Februari 2014

E-mobilitet  | 2014-02-17

ABB:s samarbete om snabbladdare i Kina

ABB och Shenzhen BYD Daimler New Technology Co., Ltd. (BDNT) ska samarbeta om snabbladdare i Kina. Enligt avtalet ska ABB sälja snabbladdare under sex år till BDNT. Shenzhen BYD Daimler New Technology Co., Ltd. (BDNT) är ett JV mellan Daimler och BYD Auto. Varumärket för BDNT är DENZA. BDNT ska tillverka en batteribil som kommer […]

Teknik  Samhälle  | 2014-02-17

Bosch nya JV om batterier

Bosch, GS Yuasa, and Mitsubishi Corporation startade ett batteri joint venture november 2013. Företaget heter Lithium Energy and Power GmbH & Co. KG. Målet är att JV:et ska börja verksamheten i år. Företaget ägs till 50% av Bosch, samt GS Yuasa International Ltd. och Mitsubishi Corporation äger 25% var. Enligt uppgift så har de målet att […]

Samhälle  | 2014-02-17

Wanxiang vann rättigheten att köpa Fisker

När vi frågar er läsare om vad vi bör bevaka i nyhetsbrevet, så är ett svar väldigt vanligt. Bevaka de stora Tier 1 företagen noga. Tier 1 är företag som säljer direkt tlll fordonsindustrin. De stora Tier 1 företagen är t ex Bosch, Denso, Continental. Bridgestone och Aisin Seiki. De har stora utvecklingsbudgetar och gör […]

Fordon  | 2014-02-14

Umeå 8 elbussar, Nottingham 11 samt Kuala Lumpur 15

Umeå kommunföretag ska köpa åtta elbussar från Hybricon Bus Systems AB. De åtta bussarna ska ersätta sju dieselfordon. Den extra kostnaden är beräknad till 2,5 miljoner per år. ”Ambitionen är att lösa merkostnaderna för Umeå Kommunföretag utan att belasta kommunens driftsbudget.” Två laddstationer ska också byggas samt den befintliga laddstationen vid Umeå Airport ska uppdateras.

Teknik  | 2014-02-13

Första teknikuppköpet i Haldor Topsoes historia: Natrium-jonbatterier

Att ta steget från katalysatorer till batterier kan nog för många tyckas underligt, men det tycker inte Haldor Topsoe, som nyligen köpte upp 18 % av det brittiska företaget Faradion [1]. Detta är den allra första ’externa’ investeringen i Haldor Topsoes 74-åriga historia och görs för att bredda teknikportföljen, och ses som ett delsteg mot […]

Samhälle  Okategoriserade  Fordon  | 2014-02-12

User Experience och elbilspenetration

skrivet av Göran Smith (Viktoria Swedish ICT) User Experience och elbilspenetration Chalmers forskarskola inom Human-Technology-Design höll förra veckan i seminariet An evening on mobility experience. Under kvällen pratade fyra forskare om tolkning, utvärdering och utformning av användarupplevelser inom transportsektorn. I det här nyhetsbrevet används material från seminariet för att introducera begreppet user experience, beskriva hur fordonsindustrin jobbar med det […]

Okategoriserade  | 2014-02-11

Första testen av Spark-Renault SRT_01E

Elbilen SRT_01E som ska användas i Formula E, den elektriska motsvarigheten till Formula 1, har officiellt presenterats på motormässan i Frankfurt[1] och är byggd för att vara extremt aerodynamisk.

Samhälle  | 2014-02-11

Kina: subventioner efter 2015 samt 18 000 laddelfordon 2013

Idag får ni nyheten att kinesiska myndigheter förväntas förlänga subventionerna till laddelfordon efter 2015. Samt en analys av de ca 18 000 laddelfordon som blev sålda i Kina 2013. Förlängning av subventioner till new energy vehicles efter 2015 Kinesiska finansdepartementet har sagt att de ska förlänga subventionerna till fordon med eldrivlinor efter det att det […]

Samhälle  | 2014-02-10

Indiens elfordonsplan är försenad

Indiens elfordonsplan på en övergripande nivå blev antagen januari  2012 samt mer detaljer blev tydliga januari 2013. Målet med deras National Electric Mobility Mission Plan NEMMP 2020 är att ha 6-7 miljoner elektrifierade fordon 2020 i Indien. Fyra till fem miljoner av de elektrifierade fordonen förväntas vara tvåhjulingar. Dagens nyhetsbrev är en uppdatering vad som händer i Indien.

Fordon  | 2014-02-07

Trendspaning: Elektrifiering av flygplan

skrivet av Göran Smith (Viktoria Swedish ICT AB) Luftburen trafik står för ungefär 2% av de globala koldioxidutsläppen [1][2] vilket kan jämföras med transportsektorns totala bidrag på runt 13% [3]. Efterfrågan förväntas dessutom stiga rejält framöver till följd av bland annat ekonomisk tillväxt och en växande medelklass [4]. I sitt program för horizon 2020 poängterar EU därför […]