Tesla är numera ett moget vinstgenererande bolag vars agerande kan påverka hela fordonsmarknaden. Exempelvis i fråga om teknikval och affärsmodeller.
Tesla har nyligen nått över 1 000 miljarder dollar i börsvärde. Bolaget är därmed världens 6:e mest värdefulla bolag och är mer än fyra gånger högre värderat än Toyota som är det näst största fordonsbolaget [1].
Då och då gör vi en uppdatering om vad som har hänt/är på gång för Tesla. I dessa uppdateringar försöker vi samla ihop viktiga nyheter i ett samlat format. I dagens nyhetsbrev har vi valt ut tre aktuella nyheter som vi anser är av extra betydelse. Dessa tre är: eventuella problem i Kina, LFP-batterier ska användas i Teslas billigare modeller och en beställning på 100 000 bilar från hyrbilsbolaget Hertz.
Är den kinesiska smekmånaden över?
Tesla fick som första utländska fordonstillverkare verka i Kina utan ett joint-venture med ett eller flera inhemska företag. Tesla kinastrategi bygger dock på att använda en stor andel kinesiska underleverantörer, vilket vi har skrivit om i ett tidigare nyhetsbrev om Tesla [2].
Det finns nu tecken på att Teslas lycka i Kina är på väg att vända. Försäljningen under 2021 är visserligen fortfarande omfattande – fram till första oktober hade Tesla sålt över 200 000 bilar i Kina, Model 3 och Model Y är näst respektive tredje mest sålda modellerna i kategorin New Energy Vehicles (BEV, PHEV och bränsleceller) [3]. Det är snarare den tidigare så goda relationen till den kinesiska staten som verkar vara i gungning.
Problemen började i början av 2021 när den kinesiska militären och ett antal myndigheter förbjöd sina anställda att parkera sina Teslor på vissa parkeringar. Anledningen var säkerhetsrisker från Teslas inbyggda kameror. Problemen fortsatte på kinesiska sociala medier med påståenden rörande säkerhetsproblem för Model 3. Bland annat plötsliga accelerationer vid aktivering av farthållare och fallerande bromsar [4]. Att sådana protester tilläts på sociala medier har av vissa tolkats som ett tyst stöd från den kinesiska staten [4]. I efterspelet återkallade Tesla nästan alla sålda bilar i Kina för att uppgradera mjukvaran för farthållaren. Tesla publicerade också en officiell ursäkt.
Det är möjligt att Teslas tidigare ”smekmånad” nu närmar sig sitt slut, dels på grund av de geopolitiska stämningar som råder mellan USA och Kina, dels då Teslas roll som elbilsinspiratör till kinesiska konsumenter i allt högre grad kan fyllas av inhemska biltillverkare som Nio och Xpeng [4].
LFP-batterier ska användas till Teslas billigare modeller
En annan nyhet (även den med viss kinakoppling) är Teslas besked i oktober att ”Standard Range” modeller samt vissa batterilagerapplikationer ska använda LFP-batterier. För mer detaljer kring LFP-batterier, se tidigare omEV nyhetsbrev från Helena [5]. LFP-kemin är vanligt i Kina och inte nytt för Tesla som redan idag använder prismatiska LFP-batterier från CATL till sina kinabyggda Model 3 Standard Range (Plus) [6]. Övergången till LFP-batterier kan troligen förklaras av att Tesla vill prioritera energitätare batteri till sina premiumbilar och till lastbilen Semi samt att batterimetallerna nickel och kobalt har ökat mycket i pris sista året [7].
Det finns flera möjliga konsekvenser av Teslas val att utöka användningen av LFP-batterier. Produktionen av LFP-batterier för fordonsapplikationer domineras idag av kinesiska CATL och BYD som bland annat äger viktiga patent för LFP, patent som snart upphöra att gälla [7]. Eftersom det finns logistiska och ekonomiska fördelar med att ha batteritillverkning nära fordonstillverkningen har det spekulerats kring tillverkning av LFP-batterier i USA och Europa [8]. Givet det känsliga geopolitiska läget mellan USA och Kina återstår det att se huruvida BYD eller CATL kan/vill etablera LFP-batteriproduktion i USA [8].
Beställning av 100 000 bilar från Hertz där en del ska gå till Uber
Nyheten att Tesla har fått en stororder motsvarande 1/10 av årsproduktionen från hyrbilsföretaget Hertz fick mycket uppmärksamhet i veckan. Det som har kommunicerats är [9]:
– Hertz har beställt 100 000 st Model 3
– Alla bilar ska vara levererade senast i slutet av år 2022
– Det totala ordervärdet är 4,2 miljarder USD
– Ingen rabatt har getts (det är därmed troligen endast Standard Range Plus som beställts)
– Bilarna ska gå att hyra i USA och utvalda marknader i Europa (dock ej i Sverige, där Hertz ägs av Volvo Cars [10])
Ordern från Hertz var en starkt bidragande orsak till att Tesla steg nästan 20 % på börsen under veckan. Hedgefondförvaltaren Nicholas Colas säger i en kommentar till Yahoo News att affären mellan Hertz och Tesla är en ”fascinerande fallstudie på hur ny och gammal industri fortfarande behöver varandra för att maximera påverkan av disruptiv teknologi och för att förändra gamla affärsmodeller” [11].
Ytterligare en intressant dimension rörande affären är ett exklusivt samarbete som precis har annonserats mellan Hertz och Uber. Samarbetet innebär i korthet att Uber förare i USA ska kunna hyra Teslabilar från Hertz med start redan första november i år. I erbjudandet ingår också ett antal incitament för att Uberförare ska ta steget till elbil, t ex flexibla hyrperioder, rabatter på laddning och 1 USD extra per körning [12]. Målsättningen är att 50 000 Teslor ska verka i Ubers flotta genom samarbetet till år 2023 och upp till 150 000 Teslor till år 2026 [12].
Egen kommentar
Tesla är numera ett verkligt globalt företag, det finns många faktorer att beakta. Hittills har Tesla navigerat de geopolitiska spänningarna mellan USA och Kina relativt väl. Frågan är om eller hur länge Kina accepterar Teslas stora marknadsandelar i Kina? Kina har tydligt markerat att Tesla inte ska ta sin kinesiska framgång förgivet.
Det finns många aspekter kring övergången till LFP-batterier. Det ska bli intressant att följa hur Tesla tänker lösa leveranser/tillverkningen av LFP-batterier för fabrikerna i USA och Europa. En indikator på framtida stora behov visas i ordern från Hertz som troligen har valt Model 3 Standard Range Plus, dvs en modell med LFP-batteri.
Affären mellan Hertz och Tesla är spännande då den är den första riktig stora beställningen av BEV:s från ett hyrbilsföretag. Hur hyrbilsbranschen jobbar med elektrifieringen är ett ämne som vi hoppas kunna skriva om i en nära framtid.
Referenser
[1] Companies Market cap. 2021. länk
[2] omEV. 2020. länk
[3] CNBC. 2021. länk
[4] Bloomberg Businessweek. 2021. länk
[5] omEV. 2020. länk
[6] Inside EVs. 2021. länk
[7] Green Car Reports. 2021. länk
[8] Reuters. 2021. länk
[9] Electrek. 2021. länk
[10] Allt om Elbil. 2021. länk
[11] Yahoo News. 2021. länk
[12] Hertz. 2021. länk