”I am confident that Tesla will be in India and will do so as soon as humanly possible.”
Elon Musk Juni 2023
Musk och Indiens premiärminister Modi träffades i New York 2023 [1]. Modi önskade att Tesla skulle investera i Indien. Diskussionen mellan Tesla och Indien har fortsatt.
Guvernören i delstaten Gujarat var i slutet av 2023 mycket hoppfull att Tesla ska bygga en anläggning där [2].
Rapporter förekommer också att Tesla och Indien förhandlar om att minska tullavgiften för Teslabilar om Tesla investerar i Indien. Just nu är tullavgiften 60 % för billigare bilar och 100 % för dyrare bilar. Ett förslag är att minska tullen till 15 % under två år, men det är inte bestämt ännu. Företaget planerar att investera 2 miljarder USD [3].
Några nyheter finns om att diskussionen är pausad till efter valet i Indien [4], samt att Indiens ledning är tveksam till att minska tullarna [5], samt att det är möjligt att undantaget skulle gälla för alla utländska företag som investerar i Indien [5].
Samtalen representerar Indiens policyval. De har valt att ha höga importtullar för utländskt tillverkade fordon, samt de stödjer också sin industri med subventioner.
Indien vill öka sin tillverkningsandel i sin ekonomi. 2014 lanserade de Make in India, som är ett stort program för att öka investeringar i anläggningar i Indien [6].
Ett område de fokuserat på de senaste åren är värdekedjan för batterier.
National Mission on Transformative Mobility and Battery Storage
2019 skapade Indiens regering National Mission on Transformative Mobility and Battery Storage, som är en kommitté som samlar representanter från flera departement. Den politiska tankesmedjan för den indiska regeringen NITI Aayog leder arbetet [7,8].
Kommittén ska rekommendera och driva strategier för transformativ mobilitet och tillverkningsprogram för elfordon, komponenter till elfordon och batterier samt har ytterligare uppdraget att utveckla färdplaner för att genomföra inhemsk batteritillverkning [9].
2021 presenterades ett stödsystem för produktion av battericeller i Indien. Stödet heter National Programme on Advanced Chemistry Cell (ACC) Battery Storage [10].
Stödsystemets syfte är att förbättra Indiens tillverkningskapacitet av battericeller genom att etablera batteritillverkningsanläggningar i Indien med tonvikt på maximal inhemsk värdeökning. Detta program kommer främja initiativet Make in India [11].
Indiens behov av batterier
Indien producerade 2022 mindre än 1 GWh batterier [12].
Om Indien ska nå sina elfordons mål 2030 uppskattas deras behov av batterier att vara i storleksordningen 145-156 GWh/år [13].
Det är också så att Indien har ambitiösa mål att ha mycket förnyelsebar energi i sitt elsystem. För att det ska vara möjligt behövs mycket batterilagring. I ett scenario behövs så mycket som 128 GWh batterilager/år 2030 [14].
Det är mycket batteri.
Stödsystem: National Programme on Advanced Chemistry Cell (ACC) Battery Storage
Huvudmålet är att med hjälp av 2,49 miljarder USD i anslag hjälpa till att upprätta 50 GWh inhemsk batteritillverkning under de nästa 5 åren [13]. Det är mindre än de uppåt 270 GWh/år som kan behövas 2030.
Stödsystemet har en maximal grundsubvention på 24 USD/kWh för tillverkare av battericeller.
Samt delstaterna kan överlåta mark till batteritillverkare till ett pris som är lika med eller under marknadspriset för att etablera tillverkningsnav, erbjuda närhet till motorvägar, huvudinfrastrukturtjänster etcetera
De arbetar också med att förenkla tillståndsprocesser, samt ha andra importtullar för celler, pack och tillhörande komponenter.
Gigaanläggningar på gång i Indien
De har haft en utlysning inom stödsystemet. Beslutet kom mars 2022. Tillverkarna som fick stöd var Ola Electric, Reliance och Rajesh Export [13]. De måste få i gång produktionen på två år [14]. Det var sju företag som inte fick stöd [14].
Några av villkoren med stödet är:
- Anläggningen måste minst vara på 5 GWh.
- Tillverkaren måste garantera att det inhemska värdeskapandet är 25% från början.
- Det inhemska värdeskapandet måste vara 60% efter fem år.
- Stödet betalas ut under en period på fem år.
Det finns dock andra aktörer som också kommer bygga batterianläggningar i Indien, se nedan för en sammanställning [13].
Tillverkare Teknologi Kapacitet (GWh)
Ola Electric NMC 20
Reliance LiB 5
Rajesh Export LiB 5
Exide NMC, LFP, LTO 12
Amarja Raja LiB 16
Tata Group [15] LFP 20
TDSG LiB 3
JBM NMC 3
Egna kommentarer
Det är lika bra att lära sig namn som Reliance, Rajesh Export och Ola Electric. Samt följa vad de gör.
Vi fick lära oss CATL och BYD.
Indien har en balans att hantera. Två mål bör nås samtidigt: elfordonsförsäljning och få mer tillverkningsjobb.
Indien har samma stora problem som alla länder, dock ej Kina, nämligen att de behöver få tillgång till råvaror till sina batterier, samt de behöver kapacitet att ta fram batterikemikalier. I rapporten som NITI Aayog tog fram i somras finns en hel del tankar om situationen och vad Indien behöver göra. För de som vill veta mer om batterimaterialfrågan finns mycket i den rapporten [14].
Ett spår de kommer satsa mycket på är nog återvinning [19].
Referenser
[1] Tesla’s Musk eyes significant India investments after meeting Modi. Reuters. 21 Juni 2023. Länk
[2] Gujarat govt ’very hopeful’ of Tesla setting up plant in state, says minister. The Economic Times. 29 dec 2023. Länk
[3] Elon Musk’s Tesla to enter India soon? Centre’s new policy may benefit EV maker. Hindustan Times. 19 feb 2024. Länk
[4] Talks with Tesla to slow down until general elections 2024: Government official. 20 feb 2024. Money Control. Länk
[5] India will promote EVs but not on the back of subsidies, says Trade Minister Goyal. Money Control. Länk
[6] Live coverage: Launch of Modi’s Make in India campaign. Hindustan Times. 2014. Länk
[7] Mobility Solutions get a boost. National Mission on Transformative Mobility and Battery Storage approved by Cabinet Mission to promote Clean, Connected, Shared and Holistic Mobility Initiatives Phased Manufacturing Programmes to be launched for batteries and electric vehicle components. 2019. länk
[8] India approves National Mission on Transformative Mobility and Battery Storage. 2019. Länk
[9] IEA. National Mission on Transformative Mobility and Battery Storage. Länk
[10] E-MOBILITY: NATIONAL MISSION ON TRANSFORMATIVE MOBILITY AND BATTERY STORAGE. Länk
[11] PLI Scheme for National Programme on Advanced Chemistry Cell (ACC) Battery Storage. Länk
[12] Global Supply Chains of EV Batteries. IEA. 2022. Länk
[13] India’s Potential in the Midstream of Battery Production IISD REPORT. September 2023. Länk (pdf)
[14] NITI Aayog, From Mine to Market: Critical Minerals Supply Chain for Domestic Value Addition in Battery Manufacturing, Juni 2023. Länk (pdf)
[15] Lithium-ion cell manufacturing and value chain Current landscape in India. EV Reporter 16 oktober. 2023. Länk
[16] ACC Battery Storage Manufacturing in India: Successful PLI Bids. India Briefing. Länk
[17] Tata Group to build battery factory in Gujarat. Electrive. 2023. Länk
[18] JMK Research and the Institute for Energy Economics and Financial Analysis (IEEFA). Lithium-Ion Battery (LiB) Manufacturing Landscape in India Market Trends and Outlook. 2022. Länk (pdf)
[19] Towards a Sustainable Battery Manufacturing Industry The Case for Effective Reuse and Recycling By RMI India and RMI. Länk
[20] How Can India Indigenise Lithium-Ion Battery Manufacturing? 21 februari. CEEW. Länk