I Nordamerika och Europa är motorcyklar ofta mer av en livsstil än det huvudsakliga transportmedlet. Det krävs emellertid inte mer än ett besök i Jakarta, Mumbai eller Bangkok för att förstå hur viktigt motorcykeln är som det primära transportmedlet i stora delar av världen. Detta speglas i motorcykelförsäljningen. Av 62 miljoner sålda motorcyklar globalt 2018 är Indien störst med 21,5 miljoner följt av Kina (15,5 miljoner) och Indonesien (6,38 miljoner) [1]. Asien har hela 80 % av den globala motorcykelflottan [2]. Majoriteten av motorcyklarna som säljs i t ex Indien är av scootertyp med en cylindervolym på 125 cc eller mindre [3].
Bränsledrivna motorcyklar påverkar precis som bilar den lokala luftmiljön, vilket under senare år har lett till att bland annat flera kinesiska städer helt har förbjudit motorcyklar [4]. Elmotorcyklar och elscootrar är därför högt uppe på den politiska agendan i dessa länder. Utvecklingen av elmotorcyklar går också fort framåt hos tillverkarna, där mycket av den tekniska utvecklingen sker i premiumsegmentet.
Dagens nyhetsbrev är en genomgång av vad som händer i elmotorcykelbranschen. Främst fokuserat på de mer avancerade modellerna, men även med delfokus i Asien där den stora marknaden för motorcyklar finns.
Båda nya och äldre tillverkare satsar på elektrifiering
Utvecklingen av elmotorcyklar bedrivs både hos nystartade bolag och hos de etablerade tillverkarna. Det mest kända företaget i branschen är troligen Zero Motorcycles med säte i Kalifornien. Zero presenterade sin första elmotorcykel redan år 2006 [5]. Zero erbjuder fem modeller med ett prisspann på 8 500 – 21 000 USD. Hög teknisk nivå och bra prestanda är högprioriterat hos Zero. Toppmodellen SR/F har ett Li-Jon batteri på 14,4 kWh, räckvidd på upp till 320 km, en elmotor på 110 hk och kan laddas i 6 kW [5]. En modulär design betyder att flera av modellerna kan uppgraderas med ytterligare ett batteri. Dessutom ges möjlighet att plocka ut batteriet för laddning på t ex kontoret eller hemma. Zeros globala försäljning uppges ligga på under 3 000 enheter under 2018 [6].
Det finns en uppsjö av start-up bolag i Nordamerika och Europa som utvecklar elmotorcyklar. Två exempel är italienska Energica Motor som gör elsportmotorcyklar [7] och svenska Cake som gör en elmotorcross [8].
Hos de etablerade tillverkarna är kanske det mest uppseendeväckande Harley Davidsons (HD) elektriska framtidsplaner, vilket bland annat har inneburit ett uppköp av företaget StaCyc som gör elbalanscyklar för barn [9]. Den första elmotorcykeln från HD är modellen LiveWire som börjar levereras till kunder i höst [10]. LiveWire håller sig likt övriga HD modeller i premiumsegmentet. Priserna börjar på ca 30 000 USD. LiveWire har ett Li-Jon batteri på 15,5 kWh som kan DC laddas från 0 – 80 % på 40 min [10]. De klassiska HD vibrationerna är inte helt borta. En rolig detalj på LiveWire är att en pulserande vibration aktiveras vid tomgång, HD kallar det ”Haptic Pulse” [11]. HD planerar att lansera fler elmotorcyklar i nära framtid, bland annat i scooterklassen [10].
Ingen av de fyra stora japanska motorcykeltillverkarna Honda, Yamaha, Suzuki och Kawasaki har ännu lanserat några kommersiella elmotorcyklar [12]. Även om Honda har visat upp två eldrivna konceptmotorcyklar [13]. Det har dock rapporterats att de har inlett ett samarbete kring harmonisering av standards för t ex batterier och laddning [11].
Elmotorcyklar för den asiatiska marknaden
I Asien konkurrerar elmotorcyklar generellt i ett priskänsligare segment av kunder, vilket innebär lägre priser och mindre avancerade komponenter. En av de större tillverkarna är kinesiska Sunra som uppges producera uppåt 4 miljoner elektriska mopeder, scooters och motorcyklar årligen [14]. Sunra säljer två modeller av elmotorcyklar: Gio och Panther [15]. Båda har en toppfart på blygsamma 45 km/tim och är utrustade med ett blybatteri på 72V 20AH (1,44 kWh) som ger en räckvidd på cirka 60 km [15]. Grossistpriset på Alibaba ligger på ca 790 USD + frakt [16].
I Indien är företaget Hero Corp dominerande på den inhemska motorcykelmarknaden med över 50 % marknadsandel. Hero är även världens största tillverkare av två-hjulingar [17]. Dotterbolaget Hero Electric säljer fyra elektriska scootermodeller med en toppfart runt 45 km/tim, batteriet är Li-Jon och räckvidden runt 55 km [18]. Det finns även ett antal start-up bolag i Indien som jobbar med mer avancerade elmotorcyklar. En av de mer intressanta är Tork Motors som utvecklar ”Indiens första elsportmotorcykel”. Specifikationerna är: elmotorn är på 6 kW (8 hk), Li-Jon batteri på 48V 72 AH (3,5 kWh) och en toppfart på ca 100 km [19]. Priset beräknas hamna på runt 1 750 USD [20].
Egen kommentar
Den enorma försäljningsvolymen av motorcyklar i Asien är svår att greppa. Det är dock tydligt att det är i Asien som elmotorcyklar kan göra störst nytta, speciellt med tanke på att en stor del av motorcykelflottan i dessa länder drivs av två-taktsmotorer med begränsad avgasrening. Tyvärr har det varit svårt att hitta försäljningsstatistik för elmotorcyklar. Det kan bero på hur olika länder klassar fordonen. Vart gränsen går mellan t ex moped och motorcykel är ofta flytande. Exemplen från Sunra och Hero ovan skulle i Sverige klassas som moped, men i Kina och Indien verkar de räknas som motorcyklar.
Både nya och äldre tillverkare i den utvecklade världen är inriktade på premiumprodukter med fokus på räckvidd och prestanda. Det är imponerade att ett batteri på över 15 kWh ryms i en motorcykel. Det behöver inte vara en ”Tesla strategi” utan är mer troligt en spegling av hur motorcykelmarknaden ser ut på deras hemmamarknader. Harley Davidson är det mest sålda märket i USA och i Sverige är en BMW motorcykel den mest sålda modellen [21]. Försäljningen av elmotorcyklar utanför Asien verkar dock ännu vara begränsad om Zeros försäljning på under 3 000 enheter är någon fingervisning.
Elmotorcyklar är intressanta på så sätt att de i rätt applikation kan vara ett bra alternativ till bil, t ex vid jobbpendling. Om det går att plocka ur batteriet för extern laddning är inte heller en utbyggd laddinfrastruktur vid väg en nödvändighet.
Källor
[1] Motorcycle Data. länk
[2] länk
[3] Autoportal – India becomes the largest motorcycle producer. länk
[4] Motorcycles Data – Chinese Motorcycles market. länk
[5] Zero Motorcycles
[6] Motorcycles Data – Zero Motorcycles
[7] Energica Motor
[8] Cake
[9] CycleVolta – Harleys purchase of StaCyc. länk
[10] Harley Davidson. länk
[11] Ultimate Motorcycling – LiveWire review
[12] Electrek – Honda, Yamaha, Kawasaki, Suzuki electric motorcycles
[13] Electrek – Honda electric CRF450
[14] Wired UK – Why electric scooters are leading EV revolution in Asia
[15] Sunra
[16] Alibaba – Sunra
[17] Annual report Hero Corp
[18] Hero Electric
[19] Tork Motors
[20] Walkthrough India – Top 10 electric motorcycles
[21] Bike – Topp tio mest nyregistrerade motorcyklarna