Juni 2022

Samhälle  | 2022-06-23

Investeringar i energi 2021 – en del bra och en del dåligt

Investeringar förklarar vad som är på väg att hända. IEA (International Energy Agency) har sammanställt hur världen satsade på energi 2021, men även gjort prognoser för 2022 [1-3]. Några trender är bra, några är dåliga och några borde vara ännu bättre. IEA:s nya rapport World Energy Investment 2022 undersöker hur investerare bedömer risker och möjligheter […]

E-mobilitet  Samhälle  | 2022-06-21

Lista på examensarbete

Nedan finns en lista på några av årets examensarbeten som är möjliga att ladda hem och läsa. Batterier Investigation into losses of Li-ion batteries with different design aspects Identifying capability gaps hindering compliance with the new EU battery regulation – The case of a global automotive OEM’s aftermarket services Improvements in structural battery cells processing: […]

Samhälle  | 2022-06-17

Hyundais Ioniq går i graven

2016 lanserad Hyundai Ioniq – en och samma bil, men med valet av tre olika drivlinor: BEV, PHEV och HEV. Nu under sommaren kommer sista Ioniq att rulla av bandet vid Hyundais produktionsanläggning i Ulsan, i sydöstra Sydkorea [1]. Hyundai är en etablerad elbilstillverkare som många gånger försvinner under radarn. omEV tittar närmare på Hyundai […]

Samhälle  | 2022-06-15

Portugal som elfordonsland

OmEV:s serie om länder i Sydeuropa fortsätter. Detta sista nyhetsbrev i serien berör Portugal. Jämfört med Spanien och Italien är Portugal mindre i både befolkningsmängd och BNP per capita [1]. Trots förhållandevist låga inkomster har Portugal dock högst marknadsandel batterielektriska bilar i hela Sydeuropa (Frankrike undantaget). År 2021 var 9 procent av nyförsäljningen batterielektrisk [2]. […]

Samhälle  | 2022-06-14

Italien som elfordonsland

skrivet av Magnus Karlström Bilen symboliserar mycket i Italien. Efter andra världskriget fick många italienare arbete i Fiat:s fabriker och åkte till kusten med familjen i Fiat 500. Fiat moderniserade Italien [1]. Ägarfamiljen Agnelli dominerade företagsvärlden i Italien efter kriget. 1966 tog Giovanni ”Gianni” Agnelli, även kallad advokaten, över företaget. Gianni var krigsveteran, stilikon, playboy, världskändis […]

Samhälle  | 2022-06-10

Spanien som elfordonsland

Stor fordonsproducent Spanien är den näst största fordonstillverkaren i Europa och den åttonde största i världen [1]. År 2021 tillverkades 1,6 miljoner bilar, en halv miljon lätta transportfordon, drygt 1.000 bussar och drygt 60.000 lastbilar [2]. År 2020 var 4 procent av de tillverkade personbilarna laddhybrider och 2,5 procent var elbilar [3]. Det finns 16 […]

Samhälle  | 2022-06-09

EU-parlamentet: Inga nya förbränningsmotorbilar efter 2035

EU-parlamentet röstade igår och valde i praktiken att sätta ett slutår för försäljning av nya förbränningsmotorbilar i EU. 2035 är året [1-3]. De sa också nej till att kombinationen elektrobränslen och förbränningsmotorbilar ska räknas som nollutsläppsbilar [1-3]. Nästa steg är att medlemsländerna ska säga sitt. Den 28 juni träffas EU-ländernas miljöministrar för att lägga sitt […]

Teknik  | 2022-06-07

Läsarsynpunkter efter nyhetsbrevet om vätgas för tunga vägtransporter

Efter förra veckans nyhetsbrev gav vi er läsare möjlighet att ge synpunkter på rapporten från IVA om vätgas för tunga vägtransporter. Nio personer gav synpunkter. Här är en sammanfattning av läsarreaktionerna. Flera lyfter fram att det i dagsläget är svårt att uppskatta kostnader för vätgastankställen och fordon runt år 2030. Några anser att rapportens uppskattningar […]

Samhälle  | 2022-06-02

Hur beskatta elektrifierad vägtrafik – Per Kågesons rekommendationer

Per Kågeson var fram till sin pensionering professor i miljösystemanalys vid Centrum för Transportstudier på KTH [1]. Han har länge arbetat med frågor om styrmedel för transportsektorn. Rapporten ”Beskattning av vägtrafiken efter dess elektrifiering” [2] har Per Kågeson skrivit på egen hand och utan finansiering. Där ger han sin egen syn på hur skattesystemet bör […]

Teknik  Fordon  | 2022-06-01

Vätgasens roll för tunga vägtransporter i Sverige

Vätgas till tunga vägtransporter kommer allt närmare. Flera tillverkare samarbetar kring teknik och marknad [1]. EU-kommissionen föreslår tvingande regler om vätgasstationer längs huvudvägnätet [2]. I Sverige finns fem publika tankställen idag [3] och ytterligare ett tjugotal har nyligen aviserats och det finns ännu fler godkända av Klimatklivet [4]. I slutet av april presenterade Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA) […]