Arkiv / Samhälle

Laddhybridbilar del 1 – försäljningstrender och räckvidd på el

Creative commons license

Bland laddbara personbilar är det mycket fokus på batterielektriska bilar, och det med all rätt. Men laddhybriderna utgör fortfarande en tredjedel av nyregistrerade laddbara bilar globalt, och de fortsätter öka på viktiga marknader. I två nyhetsbrev tittar vi därför på utvecklingen av laddhybrider. Del 1 handlar om försäljningstrender och räckvidd på el.

Fem procents marknadsandel globalt

På global nivå utgjorde personbilar med laddhybridteknik 5 procent av nyförsäljningen första halvåret 2023. Det är en påtaglig ökning på några år. År 2020 var andelen 2 procent [1, 2].

Ökning i Kina och USA

Flest säljs i Kina. Där var andelen laddhybrider under ungefär 8 procent första halvan av 2023. Det är en ökning från ungefär 6 procent året innan. Vi har tidigare skrivit att laddhybrider som räckviddsförlängare blir vanligare i Kina [13].

I USA ökar laddhybriderna långsamt år för år sedan 2020. Första halvåret 2023 utgjorde de 2 procent av nyförsäljningen.

Minskning i Europa

I Europa däremot planade andelen laddhybrider i nyförsäljning ut på 10 procent redan 2021-2022. Första halvåret 2023 gick andelen ner till ungefär 7 procent. Här tycks övergången mot fullelektriska bilar vara dominerande trend.

Oförändrad marknadsandel i Sverige

I Sverige utgjorde laddhybriderna 21 procent av nyregistreringen under 2023. Laddhybridernas andel har legat runt 20-25 procent på senare år [3, 4]. Deras försäljningsandel sedan 2019 anges i tabellen nedan.

2019: 7 %

2020: 22 %

2021: 25 %

2022: 22 %

2023: 21 %

Hur mycket ökar räckvidden på el?

Laddhybrider får allt bättre räckvidd på el. Det uppmärksammas ofta i pressen [5]. ”Elräckvidden i moderna laddhybrider är betydligt längre än för bara några år sedan. Det gör att bilägarna kan köra en betydligt större del av sin vardagskörning på el” [6]. Vi har letat efter källor för att undersöka hur elräckvidden egentligen ser ut hos dagens laddhybrider.

Räckvidd på amerikanska marknaden 2023

Den amerikanska sajten Leasing.com listar följande fem modeller med längst räckvidd på el i USA år 2023 [7]. Liknande uppgifter återfinns på andra sidor [8].  Dagens laddhybrider med längsta räckvidden på USA-marknaden verkar ha en elräckvidd runt 7-10 mil, undantaget enstaka modeller med längre räckvidd. Se tabell nedan.

Polestar 1: 150 km

Mercedes GLE 350de: 106 km

BMW X5 xDrive 45e: 87 km

Toyota RAV4 PHEV: 76 km

Suzuki Across: 74 km

Not: Vi har räknat om från miles till km. Typgodkännande skiljer sig mellan USA och EU. Jämförbara modeller tycks ha 1-2 mils längre räckvidd med USA-certifiering.

Den myndighetsdrivna konsumentsajten Fuel Economy i USA har data med bilars bränsleförbrukning. Databasen innehåller 45 laddhybrider. Merparten av dem har 3-6 mils räckvidd [9].

Räckvidd på Europamarknaden 2023

Sajten Greengear.de har en lista med 150 laddhybrider som marknadsfördes på tyska och europeiska marknaden under 2023 [10]. I deras lista har följande modeller en räckvidd över 73 km.

Mercedes GLC 400e/300e: 119 km

Mercedes GLC 300de: 112 km

Land Rover Plug-in Hybrid *: 110-109 km

Mercedes GLE, C, S *: 106-89 km

Mazda MX-30 R-EV: 85 km

BMW X1, X5, XM, 225e, 230e, M750e, M760e *: 83-76

Lexus NX 450h+: 76 km

Suzuki Across: 75 km

Toyota RAV4: 75 km

Volvo S60, S90, V60, V90: 75-74 km

* flera versioner

Granskar man listan närmare är det mestadels premiummodeller som har räckvidd från 7-8 mil och uppåt.

Medelvärdet hos samtliga laddhybridmodeller på Greengear är 64 km och medianvärdet är 59 km.

Räckvidden ökar på brittiska marknaden

Vi har inte hittat någon bra källa som beskriver ett brett utbud av tidigare årgångar laddhybrider på EU-marknaden. Däremot tillhandahåller den brittiska myndigheten för fordonscertifiering (VCA) certifieringsdata om personbilar sedan årsmodell 2000 [12]. Modellutbudet i Storbritannien är likt det som förekommer i övriga Västeuropa.

Vi har analyserat VCA:s uppgifter om den brittiska marknaden för laddhybrider. Deras data innehåller uppgifter om räckvidd för 229 modellversioner av laddhybrider med årsmodell 2023. De testas enligt WLTP-körcykeln. Vi jämförde först uppgifter om elförbrukning och koldioxidutsläpp för några laddhybrider i VCA-data med samma uppgifter på svenska hemsidor, och de brittiska data verkar stämma väl överens med EU-värden.

Medelvärdet för räckvidd på el för samtliga laddhybrider av 2023 års modell är 65 km. Hälften har maximalt 6 mils räckvidd. Åttio procent har en räckvidd under 8 mil.

Vi har också jämfört de fyra senaste årgångarna i denna brittiska datakälla. Såväl längsta elräckvidd som medelvärde och median har ökat år för år. Från 2020 till 2023 har längsta elräckvidd fördubblats. Den genomsnittliga räckvidden har ökat med 35 procent. Se tabeller nedan.

Laddhybriden med längst räckvidd i VCA-data för Storbritannien:

2020: 69 km

2021: 111 km

2022: 112 km

2023: 135 km

Medelvärde och medianvärde för elräckvidd hos alla laddhybrider i VCA-data:

2020: 48 km (median 47 km)

2021: 54 km (median 51 km)

2022: 62 km (median 60 km)

2023: 65 km (median 63 km)

Egen kommentar

I Kina är laddhybridernas marknadsandel något lägre än Europas och den har ökat stadigt. USA-marknaden är mycket mindre än den europeiska och även där fortsätter laddhybriderna öka. I Europa däremot har laddhybriderna kanske redan passerat sitt maximum. Det skulle i så fall kunna vara en effekt av att EU-kraven gradvis tvingar tillverkarna minska koldioxidutsläppen från nya bilar. De satsar då mer på elbilar.

Merparten av laddhybriderna i Europa har fått längre räckvidd på senare år. Om man utgår från att  uppgifterna i den brittiska databasen i huvudsak motsvarar situationen även på övriga marknaden i Västeuropa så ökar räckvidden hos genomsnittet av alla modeller med laddhybriddrift på dessa marknader med 5-10 procent per år. Snabbare går ökningen bland modellerna med allra längst räckvidd. Där handlar det främst om bilar i premiumsegmentet.

Laddhybrider är en kompromiss. Batteri och eldrivlina har vanligen passats in i befintlig arkitektur hos en förbränningsmodell. Det sätter tekniska och ekonomiska begränsningar. Längre räckvidd åstadkoms där i huvudsak genom att nya batteriversioner med samma vikt och volym har bättre prestanda. Större förändringar sker i huvudsak vid utveckling av nya elbilar [14].

Referenser

[1] OmEV 13 dec https://omev.se/2023/12/13/bnefs-zero-emission-vehicles-factbook/

[2] BNEF Zero-Emission Vehicles Factbook https://assets.bbhub.io/professional/sites/24/2023-COP28-ZEV-Factbook.pdf

[3] Pressmeddelande från Trafa https://www.trafa.se/om-oss/press/#/pressreleases/samma-nivaa-foer-nyregistrerade-personbilar-2023-som-aaret-innan-3295203

[4] Statistik från Trafa https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/fordon/manad/fordon-nyregistreringar-2023-12.xlsx

[5] Exempel på artiklar om räckvidd

Ny Teknik https://www.nyteknik.se/elbilar/mercedes-laddhybrider-far-langre-rackvidd/1183370

Carla https://www.carla.se/magasinet/kopguide/laddhybrider-med-langst-rackvidd-2023

M3 https://www.m3.se/article/1860542/laddhybrid-test.html

[6] Vi Bilägare https://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-satsar-pa-laddhybrider-med-20-mils-elrackvidd

[7] Leasing.com https://leasing.com/top-picks/best-hybrids-for-electric-range-plug-in/

[8] Exempel på amerikanska sidor som rangordnar laddhybrider utifrån räckvidd:

Talquin https://talquin.chooseev.com/compare_phev/

What Car https://www.whatcar.com/news/the-plug-in-hybrids-with-the-longest-ranges-and-how-much-you-can-save-on-them/n24755

Top Gear https://www.topgear.com/car-news/list/these-are-top-10-hybrids-order-electric-range

[9] Myndighetsdata Fuel Economy https://www.fueleconomy.gov/feg/PowerSearch.do?action=noform&year1=2020&year2=2024&minmsrpsel=0&maxmsrpsel=0&city=0&hwy=0&comb=0&cbvtplugin=Plug-in+Hybrid&YearSel=2020-2024&make=&mclass=&vfuel=&vtype=Plug-in+Hybrid&trany=&drive=&cyl=&MpgSel=000&sortBy=Comb&Units=&url=SearchServlet&opt=new&minmsrp=0&maxmsrp=0&minmpg=0&maxmpg=0&sCharge=&tCharge=&startstop=&cylDeact=&rowLimit=200&tabView=0&pageno=1

[10] Greengear.de https://en.greengear.de/list-market-overview-comparison/plug-in-hybrid-electric-cars-vehicles-phev/

[11] [REF] Topten.eu https://www.topten.eu/private/products/plug_in_hybrids?sort_attribute=range_in_electric_mode&sort_direction=4

[12] Vehicle Certification Agency https://carfueldata.vehicle-certification-agency.gov.uk/downloads/default.aspx

[13] OmEV om Kina och räckviddsförlängare https://omev.se/2022/11/29/den-kinesiska-laddhybridtrenden-rackviddsforlangare/

[14] Muntlig kommunikation jan 2024 med Mattias Bergman, VD Mobility Sweden