Elbilen SRT_01E som ska användas i Formula E, den elektriska motsvarigheten till Formula 1, har officiellt presenterats på motormässan i Frankfurt[1] och är byggd för att vara extremt aerodynamisk.
Man har även valt att minska “downforce”, det vill säga den nedåtriktade kraft som skapas av bilens aerodynamiska egenskaper, till långt under vad som är optimalt, för att göra omkörningar intressantare för åskådare då man tävlar på gränsen av vad greppet tillåter. Även slitaget på däcken kommer bli mindre vilket är nödvändigt då antalet tillåtna däck är begränsat. [2] Den officiella testföraren Di Gassi har även genomfört 40 varv under två dagar på en testbana nära La Ferté Gaucher i Frankrike med syftet att genomföra en övergripande systemkontroll. Di Gassis kommentar efter provkörningen var att bilen har mycket grepp och ett enormt vridmoment trots att effekten begränsats till 50 kW i stället för de maximala 200 kW. [3]
Samtliga lag har presenterats
Inklusive de tre lag som redan hade presenterats i det tidigare nyhetsbrevet om Formula E (länk) så har den kompletta listan over de 10 lag som ska tävla nästa år offentliggjorts. De nyligen adderade lagen är Dragon Racing (USA), e.dreams (Frankrike) , Super-Aguri (Japan), Audi Sport ABT (Tyskland), Mahindra Racing (Indien), Virgin Racing (Storbritannien) och Venturi Grand Prix (Monaco).
De två sistnämna lagen är delvis särskilt intressanta ur tävlingssynpunkt då de slagit flera världsrekord tidigare. Virgin Group och med Richard Branson i spetsen har med Virgin Altantic GlobalFlyer flugit jorden runt utan att stanna på 2 dagar och 19 timmar eller 590,7 km/h. [4]
Venturi Grand Prix kommer från Venturi Automobiles, den nuvarande världsrekordinnehavaren av hastighetsrekordet på land för en elbil med 495 km/h, ett rekord som de planerar att slå under 2014 med sin 3000 hp elektriska Venturi VBB-3. [5] Teamet planerar att bli en konstruktör till den andra säsongen, och basera drivlinan i sin egen formel E på den som sitter i VBB-3.
Drayson Racing, som var det första laget att officiellt gå med i Formula E, har hastighetsrekordet på land för en elbil under 1000 kg på 328 km/h. [6]
Viktiga frontfigurer
Utöver att Formula E har lyckats samla lag från en stor del av världen, vilket möjliggör att allt fler kan hålla på sitt hemmalag, så har man även lyckats få med flera frontfigurer.
Leonardo DiCaprio är en av medgrundarna av Venturi Grand Prix. DiCaprio har länge aktivt debatterat för miljön, bland annat genom filmen ”I elfte timmen” [7], och varit en av många hollywoodstjärnor som köpt flera elektriska bilar.
”Framtiden för vår planet beror på vår förmåga att ta till oss bränslesnåla och miljövänliga fordon” säger DiCaprio angående Formula E. [8]
Sir Richard Branson säger i ett uttalande att “Behovet av att skapa snabba, pålitliga och hållbara tävlingsbilar kommer att bidra till att påskynda branschen och visa upp elbilar till en stor global publik”. [9]
Qualcomm officiell partner
Enligt reglerna så är laddning av Formula E bilarna tillåten när som helst under träning, kval eller tävling. [10] Trådlös laddning, kanske framöver även under färd, kan därmed bli verklighet då Qualcomm numera är officiell sponsor. Trådlös laddning kommer till en början endast ske på säkerhetsfordonen men kommer göras tillgänglig även för tävlingsfordonen under den andra säsongen av tävlingen. [11]
Qualcomm har även sedan tidigare ett samarbete med Drayson Racing för att marknadsföra och sälja den trådlösa tekniken. De har tillsammans utvecklat och implementerat teknik för trådlös överföring av 20 kW som demonstreras i prototypen Drayson B12/69EV. [12]
Bidrag till miljön
Ernst and Young (EY) har gjort en uppskattning av påverkan från Formula E på den globala elbilsmarknaden. I en rapport uppskattar de att tävlingen kommer bidra till att ytterligare 77 miljoner elfordon kommer säljas globalt under de kommande 25 åren (2015-2040). Man tror även att tävlingen kommer bidra till en minskning med 900 miljoner ton koldioxid under samma period. [13]
Egna kommentarer
Det är en intressant laguppställning. Audi är efter Renault det andra bilföretaget medverkar i tävlingen. Det finns en god möjlighet att mycket tid och resurser kommer spenderas på att utveckla fordonen och även stödsystem och annat för att minska miljöpåverkan. Det är inte otänkbart att Audi inför kommande säsonger kan utnyttja kunskaperna från hybriden R18 e-tron. Ytterligare flera tävlande har annonserat att de vill göra egna bilar så fordonen i den andra säsongen kan bli väldigt intressanta.
Att flera inflytelserika personer och företag är med i det inledande skedet av tävlingen kan vara positivt avgörande för publikintresset.
Om EYs rapport skulle stämma så skulle Formula E bidra till ytterligare ca 3 miljoner elfordon säljs i snitt per år fram till 2040. Totalt fanns det ca 180 000 elfordon i världen 2012. [14]
Den första tävlingen körs i Peking den 13e september 2014.
Källor
[1] Formula E unveils new electric Spark-Renault SRT_01E racer at Frankfurt Motor Show. Green Car Congress. länk
[2] Meet the future of racing: All-electric Spark-Renault SRT_01E revealed. länk
[3] Formula E: maiden track test for Spark-Renault electric single-seater. länk
[4] länk
[5] Venturi unveils world’s most powerful electric car, the VBB-3. Länk
[6] länk
[7] The 11th hour.
[8] länk
[9] Branson’s Virgin signs up for Formula E series. länk
[10] länk
[11] länk
[12] länk
[13] länk (pdf)
[14] länk (pdf)