BYD är ett kinesiskt företag, som bl a tillverkar elfordon, fordon, mobiltelefoner, dator, batterier och IGBT-transistorer [1]. De håller på att bli mer och mer globala.
De är numera ett stort företag med 229 000 anställda och en omsättning på cirka 18,7 miljarder USD 2019 [1]. Sverige största företag AB Volvo hade 2020 en omsättning på 40 miljarder USD och 103 000 anställda 2019.
De flesta känner till att BYD producerar egna batterier, samt att de gör fordon. BYD är också stora på att tillverka mobiltelefoner och datorer åt andra företag. Räknat i omsättning (2019) så står fordonsdelen för 49%, samt produktion åt andra företag för 43% och deras batteriaffär för 8% [1].
BYD:s bakgrund och historiska strategi
BYD är grundat 1995. De började med att tillverka batterier. 2003 började de med bilar. Grundaren Chuanfu Wang är kemist.
1995 importerade Kina de flesta batterier från Japan. BYD valde en strategi att tillverka batterier med många lågt betalda anställda och inte så automatiserat. BYD hade inte råd i början att bygga för automatiserat. De kunde med den här strategin bygga celler mycket billigare än de japanska företagen och tog snabbt marknadsandelar. Tio år efter att de startat sin produktion av battericeller hade de hälften av marknaden för batterier till mobiltelefoner [2].
De har historiskt valt en strategi med stor vertikal integration, bygga sina slutprodukter för den kinesiska marknaden och satsat mycket på att bli duktiga på produktion [2].
Elfordonsstrategin 7+4
Redan 2008 började BYD sälja laddhybriden F3DM i Kina [3]. Det var flera år före Chevy Volt, som kom först 2011. F3DM sålde inte bra i Kina och fick inga vidare recensioner. 2012 slutade BYD sälja F3DM [4]. De har dock arbetat vidare och har många elfordonsmodeller nu.
BYD sålde 427 000 fordon varav 190 000 var elfordon 2020 [5].
De säljer inte bara bilar utan säljer också många andra fordonstyper. 2015 kom deras elfordonsstrategi 7+4 [6,7].
Den består av att de säljer 7 konventionella transportfordon (passagerarfordon, taxibilar, stadsbussar, distansbussar, stadslogistikfordon, anläggningsfordon och avfallsfordon) och 4 specialiserade typer av transporter (fordon för gruvdrift, hamnar, flygplatser och lager).
De planerar att sälja många av de fordonen på den globala marknaden även om de börjar med den kinesiska marknaden. Den fordonstyp de har startat att sälja globalt i stor skala är elbussar. Det går bra.
BYD ledande på elbussar i västeuropa
BYD är stora på elbussar i västeuropa. 2020 hade BYD en marknadsandel på 20% på nya elbussar i västeuropa+Polen inom nischen stadsbussar [8]. Det var samma marknadsandel som det polska företaget Solaris.
BYD har dock också ett samarbete med brittiska Alexander Dennis. Om de elbussarna också inkluderas så är BYD:s marknadsandel 29% i västeuropa.
BYD säljer också mycket elbussar i Latinamerika. De har t ex vunnit ordrar på nästan 1000 elbussar till Bogota under 2020 [9].
BYD ska börja sälja elbilen BYD Tang i Norge
BYD ska börja testa att sälja elbilar i Europa. De har valt Norge som testland. Den norska fordonsimportören RSA har lyft in elfordon från BYD i sitt sortiment. Elbilen BYD Tang BEV 600 ska börja levereras till kunder i Norge från och med augusti 2021. Tang BEV är en relativt stor bil i samma klass som t ex XC90. Enligt BYD Norge har de förhandssålt 400 BYD Tang i Norge [9,10].
BYD Tang har 505 km elräckvidd (NEDC), acceleration 0-100 km/t på 4,6 sekunder, 86,4 kWh batteri och kapacitet på 110 kW snabbladdning [11]. Den använder BYD:s nya batteriteknologi Blade.
BYD säljer också ellastbilar
BYD har sålt ungefär 12 000 ellastbilar varav cirka 100 i USA [13].
Sen 2019 har Anheuser-Busch använt 21 stycken klass 8 ellastbilar från BYD i Kalifornien. Ni kan se en film när lastbilar används här [13].
BYD och Hino Motors har valt att samarbeta inom elektriska kommersiella fordon [20]. Hino Motors är ägda av Toyota, som också har ett JV med BYD för att utveckla batterier [21].
BYD och Didi satsar på en specialbyggt fordon för ride-sharing
Didi är ett kinesiskt Uber. BYD och Didi har tillsammans tagit fram ett elfordon D1 som är gjord för ride-sharing. Målet är att 100 000 fordon ska rulla i slutet av 2021. Samt de vill ha 5 miljoner D1 2025 i Kina [16].
Didi är ett stort och framgångsrikt företag. De har 550 miljoner registrerade passagerare samt 31 miljoner förare. De har redan 1 miljoner laddfordon i sitt nätverk [16].
Egen kommentar
Didi och BYD samt BYD och Toyota. Det är två riktigt intressanta samarbeten.
D1 är ett facinerade fordon. 5 miljoner BEV i ridesharing i Kina 2025. Det är stora siffror.
Många kommer titta på hur det går för BYD Tang i Norge.
Referenser
[1] BYD Årsrapport 2019. Länk
[2] Quan, X.I., Loon, M. and Sanderson, J., 2018. Innovation in the local context: A case study of BYD in China. International Journal of Innovation and Technology Management, 15(02), p.1850017. Länk
[3] BYD F3DM Plug-in Hybrid Goes On Sale in China. Green Car Congress. 2008. Länk
[4] BYD Chin: World’s First Plug-In Hybrid, Updated And Renamed”. Green Car Reports. 2012. Länk
[5] China’s BYD hires engineers for Europe EV battery plant. Yahoo News. 2021. Länk
[6] 7+4 Full Market EV Strategy. BYD. länk
[7] BYD Expands as World’s Largest Electric Vehicle Maker, Reveals 7+4 Strategy. 2015. Länk
[8] The pandemic doesn’t stop the European e-bus market: +22% in 2020. Sustainable bus. Länk
[9] BYD Wins Another Order for 406 Electric Buses in Colombia. BYD. länk
[10] BYD Tang får sju seter som standard. Elbil24. länk
[11] Ofte stilte spørsmål. BYD Tang. BYD Norge. Länk
[12] HELELEKTRISKE BYD TANG 4X4 BEKREFTES MED SYV SETER. RSA. 1 mars 2021. Länk
[13] BYD Class 8 Electric Trucks Are Hard At Work: Video. InsideEvs. Länk
[14] China’s BYD, Toyota’s Hino partner in electric commercial vehicles. Reuters. 2020. Länk
[15] BYD, Toyota Launch BYD TOYOTA EV TECHNOLOGY Joint Venture to Conduct Battery Electric Vehicle R&D. Toyota. 2020. Länk
[16] DiDi Introduces BYD D1 Purpose-Built, Ride-Hailing EV. InsideEvs. November 2020. länk