Världens största elfordonskonferens har kommit till Sverige för första gången. Electric Vehicle Symposium (EVS) har arrangerats återkommande sedan 1969.
När EVS nu drar i gång i Göteborg är det den 38:e upplagan och under de tre dagar som evenemanget pågår (16-18 juni) arrangeras vetenskapliga sessioner, paneldebatter och nätverkstillfällen [1]. Detta nyhetsbrev sammanfattar några reflektioner från första dagen.
EVS38 i Göteborg
Att EVS nu arrangeras på Svenska Mässan är ett resultat av ett rejält hästjobb av teamet här i Göteborg. Först lyckades de kraftsamla kring en stark kandidatur. Att EVS35 skulle arrangeras 2022 i närliggande Oslo låg Göteborg i fatet. Jag var bara med på ett litet hörn med att hjälpa till att ordna ett stödbrev från dåvarande infrastrukturministern som varmt förordade ett EVS i Göteborg. I tuff konkurrens valdes Göteborg som värd och det är väldigt roligt att se denna jättekonferens med medföljande utställning dra i gång på Svenska mässan.
Inledningen tog inte hänsyn till att det var måndagsmorgon utan bjöd på klubbmusik och dansare som drog tankarna till scifi-klassikern Tron [2]. Flera av inledningstalarna hade riktigt bra energi och musikläggningen mellan talarna var kurerad med tydliga blinkningar till elektrifiering. Personligen saknade jag Leila K [3] men det finns fortfarande gott om tid att spela den.
EVS är en internationell konferens men fokus för inledningen var Europa. Detta är oundvikligt i dessa typer av arrangemang, men de då globala förutsättningarna för elektrifiering skulle adresseras presenterades det försämrade geopolitiska läget, handelstullar och Kinas dominans.
Stort fokus på ellastbilar
Konferensprogrammet omfattar alla de ämnen som man förväntar sig, såsom batterier och andra fordonskomponenter, laddinfrastruktur och styrmedel. Ungefär 6 parallella vetenskapliga sessioner pågår samtidigt.
Bilden jag har fått av konferensinnehållet är att stort fokus ligger på tunga fordon, framför allt ellastbilar. Personbilar är fortfarande en central del av policystudier för marknadsutveckling på olika marknader samt som en integrerad del av elsystemet, dvs responsiv för smart laddning och som en del av V2G. Lätta lastbilar tillskrivs i stor utsträckning liknande egenskaper som tunga lastbilar, dvs man förutsätter hög användning och liten sannolikhet att dessa deltar i V2G i någon större utsträckning.
Försämrad TCO för BEV på flera viktiga EU-marknader
I en session poängterades det att det är bara 3 486 dagar till 1 januari 2035 då nya personbilar i EU ska ha nollutsläpp. Baserat på data från European Alternative Fuel Observatory (EAFO) görs analysen att EU-kommissionens mål om att ha 30 miljoner personbilar 2030, med nuvarande styrmedel, inte nås. Givet dagens förutsättningar är deras bedömning att EU har drygt 21 miljoner elbilar 2030.
Marknadsutvecklingen i Europa beror till stor del på nybilsförsäljning i Tyskland och Frankrike. Datan från EAFO när den månatliga försäljningen av BEV i EU studeras liknar hjärtslag som följer till exempel CO2 kravens skärpning samt införandet eller avyttrande av incitament. Om man studerar Frankrike isolerat ser man betydelsen av stöd och andra incitament men jämfört med Tyskland är dessa variationer betydligt mindre. EAFO lyfter att Tysklands agerande innebär ”policy shocks” för hela EU-marknaden.
Total cost of ownership (TCO) på fyra viktiga BEV-marknader (Sverige, Tyskland, Frankrike och Nederländerna) har jämförts och mellan 2023 och 2025 har BEV blivit mindre attraktivt jämfört med avgasbil på samtliga marknader [4]. Analysen är uppdelad på fordonssegment (B-D) och 2023 fanns det en sammanvägd positiv TCO för tyngre fordon (C-D) bland företagsfordon. Även för privatmarknaden var TCO svagt positiv 2023 på samtliga marknader förutom Sverige. 2025 är det endast Frankrike som kan uppvisa en fördel för BEV i C-D-segmentet för både företag och privatpersoner. B-segmentet hade inte en positiv TCO, trots deras stöd till sociala leasing för låginkomsttagare. Det blev jag lite förvånad över.
God tillgång på data från laddinfrastruktur i Tyskland
Flera laddinfrastruktursessioner innehåller presentationer från Tyskland och gemensamt för dessa är att de är mycket rika på data. Tyskland har genom sitt nationella laddinfrastrukturscentrum säkerställt att laddoperatörer delar användardata på ett öppet och tillgängligt sätt.
Några exempel på abstract med kontaktuppgifter för den som vill veta mer:
- Charging strategies for battery electric trucks in Germany länk
- Trends and Patterns in the German Public Fast-Charging Station Network länk
EU-kommissionens sessioner om Clean Transport Corridor Initiative och brandsäkerhet
Nytt för EVS var att EU-kommissionen arrangerade egna sessioner. Då inledningssessionen drog över missade jag tyvärr större delen av sessionen om Clean Transport Corridor men bifogar information från transportrådsmötet den 5 juni [5]. Clean Transport Corridor Initiative aviserades i Kommissions handlingsplan för fordonsindustrin i mars. Initiativet ska identifiera behov och finansiering för utbyggnad av laddinfrastruktur för ellastbilar. I initiativets första fas har två TEN-T korridorer valts ut som pilotkorridorer (Scandinavian – Mediterranean och North Sea-Baltic). Medlemsländer, så som Sverige, kommer konsulteras kring genomförande av pilotkorridorer.
Under session presenterade ICCT även en ny rapport med en kapacitetskarta på EU-nivå som kommer vara ett viktigt underlag i arbetet. Rapporten finns ännu inte publicerad men det är inte osannolikt att en mer detaljerad redogörelse görs av rapporten i detta nyhetsbrev när den finns tillgänglig.
EU-kommissionen arrangerade även en liknande session om brandsäkerhet. I februari presenterade EU-kommissionen en vägledning för laddning vid parkeringsplatser i garage [6]. På grund av sessionskrock kunde jag inte delta men det hade varit intressant att höra diskussionen mellan Kommissionen, RISE och ett parkeringsbolag.
Brandsäkerhet och laddinfrastruktur för ellastbilar är uppenbart två fokusområden för EU-kommissionen just nu.
Egen kommentar
EVS har varit en mer eller mindre central del av utvecklingen på elektromobilitetsområdet i årtionden. Stort fokus ligger på fordonsutveckling, marknadsutveckling och användning av fordon och laddinfrastruktur. Det är tyvärr alldeles för få deltagare från elnätsbolag på olika nivåer.
Imorgon ser jag fram emot en uppdatering kring arbetet i UNECE EV. Arbetet inom FN-systemet har stor betydelse för transportsystemets utveckling och får för lite uppmärksamhet.
Det blir ingen uppdatering redan imorgon men kommande nyhetsbrev kommer summera alla tre dagar på EVS38.
Referenser
[1] EVS38 program 16-18 juni 2025 länk
[2] Imdb, Tron från 1982 länk
[3] Youtube, Leila K – Electric länk
[4] Fier Mobility på EVS38. From Push to Pull: Accelerating Europe’s BEV Transition in the Final Run-Up to 2035 Bridging the Policy-Action Gap in Europe’s Electric Vehicle Market: Data-Driven Insights on Market Evolution, Targets, and Incentive Phase-Out Strategies Based on EAFO Analysis länk
[5] Underlag till transportrådet 5 juni 2025 länk
[6] EU-kommissionen, Guidance of fire safety for electric vehicles parked and charging infrastructure in covered parking spaces. February 2025. länk