Battericellproduktionen för fordon är i princip ett oligopol.
- CATL hade en marknadsandel på 37,9 % 2024 [1].
- BYD:s andel var 17,9 %.
- LG Energy Solutions andel var 10,8 %.
De tillsammans står för två tredjedelar av all produktion. Ingen annan tillverkare har mer än 5% av försäljningen.
BYD är också världens största tillverkare av laddbara personbilar [2]. 2024 sålde företaget 4,27 miljoner laddbara personbilar varav 1,76 miljoner var batterielektriska. Tesla sålde 1,79 miljoner fordon 2024.
CATL och BYD är två jättar inom elektromobilitet. De har släppt sina årsrapporter.
106 miljarder dollar i omsättning för BYD 2024
BYD:s omsättning var 777 miljarder kinesisk yuan 2024. Det är mer än 100 miljarder USD.
Ungefär 80% av omsättningen har med fordon och batterier att göra. Resten handlar om att BYD också säljer elektronik [6].
BYD:s omsättning har ökat under flera år [7]:
2020 22 miljarder USD
2021 34 miljarder USD
2022 63 miljarder USD
2023 85 miljarder USD
2024 106 miljarder USD
106 miljarder USD kan jämföras med några andra företag:
Teslas omsättning var 96 miljarder USD 2024.Sveriges största företag, räknat i omsättning, är Volvo Group. Deras omsättning var 2024 527 miljarder SEK, dvs ungefär 52 miljarder USD [9]. VW-gruppens omsättning var 348 miljarder USD [10]. Toyotas omsättning var 312 miljarder USD [10].
Om ni vill ha enkla regler att komma ihåg, med avseende på omsättning, så motsvarar BYD två Volvo Group, en Tesla eller en tredjedel av VW eller Toyota.
BYD:s vinst var 5,6 miljarder USD 2024
Vinsten för BYD 2024 var 40,3 miljarder kinesiska yuan, det vill säga ungefär 5,6 miljarder USD. Det var en vinstmarginal på 5,2%.
BYD:s vinster har ökat de senaste åren.
2020 4,2 miljarder CNY. Vinstmarginal: 2,7 %.
2021 3,0 miljarder CNY. Vinstmarginal: 1,4 %.
2022 16,6 miljarder CNY. Vinstmarginal: 3,9 %.
2023 30,0 miljarder CNY. Vinstmarginal: 5,0 %.
2024 40,2 miljarder CNY. Vinstmarginal: 5,2%.
En jämförelse med några andra företag:
Teslas vinst var 7,6 miljarder USD 2024 [2]
Volvo Group vinst var 50,7 miljarder SEK, dvs 5 miljarder USD.
BYD:s aktievärde ökar snabbt
BYD:s aktie har ökat i värde med omkring 51 % under de senaste tre månaderna [8].
BYD:s sammanlagda börsvärdet är 157 miljarder USD. Det är mycket mindre än Tesla som i dagsläget har ett börsvärde på 800 miljarder USD [2].
BYD har problem, men 2025 kan ändå bli ett utmärkt år
BYD är inte utan problem.
Deras anläggning i Mexiko kanske inte byggs. Deras anläggning i Ungern utreds av kommissionen. I Brasilien har lokala fackorganisationer anklagat BYD för slavliknande förhållanden [11]. BYD sparkade en leverantör efter skandalen i Brasilien [12].
Trots dessa problem verkar investerarna tro på BYD. Företaget tror att de kommer sälja 5–6 miljoner fordon 2025 varav 1 miljon utanför Kina [11]. Under 2024 sålde BYD fordon i 100 länder [6]. Men Kina är fortfarande deras viktigaste marknad. BYD hade en marknadsandel på personbilsmarknaden i Kina på 15% 2024.
En viktig del i att investerarna tror på BYD är också deras nyhet om deras nya Super E-Platform, som är 1MW laddning för personbilar. BYD påstår att på fem minuter kan några av deras nya bilmodeller laddas för en resa på 400 km [13].
En annan aspekt på BYD:s framgång är deras satsning på laddhybrider [7].
BYD har tagit in sex miljarder USD i medel nyligen från investerare för att växa globalt [12].
2025 har också startat bra för BYD. De har sålt 623 300 fordon de två första månaderna [2].
CATL:s vinst och omsättning 2024
CATL hade en omsättning på 50,45 miljarder USD 2024 [15]. Deras vinst var på 7 miljarder USD. De sammanfattar också deras situation med att deras batterier finns i 17 miljoner fordon globalt, samt att de har en marknadsandel på 36,5 % på alla energilagringssystem i världen [15].
En viktig del är att deras omsättning minskade med 9,7 % i jämförelse med 2023. Det beror enligt CATL på lägre materialkostnader och ett priskrig på batterier i Kina.
Trots att omsättningen minskade ökade CATL:s vinst med 15%.
CATL:s omsättning 2024 var uppdelad på följande affärsområden:
Batterisystem var 253 miljarder CNY (71,5 %)
Energilager var 57,3 miljarder CNY (15,8 %)
Batterimaterial och återvinning var 28,7 miljarder CNY (8,4 %)
Marknaden i Kina stod för 69,5 % procent av omsättning och övriga världen stod för 30,5 %.
Något som hände förra veckan var att BYD gick om CATL i samlat börsvärde [14].
Egna kommentarer
Både BYD och CATL tjänar på att den kinesiska elfordonsmarknaden har gått bra.
Tullar, geopolitik och mycket annat gör det svårt för BYD och CATL. BYD har också problem i Mexiko, Brasilien och Ungern.
Analytikerna tror dock att både BYD och CATL kommer få ett bra 2025. Det var den uppfattningen jag fick efter att ha läst på.
Att CATL:s omsättning minskade samtidigt som vinsten ökade var något som fastnade hos mig.
100 miljarder USD är en rejäl omsättning.
Referenser
[1] Global EV battery market share in 2024: CATL 37.9%, BYD 17.2%. CnEVPost. Länk
[2] BYD sales top Tesla’s as tech focus wins over Chinese drivers. The Straits. Länk
[3] Fortsatta framgångar för BYD. OmEV. 2024-09-11. Länk
[4] Företagsanalys – Build Your Dreams (BYD). OmEV. 2022-11-16. Länk
[5] BYD företagsanalys. OmEV. 2021-03-23. Länk
[6] BYD Annual Report 2024. Hkexnews. Länk (pdf)
[7] BYD Sales Leapfrog Tesla. Bloomberg. youtube. Länk
[8] Chinese EV giant BYD’s fourth-quarter profit leaps 73%. Reuters. Länk
[9] Volvo Groups årsredovisning. Årsredovisningar 2024. Länk
[10] The Full Fortune Global 500 List. Länk
[11] Wang Chuanfu, the BYD founder with a battery obsession. FT. Länk
[12] BYD’s annual sales top $100bn for first time. FT. Länk (Låst artikel)
[13] Chinese EV maker BYD says fast-charging system could be as quick as filling up a tank. The Guardian. Länk
[14] BYD surpasses CATL in market value, unveils major EV charging breakthrough. Länk
[15] CATL Annual Report 2024 Länk
[16] Chinese EV battery maker CATL expected to see strong growth in 2025, analysts say. Länk
[17] CATL sees slowest profit growth, first revenue drop. Länk
[18] China’s CATL Feels the Pinch of a Lithium Price Slump it Created. Asia Financial. Länk
[19] CATL posts record Q4 2024 net income, gross margin slips. CNEVPost. Länk