VW Power roadmaps och Partnerskap

Creative commons license

VW har talat. Ett fordonsföretag ska bygga battericeller och  laddinfrastruktur [1-3]. Det är numera kärnkompetens.

VW anser också att laddfordon har vunnit. Den exakta formuleringen från VD:n Herbert Diess var: ”Let me begin with the obvious: #eMobility has won the race. It is the only solution to reduce mobility emissions fast” [4].

VW måste själva driva utvecklingen om det ska gå fort nog. De berättade om hur under sin första Power Day [1].

Batteri: 240 GWh/år i Europa och partnerskapet med Northvolt

VW har haft målet att 30% av nybilsförsäljningen ska vara elbilar i Europa 2030. Nu har de målet 60% [2, bild 65].

De behöver mer battericeller, samt de vill att all produktionen av celler och fordon sker nära.

VW har därför numera målet att vara med och skapa cellproduktion på 240 GWh/år i Europa. De tänker sig 6 anläggningar med kapacitet 40 GWh/år. De kommer bygga celler själva eller i partnerskap med andra.

Northvolt och VW har ett mycket viktigt partnerskap. Igår berättade de tillsammans om nästa steg [4]:

  • VW har en beställt celler för 14 miljarder USD de nästa tio åren från Northvolt.
  • Northvolt ska bygga premiumceller till VW-gruppen.
  • Skelleftåanläggningen ska till slut bygga 40 GWh/år och vara igång 2023. Det kan bli ännu mer kapacitet på sikt.
  • VW köper ut Northvolt från deras gemensamma joint venture om battericelltillverkning i Salzgitter i Tyskland.

Ni kan själva lyssna på Peter Carlsson (Tid 38:17) in i VW:s Power Day för att höra hans beskrivning.

Batteri: En standardiserad cell samt ha olika kemier för olika segment

VW kommer använda sig av en standardiserad cell. Det är en prismatisk cell med en specificerad formfaktor.

De vill ha en standardiserad cell för att kunna minska kostnaden för cellerna genom större skala i produktion.

Från och med 2023 kommer de börja använda sin standardiserad cell och de har målet att 80% av alla fordon de tillverkar 2030 använder deras standardiserad cell.

De kommer dock välja olika kemier för olika nischer:

  • järnfosfat för instegsmodell
  • manganrika celler för volymproduktionen
  • och NMC för specifika nischer.

VW var dock tydliga med att de anser att Solid-State är slutmålet. De kommer börja med Solid-state efter 2025.

VW har målet att reducera kostnader för batterier med 50% för instegsmodeller och 30% i segmenten med stora volymer. Det kommer de göra med den nya standardiserade cellen, skala, produktionsförbättringar, nya batterisystemkoncept men också med återvinning.

Batteri: Close the loop strategi

VW kommer aktivt arbeta med återvinning och att återanvända batterier.

Argumentet för att arbeta med återvinningen enligt VW är att

  • Det minskar växthusgaserna från cellproduktion.
  • Det är hållbart.
  • Det minskar kostnaden för slutkunden.

VW har redan byggt en egen återvinningsanläggning i Salzgitter.

Laddinfrastruktur: Snabb utbyggnad och i partnerskap

VW vill att laddning ska vara lika bekvämt som att tanka.

De vill därför ha mer fler snabbladdare i Europa, Kina och USA.

I Europa kommer de tillsammans med partner se till att det finns 18 000 snabbladdarpunkter i Europa 2025. Det är fem gånger mer än vad som finns i Europa nu.

De kommer göra det med olika partners som t ex BP, Enel (Italien) och Iberdrola (Spanien). Samt de fortsätter att satsa i IONITY. VW nämner att de själva kommer investera 400 miljoner euro i satsningen.

I Kina ska de ha 17 000 snabbladdpunkter till 2025 inom partnerskapet CAMS.

I USA ska de ha 3500 snabbladdarpunkter till slutet av nästa år.

Under presentation fick Porsche också tala om hur de vid en del av sina snabbladdare kommer ha anläggningar där Porscheägare kan vila och arbeta bekvämt under laddning. Det såg ut som flygplatslounger.

Laddinfrastruktur: V2H från och med 2022

VW vill integrera laddfordon i privata, kommersiella och publika energisystem i framtiden. Från och med 2022 kommer därför deras laddfordon från MEB-plattformen vara gjorda för att kunna leverera energi till ett hem. VW kommer sälja teknologi och tjänster kring den lösningen. På sikt kan tekniken också användas i kommersiella byggnader och som en del av elnätet [1].

Egna kommentarer

Det är mycket ett fordonsföretag ska kunna numera.

Frågan är om Dieselgate räddade VW? De var tvungna att satsa tidigt pga. problemen.

Allt detta liknar givetvis Tesla och deras Battery Day. Det är inte svårt att hitta likheter.

Är mest förvånad hur mycket de pratade laddinfrastruktur, samt att de självklart anser att det är deras problem att lösa.

Ett ovanligt vanligt ord var partnerskap.

Referenser

[1] Power Day: Volkswagen presents technology roadmap for batteries and charging up to 2030. VW. Pressrelease. Länk

[2] Presentationsbilderna från Power Day. länk (pdf)

[3] För att se inspelningen från hela dagen. Länk (cirka 2 timmar)

[4] Twitterpost VW Group. 15 mars. Länk

[5] Northvolt receives $14 billion battery cell order for Swedish gigafactory from Volkswagen. 15 mars 2021. Länk