL och BYD [7].

juli

CATL berättar om sin satsning på Na-jonbatterier.

augusti

LG Energy Solution ska tillverka LFP-celler [8].

september

GM och LG Energy Solution har identifierat felet i batterierna till Bolt och på så sätt löst frågan varför så många bilar behövts återkallas. LG Energy Solution får stå för 95% av notan på 2 miljarder USD. [9]

Under 2020 knoppade LG Chem av batteriverksamheten för celler till elfordon – LG Energy Solutions. SK Innovation följer trenden och skapar SK On [10].

Första spadtaget togs för SEEL – Swedish Electric Transport Laboratory – vid Säve flygplats [11].

oktober

Hertz säkerställer 100.000 Tesla, eller hur det nu blev… .

Stellantis skapar JV med Samsung för att tillverka celler [12].

SK On ska även de tillverka LFP-celler [13].

november

Johnson Matthey har under ett antal år satsat på att tillverka katodmaterial. Under november beslutade de dock att de ämnar dra sig ur allt som rör batterier. [14]

december

Samsung SDI följer trenden och skapar ett dotterbolag för fordonsbatterier – PriMX [15].

Northvolt tillverkar celler i Skellefteå – allt enligt plan med produktionsstart 2021. [16]

[1] EU approves next large IPCEI for ‘European Battery Innovation’ (länk)

[2] Apple to Sign with LG Electronics and Magna to Produce Electric Vehicle (länk)

[3] Ford & SKI to launch battery joint venture (länk)

[4] Oxis Energy is facing bankruptcy (länk)

[5] Johnson Matthey buys bust battery materials maker (länk)

[6] Volvo Cars and Northvolt to open Gothenburg R&D centre as part of SEK 30bn investment in battery development and manufacturing (länk)

[7] Apple in battery supply talks with CATL & BYD (länk)

[8] LG Energy developing its own LFP battery tech (länk)

[9] LG agrees to repay GM $1.9 billion over Chevy Bolt EV battery recall (länk)

[10] SK On, SK Innovation’s battery split-off, officially launched with Jee as CEO (länk)

[11] Nu byggs testbädden SEEL (länk)

[12] Stellantis confirms battery joint venture with Samsung SDI (länk)

[13] SK On confirms plans for LFP batteries (länk)

[14] Johnson Matthey announces intention to exit Battery Materials and provides trading update (länk)

[15] Samsung SDI Launches Battery Brand PRiMX (länk)

[16] Northvolt assembles first lithium-ion battery cell at Swedish gigafactory (länk)