Arkiv / Samhälle

Wanxiang vann rättigheten att köpa Fisker

Creative commons license

När vi frågar er läsare om vad vi bör bevaka i nyhetsbrevet, så är ett svar väldigt vanligt.
Bevaka de stora Tier 1 företagen noga. Tier 1 är företag som säljer direkt tlll fordonsindustrin. De stora Tier 1 företagen är t ex Bosch, Denso, Continental. Bridgestone och Aisin Seiki.
De har stora utvecklingsbudgetar och gör mycket av teknikutvecklingen i fordonsindustrin.
Inom laddelfordon finns en ny spelare. Kinesiska Wanxiang har köpt det amerikanska batteriföretaget A123 och kommer nog köpa Fisker Automotive [1]. Wanxiang är antagligen Kinas största leverantör till bilindustrin [2]. De flyttar fram positionerna.
Den stora tyska jätten Bosch har släppt mer information om deras batteriplaner med Yuasa och Mitsubishi. De företagen bildade ett batteri joint venture förra året. Företaget heter  Lithium Energy and Power GmbH & Co [3].
Slutligen så kommer ABB ha samarbete med Shenzhen BYD Daimler New Technology Co., Ltd. i Kina. Samarbetet bygger på att bygga ut ett nät av snabbladdare i Kina för DENZA [4].
[1] A123 owner wins auction for bankrupt Fisker Automotive. 15 jan 2014. länk
[2] Chinese Firm Purchases U.S. Maker of Batteries. New York Times. 30 jan 2013.länk
[3] Bosch, GS Yuasa, and Mitsubishi Corporation to double capacity of electric vehicle battery. 12 feb 2014. Bosch. länk
[4] BDNT cooperates with ABB to roll out world’s largest EV fast charger network in China. 13 feb 2014. länk
Wanxiang vann rättigheten att köpa Fisker

Wanxiang vann i fredags rätten att köpa Fisker Automotive [1], som är ett företag som gör laddhybridbilar. Fisker gick i konkurs förra året.
Budet var på 149 miljoner USD (960 miljoner SEK).
Wanxiang äger också det amerikanska batteriföretaget A123, som bl a var batterileverantör till Fisker.
Wanxiangs talesman sa att det var viktigt att få igång produktionen av Fiskers bil Karma så fort som möjligt.
Egen kommentar
Wanxiang köper många amerikanska företag och har muskler. De är värda att följa samt de kanske har resurser att få igång Fisker igen.
Sen undrar jag om Wanxiang kan bli Kinas Bosch.