Arkiv / Samhälle

Fortsatta framgångar för BYD

Creative commons license

Den starkast lysande stjärnan på den kinesiska elbilshimmeln är företaget BYD. Med en försäljning på cirka tre miljoner laddbara bilar (BEV + PHEV) och en global marknadsandel på 22 procent var BYD störst i världen på laddbara bilar år 2023 [1, 2]. För batterielektriska bilar har BYD stadigt närmat sig marknadsledande Tesla. Det fjärde kvartalet år 2023 sålde BYD fler batterielektriska bilar än Tesla, vilket vi skrev om tidigare i år [3]. Dagens nyhetsbrev är en uppdatering på BYD:s utveckling sedan dess, vilket bland annat innefattar den senaste ekonomiska redovisningen som släpptes för några veckor sedan.

Fortsatt jämt mellan BYD och Tesla i BEV försäljning

Både Tesla och BYD såg en försäljningsminskning det första och andra kvartalet 2024 jämfört med det fjärde kvartalet 2023 [4]. Värt att notera är att det finns vissa säsongseffekter på bilmarknaden, exempelvis har BYD historiskt haft mindre försäljning det första kvartalet jämfört med slutet av förgående år [4]. Dock var fallet år 2024 större för BYD än för Tesla. Första halvåret sålde Tesla totalt cirka 831 000 batterielektriska bilar, att jämföra med BYD:s cirka 726 000 batterielektriska bilar [4]. Som jämförelse såldes det cirka 3,9 miljoner batterielektriska bilar globalt under samma period [5].

Det finns flera betydande skillnader mellan företagen. Exempelvis har Tesla ett mer fokuserat modellprogram. Tesla Model Y var den mest sålda batterielektriska bilen i Europa [6], Kina [5] och USA [5]. BYD har en större modellflora och hittills är majoritet av försäljning i Kina [5].

BYD fortsätter att utveckla och sälja allt fler laddhybrider

Under senare år har laddhybrider haft stor tillväxt i Kina, vilket omEV har skrivit om tidigare [7, 8]. Tillväxten har fortsatt under 2024. Det andra kvartalet ökade laddhybridsförsäljningen med 98 procent jämfört med föregående år, att jämföra med 13 procents ökning för batterielektriska bilar [5]. Liknande trend kan ses även hos BYD som historiskt har haft ungefär lika stora andelar batterielektriskt som laddhybrider.

Under vår och sommar har BYD:s försäljning av batterielektriska bilar stagnerat kring cirka 150 000 enheter i månaden samtidigt som laddhybridsförsäljningen har ökat till över 222 000 sålda enheter i augusti [9]. Konsultfirman Strategy& anser att den generella ökningen av laddhybrider under 2024 i Kina beror på konkurrenskraftiga priser, ökat modellutbud och osäkerheter kring laddinfrastruktur förknippat med batterielektriska bilar [5]. En möjlig förklaring till den ökade populariteten för BYD:s laddhybrider kan vara en ny generation drivlina för laddhybrider som lanserades tidigare i år [9].

I slutet av maj presenterade BYD den femte generationen Dual Mode (DM) laddhybriddrivlina av typen serieparallellhybrid [10, 11]. BYD hävdar ett antal förbättringar jämfört med tidigare generationer. Exempelvis ska verkningsgraden på förbränningsmotorn ha ökat till 46,06 procent (max), vilket uppges betyda en förbrukning så låg som 2,9l/100 km vid nära urladdat batteri [10]. Vidare ska den nya drivlinan klara en kombinerad räckvidd (bensin + el) på uppåt 210 mil [10]. DM 5.0 drivlinan lanserats i flera av BYD:s modeller under våren och sommaren. Exempelvis i BYD:s mest sålda modell ”Song” med pris från cirka 200 000 kr och elektrisk räckvidd på uppåt 160 km (CLTC) [12].

Ökade intäkter och vinst för första halvåret 2024

BYD är tillsammans med Li Auto de enda lönsamma tillverkarna av laddbara bilar i Kina [13]. I slutet av augusti redovisade BYD sin resultatrapport för första halvåret 2024 [14]. Det finns ett antal intressanta fakta i rapporten. Exempelvis är det värt att notera att BYD:s andra affärsområde elektronik (5G, IoT, digital tillverkning osv) ökade i betydelse från samma period år 2023, från 20 procent till 24 procent av intäkterna [14].

BYD:s totala intäkter ökade med nästan 16 procent jämfört med samma period år 2023, från 379 miljarder kr till 439 miljarder kr [14]. Även rörelsevinsten ökade jämfört med år 2023, från 20 miljarder kr till 25 miljarder kr, en ökning med cirka 26 procent [14]. Det kan även noteras att BYD satsade över 28 miljarder kr på forskning och utveckling (FoU) under första halvåret, en ökning med nästan 42 procent jämfört med samma period år 2023 [14]. Som referens hade Sveriges största företag i omsättning Volvo Group under första halvåret intäkter på cirka 271 miljarder kr och satsade cirka 15,5 miljarder på FoU [15]. En annan jämförelse är VW gruppen som för helåret 2023 investerade över 244 miljarder kr på FoU, vilket är mest av alla världens fordonstillverkare [16].

BYD finns nu i 77 länder och regioner

I sin resultatrapport betonar BYD:s ledning att de har ”accelererat globaliseringen” av sin personbilsdivision genom att ”ta vara på tidsfönstret och utvecklingsmöjligheterna” [14]. I praktiken innebär detta ökad försäljning och investeringar över hela världen. BYD uppger att de nu är verksamma i 77 länder och regioner [14]. Förutom att etablera försäljningsorganisationer i en mängd länder är en viktig del av internationaliseringsstrategin lokal tillverkning. Flera exempel nämns i resultatrapporten. Fabriker finns etablerade i Uzbekistan och Thailand [14]. Vidare pågår byggnationer av nya fabriker i Thailand, Brasilien, Ungern och Turkiet [14, 17], med planer på fabriker i Indonesien och Mexico [17]. Satsningar görs även på marknadsföring, bland annat har BYD blivit officiell partner till fotbollsevenemangen Euro 2024 och Copa America 2024 [14].

En intressant aspekt med BYD internationalisering är företagets fokus mot medelinkomstländer i den så kallade globala söder, vilket är marknader som västerländska biltillverkare hittills inte har prioriterat för laddbara bilar [18]. Ett exempel är Brasilien där BYD är marknadsledande för laddbara bilar, BYD produkter uppges vara konkurrenskraftiga mot förbränningsmotorbilar i både pris och kvalitet [18].

Egen kommentar

Mycket går BYD:s väg för tillfället. Häromdagen släpptes uppgifter att företaget har reviderat sin försäljningsprognos för år 2024 uppåt till 4 miljoner sålda fordon [19]. BYD klättrar på listan över världens största fordonstillverkare, det andra kvartalet var de större än både Honda och Nissan [19]. Det är anmärkningsvärt att BYD verkar klara detta utan större tecken på växtvärk, vilket exempelvis Tesla har haft i omgångar under perioder av snabb tillväxt.

Eventuella kinesiska etableringar i Europa och USA har fått mycket uppmärksamhet. Mindre uppmärksammat men dock intressant är att BYD och andra kinesiska fordonstillverkare nu satsar på att bli marknadsledande i länder som tidigare inte ansågs attraktiva för laddbara bilar. Denna trend är ett ämne vi hoppas kunna återkomma till under hösten.

Referenser

[1] EV Volumes. 2024. länk

[2] Tridens. 2024. länk

[3] OmEV. 2024. länk

[4] CNEVPost. 2024. länk

[5] Strategy&. 2024. länk

[6] Alternative Fuels Observatory. 2024. länk

[7] OmEV. 2024. länk

[8] OmEV. 2022. länk

[9] CNEVPost. 2024. länk

[10] CNEVPost. 2024. länk

[11] Car News China. 2024. länk

[12] CNEVPost. 2024. länk

[13] South China Morning Post. 2024. länk

[14] BYD Global. 2024. länk

[15] Volvo Group. 2024. länk

[16] R&D World. 2024. länk

[17] Fortune. 2024. länk

[18] Internationale Politik Quarterly. 2024. länk

[19] Teslarati. 2024. länk