Det var i oktober förra året som några Chevrolet Bolt EV började brinna och det visade sig vara ett problem som härrörde från batteriet [1]. LG Energy Solution, som levererar batterierna till Bolt har fått det svettigt då tio-tusentals bilar återkallats och notan växer över 1 miljarder USD [2].
Drygt 140.000 Bolt EV har återkallats världen över. Nu säger sig dock GM att problemen är fixade. omEV försöker sammanfatta vad som hänt.
Första återkallningen – mjukvaran uppdaterades
Till en början återkallade inte GM bilarna, men under november ifjol gjordes en officiell återkallning av drygt 68.000 Bolt EV i USA av årsmodell 2017 till 2019: drygt 50.000 av de återkallade Bolt EV hade sålts i USA, resten i övriga världen [3]. På grund av risken för bränder varnade USAs federala ’Highway and Vehicle Safety Administration’ (NHTSA) alla Bolt EV-ägare att inte parkera sin bil i närheten av bostäder och inte heller borde bilarna parkeras i garage [1]. GM å sin sida rekommenderade att begränsa laddningen till 90 % [h]. Tillsammans med att GM uppdaterade mjukvaran skulle problemet vara löst. Detta samtidigt som en ny brand uppstod i maj i år [4].
En andra återkallning under sommaren 2021 – batterimodulerna byts ut
Så en ny återkallning av samma bilar som återkallats under november 2020 gjordes under sommaren 2021. Trots uppdateringen hade två bilar med uppdaterad mjukvara börjat brinna [4]. NHTSA skärpte tonen att Bolt EVs heller inte fick laddas oövervakade nattetid [5]. GM sa att man nu tänkte byta ut batterimodulerna (dvs. inte hela pack med kylenhet, säkringar etc., red. anm.) då de identifierat två olika problem som härrörde från produktionen av battericellerna [6].
Tredje gången gillt? Drygt 140.000 bilar återkallade totalt
Lite senare under sommaren 2021 återkallas ytterligare Bolt EV [7]. Nu är det årsmodellerna 2020 till 2022 som är i fokus. Denna återkallning inkluderade även den nya Bolt EUV. Totalt är det ytterligare ca. 73.000 fordon som återkallas, dvs. mer än de som återkallades i de två första vändorna.
Anledningen till återkallningen är att GM troligtvis har hittat felet i produktionen av cellerna. GM börjar budgetera för över 1 miljard USD för återkallningarna av nu över 140.000 bilar [2].
Givetvis vill GM att LG Energy Solution ska stå för notan… I skrivande stund är det oklart hur de ska splitta notan.
Robotfaktorn skrynklade separatorn och sabbade anodanslutningen
Tillsammans har GM och LG noggrant gått igenom produktionsanläggningarna och monterat isär batteripack för att förstå var felen uppstått. Det rör sig om två fel som kan finnas i cellerna: trasiga anodanslutningar (anode tab) och en vikt separator (folded separator) och som troligtvis har orsakats av en felinställd produktionsrobot och kan orsaka en intern kortslutning inne i cellen [8,9]. Tills man fått ordning på problemet valde GM att pausa produktionen av Bolt EV och EUV tills problemen är åtgärdade [10].
Och nu äntligen är allt löst, i alla fall enligt GM, och cellproduktionen är igång igen [11,12]. Under oktober kommer de felaktiga batterimodulerna att börja bytas ut – ett år efter första felet upptäcktes. GM säger även att en intern kortslutning av cellerna, och därmed risk för brand, ökar om de båda felen återfinns i samma cell.
Produktionskapaciteten är nu högre än vad den var innan för att matcha behovet för utbytesbatterierna och för nyproduktion av Bolt EV och EUV. Samtidigt introducerar GM ett nytt diagnosverktyg som ska detektera felaktigheter/avvikelse från normaltillstånd i batteriet. Förutom detta kommer kunderna att få en utökad garanti: åtta år eller 16.000 mil [11,12].
Egna kommentarer
Som vi sett tidigare är det inte kemierna det är fel på, utan återigen ser vi hur viktigt produktionsprecisionen är när det kommer till Li-jonceller. Att stressa igenom en konstruktion är vanskligt – toleranserna och precisionen kan förstöra den bästa cell.
Intressant att det tog så lång tid för GM och LG att hitta och åtgärda felet.
[1] U.S. safety agency probes vehicle fires in Chevy Bolt EVs (länk)
[2] GM’s Chevy Bolt Battery Fires Open $1 Billion Rift With LG (länk)
[3] GM recalls 68,667 Chevy Bolt EVs (’17-’19) citing unlikely potential fire risk (länk)
[4] Chevy Bolt EV Burns To The Ground In A Place Called Ashburn (länk)
[5] Consumer Alert: Important Chevrolet Bolt Recall for Fire Risk (https://www.nhtsa.gov/press-releases/consumer-alert-important-chevrolet-bolt-recall-fire-risk)
[6] General Motors to replace battery modules for some Bolt electric vehicles after fire risks (länk)
[7] General Motors to Recall Additional Bolt EVs (länk)
[8] GM announces recall after a dozen Bolt EV Fires; 6 key questions with answers from GM (länk)
[9] Misaligned factory robot may have sparked Chevy Bolt battery fires (länk)
[10] GM temporarily stops making the Chevy Bolt after latest recall (länk)
[11] GM says Chevy Bolt EV battery production has resumed, defect leading to fire risk is fixed (länk)
[12] Chevrolet Bolt EV Battery Production Resumes (länk)