Laddhybrider blir allt mer populära i Kina. Dagens nyhetsbrev ägnas åt en trend i Kina där elfordon med räckviddsförlängare blir allt vanligare (klassade som laddhybrider). På engelska kallas fordonstypen Extended Range Electric Vehicle (EREV). EREV har definierats som en BEV med en ytterligare kraftkälla, ofta en förbränningsmotor, som laddar batteriet vid behov [1]. Den alternativa kraftkällan i en EREV driver generellt inte drivhjulen utan används som generator, det vill säga en så kallad serie-hybrid [1]. Gränserna mellan EREV:s och PHEV:s är ibland flytande men den allmänna uppfattningen verkar vara att EREV:s ska ha längre elektrisk räckvidd (större batterikapacitet) och vara av serie-hybrid typ, tillskillnad från PHEV som i regel är parallell-hybrid.
Det har experimenterats med EREV:s under en längre tid. Tekniken populariserades i modern tid av Chevrolet Volt/Opel Ampera och BMW i3 REX. Ingen av dessa modeller blev dock någon större försäljningsframgång. Nu börjar det hända saker i Kina. EREV:s tar allt större marknadsandelar och flera fordonstillverkare satsar på tekniken.
EREV:s räknas ofta samman med PHEV:s i statistiken. Närmare 1 miljon PHEV + EREV har sålts mellan jan – sep i Kina, vilket vi skrev om i ett nyhetsbrev för några veckor sedan [2]. I dagens nyhetsbrev undersöker vi trenden kring EREV:s närmare. Några av de frågor vi är nyfikna på: Vad kan trenden bero på? Är den tillfällig eller finns tecken på att den är bestående? Vilka modeller är populära?
EREV tar marknadsandelar i Kina
Det finns en tydlig försäljningstillväxt för EREV:s i Kina. Tillväxten från år 2020 till år 2021 var 218 procent [3]. EREV:s stod år 2021 för 16 procent av den totala försäljningen av PHEV och EREV [3], vilket betyder en försäljning på cirka 112 000 enheter [3][4]. Jag har inte hittat detaljerad statistik för EREV-försäljningen under 2022. En ledtråd till att marknaden fortsätter att öka finns i att marknadsledaren Li Auto har sålt över 211 000 EREV:s mellan jan – sep [5]. Extrapolerat bör totalmarknaden för EREV:s i Kina därmed gissningsvis landa på mellan 300 000 – 400 000 enheter i år.
Det finns flera förklaringar till varför EREV:s tar större marknadsandelar i Kina. EREV:s är berättigade till subventioner under Kinas New Energy Vehicle (NEV) program och är dessutom berättigade till ”fritt registreringsbevis” i många städer [3]. Fritt registreringsbevis har varit en viktig drivkraft för köp av NEV:s i många kinesiska städer som har begränsningar för köp av förbränningsmotorbilar [6]. Rätten till fritt registreringsbevis för EREV:s och PHEV:s kommer dock inom kort att tas bort i flera städer [3], exempelvis i Shanghai från och med den första januari år 2023 [7]. Kombinationen av subventioner och ett ökat modellutbud har gjort EREV:s allt mer attraktiva för köpare [3]. Det spekuleras även om EREV kan nå nya köpare genom att minska barriären som begränsad tillgång till laddinfrastruktur kan utgöra [3].
EREV:s kan innebära sänkta kostnader för fordonstillverkarna
För fordonstillverkarna är EREV:s intressant från flera perspektiv. Förutom möjligheten att nå nya köpare som är tveksamma till BEV är möjligheten till sänkta kostnader en viktig faktor för fordonstillverkarna. EREV:s har i regel mindre batterier jämfört med BEV:s vilket minskar batterikostnader [3] och ger möjligheter till ökad fordonsproduktion i tider med ansträngda batterileveranskedjor. Kostnaderna för förbränningsmotordrivlinan kan mer än kompenseras av minskade batterikostnader [3][8]. Minskade batteristorlekar skapar också möjligheter att utöka kupéutrymmet, exempelvis ökat fotutrymme för passagerare i baksätet [9]. Beroende på design kan även EREV vara en mindre komplex produkt jämfört med PHEV och därmed billigare att producera [3][8].
Det har spekulerats att lägre kostnader och minskad räckviddsångest ger EREV men även PHEV goda möjligheter att konkurrera när NEV-subventionerna försvinner i Kina, vilket är en drivkraft för fortsatt utveckling och investeringar från fordonstillverkarna [10]. NEV-subventionerna skulle enligt tidigare plan tas bort den sista december 2022, kinesiska myndigheter beslutade dock i september att förlängt slutdatum till sista december 2023 [11].
Heta Li Auto har nått en dominerande ställning inom EREV:s
Den överlägset största aktören för EREV:s i Kina är Li Auto, år 2021 hade företag en marknadsandel inom segmentet på 86 procent [3]. Företaget grundades så sent som år 2015 och serieproduktion startade år 2019. Li Auto har blivit en av de mest omtalade fordonstillverkarna i Kina, ofta nämnt i samma sammanhang som Nio och Xpeng. Företaget är numera världens 25:e högst värderade fordonstillverkare (23/11), värderingen på cirka 16 miljarder USD är likvärdig med Polestar och högre än tillverkare som Nissan och Geely [12]. Alla Li Autos modeller har en EREV arkitektur och alla är stora SUV:ar [13]. Ett urval av specifikationerna på den mest populära modellen Li L9 [14]:
- 5,2 meter lång (cirka 25 cm längre än Volvo XC90)
- 44,5 kWh batteri med 180 km räckvidd (WLTC)
- Två elmotorer på sammanlagt 330 kW
- 1,5l bensinmotor (räckviddsförlängaren) med 40,5 procents verkningsgrad
- Sammanlagt räckvidd på upp till 1300 km
- Vehicle-to-load (V2L) med upp till 3,5 kW
- Pris från 459 800 Yuan (cirka 680 000 kronor)
Flera aktörer i den snabbrörliga fordonsindustrin har hoppat på EREV-tåget. I oktober presenterade Geely en SUV med räckvidd upp till 200 km. Xingyue L Hi-P presenteras som en kombination av BEV, EREV och PHEV, där användaren kan välja körläge beroende på yttre förutsättningarna [15]. Batteriet är på 41,2 kWh och räckviddsförlängaren har en verkningsgrad på 43,32 procent [15].
Utländska underleverantörer ser möjligheter till försäljning i Kina
EREV trenden på den viktiga kinesiska marknaden har inte undgått internationella underleverantörer. Tyska FEV har utvecklat en komplett drivlina för EREV som de främst ämnar sälja till den kinesiska marknaden [9]. Företaget hävdar en elektrisk räckvidd på cirka 130 till 170 km med en batteristorlek på mellan 30 – 40 kWh och en viktbesparing på cirka 200 kg jämfört med en motsvarande BEV [9]. Belgiska Bosal har valt ett annat tekniskspår – mikrogasturbiner och fastoxidbränsleceller [8]. Bosals räckviddsförlängare ska bli kompakta nog för att rymmas och integreras i BEV plattformar [8].
Egen kommentar
EREV är ett intressant teknikspår och marknadsledaren Li Auto kan bli viktiga att följa framöver.
Det har pågått en intensiv debatt om PHEV är en övergångslösning eller inte. En traditionell PHEV kan hävdas vara en förbränningsmotorbil med möjligheten att köra elektriskt, en EREV är snarare en BEV med möjlighet att ladda batteriet med en alternativ kraftkälla. Det skapar nya möjligheter, till exempel ett rejält minskat batteripack jämfört med BEV och längre elektrisk räckvidd än PHEV. En viktig faktor för den faktiska miljöprestandan är hur EREV:s används. Är boomen i Kina drivet av möjligheten att få ”fritt registreringsbevis” snarare än viljan att köra elektriskt? Ett viktigt test blir när detta undantag tas bort i Shanghai till årsskiftet.
Just nu rör trenden med några få undantag stora SUV:ar. Det ska bli intressant att se om tekniken kommer introduceras till fler fordonsklasser. Det verkar exempelvis hända en del för tunga fordon, men det är ett annat nyhetsbrev.
Referenser
[1] Scholarly Community Encyclopedia. länk
[2] OmEV. 2022. länk
[3] LMC Auto. 2022. länk
[4] InsideEVs. 2022. länk
[5] Pressrelease Li Auto. 2022. länk
[6] Electrek. 2019. länk
[7] CNEV Post. 2022. länk
[8] Automotive World. 2021. länk
[9] TU-Auto. 2022. länk
[10] China Daily. 2022. länk
[11] State Taxation Administration of the PRC. 2022. länk
[12] Companies MarketCap. 2022. länk
[13] Li Auto. 2022. länk
[14] Li Auto. 2022. länk
[15] CNEV Post. 2022. länk