Arkiv / Samhälle

Kina: subventioner efter 2015 samt 18 000 laddelfordon 2013

Creative commons license

Idag får ni nyheten att kinesiska myndigheter förväntas förlänga subventionerna till laddelfordon efter 2015.
Samt en analys av de ca 18 000 laddelfordon som blev sålda i Kina 2013.

Förlängning av subventioner till new energy vehicles efter 2015

Kinesiska finansdepartementet har sagt att de ska förlänga subventionerna till fordon med eldrivlinor efter det att det befintliga subventionssystemet tar slut 2015 [1].
Exakt hur subventionerna kommer vara efter 2015 är inte klart.
Enligt departementet är det viktigt att det är tydligt att subventionerna kommer fortsätta.
Målet är att ha halv miljon ”new energy vehicles” (NEV) , som är batteriefordon, laddhybrider och bränslecellsfordon, på vägarna i Kina 2015, samt de vill ha 5 miljoner NEVs 2020.
Argumentet för att fortsätta med subventionerna är att få ner utsläppen i kinesiska städer.
Det befintliga subventionerna är:
60 000 yuan (64 000 SEK) för en BEV (batterielbil).
35 000 yuan (ca 38 000 SEK) för en laddhybrid.
Egen kommentar
Det ska bli spännande att se vilken nivå de lägger subventionerna på nästa gång.

Försäljningning laddelfordon i Kina 2013

China Association of Automobile Manufactures (CAAM) har släppt siffror för försäljning av laddelfordon [2].
Produktion av laddelfordon 2013 i Kina
BEV: 14 243
PHEV: 3 290
Summa: 17 533
En ökning med 39,7% från 2012.
Försäljning av laddelfordon i Kina 2013
BEV   14 604
PHEV   3 038
Totalt 17 642
Det var en ökning med 37,9% från året 2012.
Försäljning uppdelat på några modeller [3]

BEV

JAC iEV (J3 EV):        ca 2,500
BYD e6:                      1,544
BAIC E-Series EV:            710
Roewe E50:                    406
Zotye M300 (Langyue) EV: 220
Venucia e30:                  216
BAIC Senova EV:              52
PHEV
BYD F3DM:                  1,005
BYD Qin:                       142
Summan av de modeller som finns i ref [3] är för:
BEV = 5432
PHEV = 1147
Det är ganska mycket lägre än 14 604 BEV samt 3038 PHEV i ref [2]. Min gissning är att CAAM inkluderar försäljning av bussar och andra fordon än personbilar i sin statistik för NEVs. Det kan också finnas modeller som inte är med i ref [3] sammanställningen.
Jämförelse med försäljning av laddpersonbilar i Europa och USA
I Europa var försäljning 2013 av laddpersonbilar ca 42 000 [4] och i USA ca 96 000 [5].
Var lite försiktiga med att använda siffrorna från ref [4]. De stämmer ca, men jag ska försöka göra en ordentlig sammanställning av data för Europa längre fram när jag dubbelkollar alla källor.
Egna kommentarer
Tesla ska sälja Model S i Kina [6]. Jag tycker det kommer bli mycket spännande att se hur den säljer 2014.
Model S är nästan 50% dyrare i Kina än i USA, men Tesla tycker att priset är rätt eftersom det beror på skatter och andra avgifter i Kina [7].
Målet med 500 000 NEVs 2015 verkar bli svårt att nå om det bara säljs ca 18 000/år 2013.
När jag var i Kina så pratade olika aktörer mycket om att olika statliga/delstatliga organisationer skulle bli tvungna att köpa NEVs och att de skulle få upp försäljningsvolymerna. Vi får se vad som händer 2014.

 
Referenser
[1] China to extend subsidies on electric cars past 2015. Reuters. 8 feb 2014. länk
[2] The sales and production of new energy vehicles kept growing. CAAM. 13 jan 20 2014. länk
[3] Plug-in EV Sales in China Rose 37.9% to 17,600 in 2013.. China Auto web. 10 jan 2014. länk
[4] EUROPE ELECTRIFIED VEHICLE SALES (2013 REPORT). EV Obsession. jan 2014.  länk
[5] December 2013 Dashboard. Hybrid Cars. 6 jan 2014. länk
[6] Tesla to Sell Model S Sedan in China From $121,000. Bloomberg. 23 jan 2014.länk.
[7] A Fair Price By The Tesla Motors Team. 22 Jan 2014. Tesla. länk