The 38th International Electric Vehicle Symposium & Exhibition i Göteborg är slut.
Vi skrev ett nyhetsbrev som reflekterade över första dagen av konferensen [1]. Vi ska också publicera ett poddavsnitt nästa vecka där vi analyserar helheten.
Dagens brev är en summerande artikel där konferensen beskrivs utifrån olika perspektiv.
Siffrorna [2] om konferensen
Tre dagar
Cirka 3 800 deltagare från 55 länder
450 talare
10 studiebesök
150 utställare (lista på alla utställare finns här)
405 inskickade vetenskapliga artiklar
48 vetenskapliga sessioner
329 godkända artiklar varav 190 muntliga presentationer och 139 posters
Nyckelordsbeskrivning av EVS-38
Om konferensen och mässan ska beskrivas med nyckelord skulle jag beskriva den på följande sätt:
- Laddning med extra fokus på tunga ellastbilar
- Megawatt Charging Systems (MCS)
- Ellastbilar
- V2X
- Mjukvara/data
- EU-kommissionen var där
- Bra mingel
- Stor närvaro av holländare
MCS-laddare visades upp på mässan
Det var många utställare på mässan. Den samlade bilden var att huvudfokus var på laddinfrastruktur och det nya var att så många fokuserade på MCS.
Bild 1. Alla Megawatt Charging Systems på EVS-38 (Bilder tagna av Gunnar Ohlin, Lindholmen Science Park)
Industrinyheter
Ett antal nyheter presenterades i samband med EVS-38.
- Volvokoncernen och Daimler Truck lanserar Coretura – ett samriskbolag för att forma den digitala framtiden inom den kommersiella fordonsindustrin [3]
- Milence demonstrerade det första megawattladdningssystemet (MCS) vid hubben i Landvetter, Sverige, tillsammans med Volvo [4]
- Scania lanserar MCS snabbladdningslösning på EVS38 – en ny era för tung elektrifierad transport [5]
- Ny station för trådlös laddning utanför Gothia Towers. Nyheten kommer efter ett lyckat treårigt försök – projektet Wireless Charging – där en flotta på 20 eldrivna Volvo XC40-taxibilar har laddats trådlöst via två laddstationer med fyra markladdare [6]
Jämförelse med EVS-37 och EVS-36
Vi har bevakat EVS innan.
EVS-37 var i Korea 2024. Då var några trender på den konferensen: elnätsfrågor och vehicle to grid/X. Andra teman var batterisäkerhet, solid-state batterier och Software Defined Vehicles [7]. Vi valde också att lyfta fram arbetet med vätgas i Sydkorea i vår bevakning [8].
EVS-36 var i Sacramento i USA. Där var den stora nyheten och diskussionen att GM och Ford gick över till Teslas North American Charging Standard [9]. Ett stort tema på den konferensen var hur en rättvis omställning till laddbara personbilar kan ske i USA [10].
EVS-38 har utmärkt sig med den stora fokusen på tunga fordon i jämförelse med tidigare konferenser. Det beror givetvis på att vi har Volvo och Scania i Sverige, men en orsak är också att ellastbilar är en viktig trend i många länder just nu.
Trender från den vetenskapliga konferensen
En tydlig trend är hur många vetenskapliga artiklar som handlar om laddinfrastruktur. De får också en större andel på EVS över åren. Procenten är baserat på hur EVS-arrangörerna klassificerar artiklarna.
EVS-30 (2017) i Stuttgart 17% artiklarna var om laddning och infrastruktur
EVS-32 (2019) i Lyon 20%
EVS-35 (2022) i Oslo 22%
EVS-38 (2025) i Göteborg 30%
Jag gjorde också en egen kategorisering av artiklarna som fanns som hela inskickade artiklar. Det var 303 stycken.
De länder som huvudförfattare kom ifrån:
1. Sverige 79 st
2. Tyskland 70
3. Nederländerna 19
4. USA 19
5. Belgien 11
6. Spanien 11
7. Sydkorea 10
8. Kina 9
9. Japan 6
10. Danmark 6
11. Kanada 5
12. Norge 5
13. Portugal 5
14. Indien 5
Artiklar som på något sätt hade fokus på:
1. Laddning 81 st
2. Batteri 52
3. Tunga fordon 36
4. Digital/mjukvara/SDV 16
5. V2X 16
6. LCA, miljö och resurser 14
7. Kraftelektronik 10
8. Elnät 8
9. Policy 6
10. Återvinning 5
11. Vätgas eller bränsleceller 5
12. Arbetsmaskiner 2
Min kategorisering är baserat på vad jag ansåg artikeln huvudsakligen handlade om. Några artiklar hamnade i två kategorier för de var så tydligt till exempel både tunga fordon och laddning.
Trenden att många av författare kommer från värdlandet är vanlig på EVS.
Två svenska vetenskapliga artiklar vann pris
En jury valde ut fyra vetenskapliga artiklar (två var posters och två var föreläsningar) som de bästa på konferensen. En jury på tre oberoende experter valde med avseende på tre kriterier: originalitet, referenser och klarhet.
Två svenska bidrag vann pris. Vi gratulerar.
Anders Nordelöf (VTI, Chalmers, Swedish Electromobility Centre) vann ett av priserna för sin artikel om ”Allocating the environmental burdens in coproduction of rare earth elements for EV magnets”.
Elena Malakhatka (Chalmers) , Mia Johansson (Polestar), Emanuella Wallin (Polestar), Albert Petersson (Vattenfall) , David Steen (Chalmers) vann pris för sin artikel om ”V2G Service Blueprint co-design: Case study from Sweden”.
Dokumentären Shocking the System: Why China is winning the EV Race
En av sessionerna var en visning av dokumentären Shocking the System: Why China is winning the EV Race.
Den är 30 minuter lång och går att se här.
Filmen är gjord av CGTN som är den engelskspråkiga kanalen av statsägda China Global Television Network.
Egna kommentarer
Vi kommer återkomma till EVS-38 i vårt poddavsnitt som kommer nästa vecka. Då blir det mer analys.
Om ni bara ska komma ihåg ett ord – låt det vara laddinfrastruktur.
Referenser
[1] Rapport från dag 1 på EVS38. 17 juni 2025. OmEV. Länk
[2] Rapport under Closing Plenary sista dagen.
[3] Volvokoncernen och Daimler Truck lanserar Coretura – ett samriskbolag för att forma den digitala framtiden inom den kommersiella fordonsindustrin. AB Volvo pressrelease. Länk
[4] Milence demonstrates the first Megawatt Charging System (MCS) at the hub in Landvetter, Sweden together with Volvo Trucks bringing Europe closer to its first MCS corridor. Milence Pressrelease. Länk
[5] Scania launches MCS rapid charging solution at EVS38 – a new era for heavy electric transport. Scania. Pressrelease. Länk
[6] Ny station för trådlös laddning utanför Gothia Towers. BRG. Pressrelease. Länk
[7] Trender noterade på EVS-37 i Korea. 13 maj 2024. OmEV. Länk
[8] Vätgas på väg i Korea. 14 maj 2024. 14 maj 2024. Länk
[9] GM och Ford går över till Teslas ”North American Charging Standard”. OmEV. 19 juni 2023. Länk
[10] Rättvis omställning till laddbara personbilar i USA. OmEV. 17 aug 2023. Länk