Arkiv / Samhälle

Indiens elfordonsplan är försenad

Creative commons license

Indiens elfordonsplan på en övergripande nivå blev antagen januari  2012 samt mer detaljer blev tydliga januari 2013.
Målet med deras National Electric Mobility Mission Plan NEMMP 2020 är att ha 6-7 miljoner elektrifierade fordon 2020 i Indien. Fyra till fem miljoner av de elektrifierade fordonen förväntas vara tvåhjulingar.
Dagens nyhetsbrev är en uppdatering vad som händer i Indien.

Indien elfordonsplan är försenad

Premiärminister Singh presenterade ny policy för att stödja elfordon januari 2013 [1,4]. De skulle implementera den mer detaljerade planen mars och sen i september 2013. Den är fortfarande inte införd.
Planen kallas Electric Mobility Mission Plan (NEMMP) 2020. Den beskrivs i artikel [1]. Nu kommer valet senare i valet och en gissning är planen inte kommer implementeras förrän efter valet.
Planen är att ha subventioner för:
Batterielbilar på 1-1,5 lakh (10 000 – 16 000 SEK),
Elektriska tvåhjulingar på 5000 – 15000 rupee (500 – 1500 SEK).
Men trots att staten är långsam sker saker i Indien.
En av de drivande är industriföretaget Mahindra&Mahindra som b la gör elbilen Reva. De har nyligen utvecklat en version av Reva som är bi-directional dvs kan både laddas och används för extrakraft till t ex ett hus. Mahindra har också utvecklat en egen snabbladdare som är billig. Den kostar bara ca 40 000 SEK.
Mahindra har byggt ut sitt eget nät av publika laddare i Indien. De har byggt 300 stycken. De kommer också bygga en nät av snabbladdare.
Mahindra har också valt att samarbeta med bilpoolsföretag i Indien. Företagen som de samarbetar med är Carzonrent and Zoom cars.
På Auto Expo 2014 i Indien visade Mahindra upp en konceptbil som är laddsportbil [2]. Bilen planerar Mahindra att bygga inom 3 år.
Mahindra har också satsat på att vara med Formula E electric racing car. De är det enda indiska företaget som är med.
Andra företag visade också upp laddelfordon på Auto Expo 2014.
Tata visade upp sin minibuss Tata Magic Iris Electric, som är ett konceptfordon med elräckvidd på 100 km.
Maruti Suzuki hade en laddhybrid med 25 km elräckvidd. Bilen heter Swift RE-EV.
Hero visade upp en elcykel som heter Hero Simplicity. Jag har skrivit om tvåhjulingsföretaget Hero, se här. Hero har ett dotterbolag som heter Hero Electric. VD:n heter Naveen Munjal och är en ledande person för utvecklingen av laddelfordon i Indien.
Egen kommentar
Efter valet kommer nog planen införas.
Mahindra är det mest drivande företaget i Indien för elektrifierade personbilar, men Hero är det för tvåhjulingar.
Referenser
[1] Fostering electric-vehicle ecosystems for India. 6 feb 2014. The Economic Times.länk
[2] Auto Expo 2014: Mahindra & Mahindra unveils electric sports car Halo. 6 feb 2014.länk
[3] India’s Mahindra steps up involvement in electric vehicles. The Australian. 10 feb 2014. länk
[4] Electric Cars Hit By Poor Infrastructure and Government Inaction. Forbes. 7 feb 2014. länk
[5] Hero simplecity electric bike features. 7 feb 2014.Era.la. länk
[6] Mahindra unveils its Formula E car. 7 feb 2014. The Hindu. länk
[7] Tata Motors Showcases Magic Iris Electric At Auto Expo [Live]. länk