Arkiv / Fordon

Marknaden för batterielektriska två- och trehjulingar i Indien

Creative commons license

OmEV har skrivit en serie om Indien, vilket är ett land som är viktig att följa framöver. I första delen beskrev vi den särpräglade omställningen till elektrifierade fordon som nu sker i Indien, med delvis annorlunda drivkrafter jämfört med andra stora marknader [1]. I andra nyhetsbrevet om Indien poängterades landets allt större globala betydelse [2]. I den tredje delen skrev om vi om Indiens fokus på att skapa en inhemsk batteriproduktion [3].

Dagens nyhetsbrev fokuserar på marknaden för två- och trehjulingar. Vilket är de viktigaste och mest elektrifierade segmenten på den indiska fordonsmarknaden.

Det säljs mer än 4 gånger fler tvåhjulingar än personbilar i Indien

Den indiska fordonsmarknaden är under snabb tillväxt. Nedan är en sammanställning av försäljningsvolymerna per fordonssegment under 2023, förändring sedan år 2022 i parentes [4, 5].

Personbilar: 4,1 miljoner enheter (+ 8 procent)

Kommersiella fordon: 978 000 enheter (+ 5 procent)

Trehjulingar: 681 000 enheter (+ 63 procent)

Tvåhjulingar: 17,1 miljoner enheter (+ 9 procent)

Olika kategorier av två- och trehjulingar

Det överlägset största segmentet i Indien är tvåhjulingar. Inom segmentet tvåhjulingar ryms motorcyklar och scooters/mopeder. Vi har inte hittat detaljerad statistik för helåret 2023, möjligen kan statistik från november vara indikativt på hur marknaden ser ut. I november 2023 utgjorde motorcyklar 66 procent av marknaden, scooters 31,4 procent och mopeder 2,6 procent [6]. Värt att notera är att huvuddelen av motorcykelmarknaden består av vad som i Sverige skulle klassas som lätt motorcykel.

Något förenklat finns det två typer av trehjulingar i Indien, L3 och L5 [7]. L3 har en maxfart på 25 km/tim och effekt på max 0,25 kW. L5 är trehjulingar med högre maxfart och effekt med en bruttovikt på max 1 500 kg [7]. L3 benämns ofta som Auto rickshaw eller e-rickshaw om den är batterielektrisk, medan L5 kallas trehjuling, men gränsdragningen mellan de två verkar i praktiken ofta vara grumlig.

Två- och trehjulingar utgör de överlägset största segmenten för laddbara fordon i Indien. År 2023 stod de två tillsammans för 94 procent av alla sålda laddbara fordon i landet [8].

El-tvåhjulingar är de mest sålda elfordonen i Indien

År 2023 såldes det cirka 1,5 miljoner el-tvåhjulingar i Indien, vilket är mer än hälften av alla sålda laddbara fordon totalt i landet [8]. Men förbränningsmotorversioner utgör fortfarande över 90 procent av totalmarknaden för tvåhjulingar [8, 9].

Enligt en prognos från konsultföretaget Bain & Company kan detta öka till 45 procent till år 2030 [8], vilket dock är lägre än indiska statens mål på 70 procent samma år [10]. Ett antal aspekter har identifierats som viktiga för att högre marknadsandelar ska kunna nås. Exempelvis bör fler el-scooters lanseras i volymsegmenten [9]. I premiumklassen för scooters är marknadsandelen för eldrivna versioner redan runt 40 procent, men det har hittills saknats modeller som på allvar kan konkurrera med fossildrivna storsäljare från Honda och inhemska Hero [9]. El-motorcyklar har hittills haft lägre marknadsandelar [9]. Höga priser och uppåt 80 procents kortare räckvidd har inte övertygat kunderna. Likt för el-scooters behöver tillverkare nå volymer genom att pressa kostnaderna och eventuellt genom att lansera enklare produkter [9].

Ett sätt att sänka inköpspriset med uppåt 40 – 50 procent är att separera batteri och fordon genom batteribytessystem [9]. Under år 2024 kommer den globala marknadsledaren på batteribyten för tvåhjulingar, Taiwanesiska Gogoro, att etablera sig på den indiska tvåhjulingsmarknaden [10]. Men även andra företag och strategiska allianser har annonserats för att upprätta ett system för batteribyten i Indien [11].

Nästan alla tvåhjulingar som säljs i Indien tillverkas även i landet. Men Kina är en stor leverantör av vissa nyckelkomponenter. 60 – 70 procent av komponenter som battericeller, elmaskiner och annan elektronik importeras ifrån Kina, vilket vissa menar kan göra Indiens produktion av tvåhjulingar sårbart för leverantörsstörningar [10, 12], samt minska möjligheterna till lokalt viktiga anpassningar (t ex för att tåla mer ansträngande användningsfall) [9].

Andra utmaningar inkluderar osäkra andrahandsvärden, bristande batterikvalitet (ett antal bränder har uppmärksammats i media) och brist på attraktiva finansieringslösningar [12]. Förvånande lågt i rankingen över hinder finns ”brist på laddinfrastruktur”, på plats nio [12]. En möjlig förklaring är att en betydande andel av el-tvåhjulingarna används i kommersiella applikationer där laddinfrastruktur har installerats vid depån/kontoret/lagret.

Indiska tvåhjulingsförare verkar dock generellt ha en positiv syn på att byta från förbränningsmotor till eldrift. I en enkät gjord av konsultbolaget McKinsey uppgav 86 procent att de kan tänka sig en el-tvåhjuling som sitt nästa fordon [13]. En annat tecken på att marknaden förändras är att miljöaspekter rankades som den tredje viktigaste faktorn i val av tvåhjuling, endast säkerhet och varumärke rankades högre [13].

Nya aktörer har lyckats ta över hälften av marknaden för el-tvåhjulingar i Indien, vilket kan jämföras med cirka tio procent i marknaden för förbränningsdrivna tvåhjulingar [13]. Mest sålda elfordonet alla kategorier i Indien under år 2023 var scootern Ola Electric S1 [14]. Billigaste versionen kostar cirka 10 000 kr, har ett 2 kWh batteri och en räckvidd på 95 km [15]. Toppversionen når upp till 195 km i räckvidd från ett 4 kWh batteri, har tekniska finesser som en app och hill-hold, klarar 0 – 40 km/timmen på 2,6 sekunder och kostar cirka 16 000 kr [15]. Ola Electric är ett dotterbolag till Ola Cabs som startade år 2017 som en konkurrent till Uber.

Över 50 procent av sålda trehjulingar i Indien är batterielektriska

Det segment där batterielektriska drivlinor har fått störst genomslag är dock trehjulingar. År 2023 utgjorde batterielektriskt versioner över 50 procent av försäljningen [8]. Försäljningen är speciellt stark inom de mindre motorstarka L3 segmentet (e-rickshaw). Under första kvartalet 2023 utgjorde e-rickshawförsäljningen 90 procent av alla sålda batterielektriska trehjulingar i Indien [16].

Populariteten för e-rickshaws kan förklaras dels av svaga regleringar (jämfört med L5), dels av en attraktiv ekonomisk kalkyl genom lågt inköpspris och driftskostnader [9, 16]. Elkostnaderna per km kan i vissa fall vara 10 gånger lägre jämför med diesel och naturgas vilket är de huvudsakliga konkurrenterna [16]. En annan bidragande faktor är att dieseldrivna auto-rickshaws har förbjudits i exempelvis Delhi, vilket minskar konkurrensen till endast naturgasdrivna versioner i dessa områden [17].  

Egen kommentar

Indien är en av världens snabbaste växande (el)fordonsmarknader. Det finns många fler delar som vi inte har undersökt i denna serie. Ett ämne som vi hoppas belysa i framtiden är hur laddinfrastrukturen byggs ut och fungerar i Indien.

Klart är att utveckling för två- och trehjulingar går på högvarv. Den dynamiska marknaden i Indien har vissa likheter med hur utvecklingen har skett i Kina. Nya företag slår sig in när marknaden förflyttas mot eldrivna fordon. Ola Electric är ett företag att lägga på minnet. Under januari 2024 hade de en 40 procentig marknadsandel för el-tvåhjulingar. I världens största marknad för tvåhjulingar. Värt att nämna är att Ola Electric även ska lansera en batterielektrisk personbil mot slutet av år 2024.

Referenser

[1] OmEV. 2024. länk

[2] OmEV. 2024. länk

[3] OmEV. 2024. länk

[4] Society of Indian Automobile Manufacturers. 2024. länk

[5] Society of Indian Automobile Manufacturers. 2023. länk

[6] Autocar Professional. 2023. länk

[7] Money Control. 2023. länk

[8] Autocar Professional. 2024. länk

[9] Bain & Company. 2023. länk

[10] Reuters. 2023. länk

[11] The ICCT. 2022. länk

[12] JMK Research. 2022. länk