Elektriska sparkcyklar – en stadsplåga eller ett smart transportmedel?

Creative commons license

Vem använder elektriska sparkcyklar?

Det finns få studier kring användandet och det är svårt att dra några globala trender mer än att sparkcyklarna bara blir fler och fler. Franska Odoxa har på uppdrag av sparkcykelföretaget Lime genomfört en studie kring användningen i Paris. Totalt svarade 1500 personer på enkäten och de var inte turister, utan bodde i Paris eller pendlade in från regionen Île-de-France. Sparkcyklarna har för många blivit en viktig del av vardagen och 11% av de som bor i Paris använder sparkcyklarna dagligen eller ofta, och 5% av de som bor i regionen. Man fann även att 59% av användarna tar en sparkcykel för att minska fossilberoendet. Vidare svarade hela 85% att de använde sparkcyklarna som ett komplement till andra transporter, som tunnelbana, buss, etc. Genom att använda sparkcyklarna minskade restiden till jobbet i medel med 11 minuter i var riktning och 93% använder, om möjligt, cykelbanorna. [1]

Lime menar att de erbjuder ett prisvärt alternativ då 34% av deras användare har en årlig inkomst under 50.000 USD (ca. 475.000 SEK). Limes app är även i topp vad det gäller nerladdningar i bl.a. Nya Zeeland, Tjeckien, Polen, Frankrike och Spanien. [2]

I USA har NHTS (motsvarande Trafiksäkerhetsverket) studerat hur de som inte använder en egen bil väljer att transportera sig. För sträckor under 5 miles använder 60% en sparkcykel eller en vanlig cykel. För sträckor mellan 5-15 miles ringer 25% på en Uber eller liknande. För längre sträckor använder 15% delningstjänst som Car2Go eller liknande. [29]

Investeringar i mångmiljardklassen – Bird och Lime största aktörerna

Marknaden för elektriska sparkcyklar växer ständigt och attraherar investerare världen över. Riskkapitalbolaget Ventures tror att den globala marknaden för mobilitet, där sparkcyklarna är en pusselbit, kommer vara mellan 1000 och 1500 miljarder USD, dock framgår inte när. [3]

Bird drog under sina första 14 månader (april 2017 till juni 2018) in 418 MUSD. Och under början av 2019 fick man in ytterligare 300 MUSD, vilket gör att bolaget värderas till över 2 miljarder USD. Bird utökar och introducerar sparkcyklar på ett 50-tal nya ställen i Europa. Med sin nya sparkcykel, Bird Zero, säger man att batteriet klarar 60% mer. Dock är det oklart vem som levererar batteriet. Birds VD, Travis Vanderzanden, har tidigare varit chef på både Lyft och Uber. [4-6]

Konkurrenten Lime drog under sommaren 2018 in 335 MUSD i nyinvesteringar. En av investerarna är Uber, som även erbjuder Limes sparkcyklar via sin app. Även Skype-grundaren Niklas Zennström, via riskkapitalbolaget Atomico, har gått in som ny investerare. Och i februari östes mer pengar över Lime. Företaget värderas nu till över 2,4 miljarder USD, vilket är mer än en fördubbling än tidigare värdering (1,1 miljarder USD). [2,7]

Det går inte dåligt för de mindre bolagen heller. Berlinbaserade Wind Mobility och Tier har under slutet av 2018 fått in 22 respektive 25 MUSD. Även svenska VOI fick under hösten in motsvarande 450 MSEK, och nu i mars ytterligare 278 MSEK. Bland investerarna finns Creandum som tidigare investerat i Spotify och Klarna. [8,9]

OEM:er vill skapa mervärde

Självklart ser fordonstillverkarna möjligheter med ökade mobilitetstjänster med elektriska sparkcyklar. Bolag som har mobilitetslösningar med cyklar, elcyklar, sparkcyklar och mindre elbilar ses som ett hot för transporter inom den urbana miljön. I stället för att ta taxi mellan möten, tar man en sparkcykel eller en elcykel. Bra för miljön och bra för plånboken.

Så nu agerar OEM:erna. Volkswagen ser ut att satsa på elektriska sparkcyklar under logon ”We Share”. Det är bara några veckor sedan Volkswagen på allvar slog sig in på mikromobilitet då de presenterade sin eldrivna lastcykel Cargo e-bike. Och vid Geneve-mässan i år presenterade Volkswagen koncepten Streetmate och Citysakter. [10-12]

Daimler-ägda Mytaxi samarbetar med BMW under konceptet Hive. [10,13] Till en börja med är planen 500 sparkcyklar, vilka kommer tillverkas av Segway, som ägs av kinesiska Ninebot sedan 2015. [14]

Även Ford vill vara med i racet och tar över Spin, ett företag baserat i San Fransisco som tillhandahåller delningstjänster kring sparkcyklar. Kalaset går på 100 MUSD och är en del av Fords program Smart Mobility. [15] I november ifjol introducerade SEAT en elektrisk sparkcykel – eXS KickScooter – tillverkad av Segway. [16]

Listan kommer nog kunna göras längre inom kort…

Olika negativa röster: böter och hjälmtvång?

En viktig aspekt för att lyckas som företag inom mikromobilitet är att ha en bra dialog med staden. I San Fransisco haglade klagomålen under förra våren och man förbjöd sparkcyklarna på grund av misskötsel. I oktober fick två företag lov att placera ut sparkcyklar igen. Och direkt var problemen tillbaka. [17]

Även om användarna i Paris verkar nöjda är inte övriga lika begeistrade. Nu finns det förslag att kraftigt reglera användandet. Från september i år från man inte åka på trottoarerna och i framtiden kan man få böter på 135€ om man åker på trottoarerna och 35€ om parkerade sparkcyklar blockerar framkomligheten. Vidare funderar Paris stad på att införa 2500 parkeringsanordningar, vilka kan bli obligatoriska att använda. Liknande tankar finns i USA där företaget Lyft testar dedikerade parkeringsanordningar. Det finns idag ca 15.000 sparkcyklar i Paris och man tror att siffran kan vara så hög som 40.000 vid slutet av året. [18,19]

För företagen i Paris som tillhandahåller sparkcyklarna väntas en årsavgift på 50-65 € per sparkcykel beroende på antalet enheter. Årsavgiften kommer även att gälla för friflytande cykelpooler med en avgift på 20-26€ per cykel. [20]

Även Madrid klagar och i december ifjol krävde staden att Voi, Wind och Lime tog bort sina sparkcyklar då staden menade att företagen inte levde upp till reglerna kring vilka stadsdelar som fick användas. Lime har även förbjudits från gatorna Auckland och Dunedin på Nya Zeeland. [21,22]

I Sverige har det rapporterats om läckta användaruppgifter och att sparkcyklarna hyrs ut till personer under 18 år. Och i Stockholm får man inte parkera elektriska sparkcyklar på Medborgarplatsen och Gamla Stan. [23-25]

Det visar sig även att det sker en del olyckor med de elektriska sparkcyklarna. En amerikansk studie har gått igenom närmare 1500 olyckor som kunnat relateras till sparkcykelanvändning. De allra flesta är kopplade till fallolyckor och i nästan alla fall (98%) berodde skadorna på att föraren saknat hjälm. Vidare var nästan hälften (48%) ’rattonyktra’. [26,27]

Egna kommentarer

Personligen har jag aldrig testat, även om jag varit lockad många gånger. Hur sparkcyklarna används känns som om det beror på stad. I Göteborg ser jag mest yngre människor som mer eller mindre har fått en ny leksak eller så är det berusade personer som är på väg hem från krogen. I Paris däremot är det inte ovanligt att se en kostymklädd proper herre på väg till kontoret med portföljen hängande på styret. Svårt att jämföra när städerna är så olika.

Förutom att sparkcyklarna står i vägen är frågan om livslängd inte helt glasklar. Det ryktas om att vissa bara håller i 40 dagar… [28] vilket är på tok för kort för att vara en hållbar mobilitetslösning i städerna.

Enorma investeringar som jag hoppas blir en hållbar lösning.

[1] Nearly 1/4 Million Parisians Are Using Dockless Electric Scooters, Study Finds länk

[2] Lime raises another $310 million, bringing its valuation to $2.4 billion länk

[3] Stjärninvesteraren: Det här är storheten i de miljardvärderade elscooterbolagen länk

[4] Scooter startup Bird raises $300 million in latest funding round
länk

[5] Scoop: Bird raising $300 million in Fidelity-led round
länk

[6] Bird to launch 10 x more e-scooters in 50 new cities
länk

[7] Niklas Zennström går med i elscooterstriden länk

[8] Berlin-based Wind Mobility raises $22M for its e-scooter rental service länk

[9] Voi tar in 278 miljoner kronor, Creandum ny investerare länk

[10] Volkswagen considers electric scooter sharing länk

[11] Volkswagen (VWCV) presents serial cargo e-bike
 länk

[12] Micro mobility by Volkswagen: Streetmate & Cityskater länk

[13] Friend portability is the must-have Facebook regulation länk

[14] Daimler’s Mytaxi looking into electric kick scooters länk

[15] Ford buying U.S. scooter hire company Spin
länk

[16] SEAT takes first step towards micro-mobility strategy with electric eXS KickScooter powered by Segway länk

[17] Toppled scooters, sidewalk riding, and illegal parking: Electric scooters have returned to San Francisco after being banned länk

[18] France to ban electric scooters on pavements länk

[19] Is it time for scooters to be put in their place? länk

[20] Paris to fine electric scooter users for pavement riding länk

[21] VOI, Lime, Wind forced to withdraw scooters in Madrid länk

[22] Lime e-scooters temporarily banned in two New Zealand cities
länk

[23] Personuppgifter om svenska Voi-kunder läckta länk

[24] Elsparkcyklar hyrs ut till barn – trots 18-årsgräns länk

[25] Slutparkerat för elsparkcyklar i Gamla stan länk

[26] E-Scooter Ride-Share Industry Leaves Injuries and Angered Cities in its Path länk

[27] The CDC is studying the rise in e-scooter injuries for the first time as start-ups expand to more cities länk

[28] Många elsparkcyklar har kortare livslängd än tidigare trott
länk

[29] Disrupting the Car Startups, corporates, and technologies
disrupting personal car ownership in 2018 and
beyond. länk (pdf)