Av Hans Pohl
Korea är en first mover inom vätgas för fordon. Ambitionerna är höga och landet har generösa villkor för aktörer som vill köra bränslecellsfordon och bygga tankstationer för vätgas. Nyhetsbrevet ger en uppdatering om status för bränslecellsfordon i Korea.
År 2030 ska 300 000 bränslecellsfordon rulla i Korea, vilket motsvarar ungefär en procent av hela fordonsflottan. De ska försörjas med vätgas från 660 tankstationer. Bussar har utsetts som en viktig del i arbetet med att få upp volymerna av fordon liksom vätgasanvändning. Målen för bussarna är att i år (2024) ska 2 700 vara ute på vägarna, år 2027 ska antalet vara 9 000 och till 2030 ska hela 21 200 bussar vara i drift. Det betyder att mer än en tredjedel av hela bussflottan ska vara bränslecellsdriven år 2030.
För att nå dit går staten och regionerna in med subventioner som gör att en bränslecellsbuss ska kosta ungefär lika mycket i inköp som en jämförbar buss driven med naturgas eller el. Utöver det subventioneras även vätgasen med cirka 29 kr/kg (3 600 KRW), vilket gör att drivmedelskostnaden blir lägre än för bussar drivna med naturgas eller el.
På tankstationssidan bidrar staten med upp till 70% av totalkostnaden vid bygge av en tankstation. År 2024 betyder det att cirka 30 miljoner kronor kan erhållas i stöd för stationer som levererar trycksatt vätgas. Tankstationer med flytande vätgas kan ges stöd upp till 50 miljoner kronor. För driften av tankstationerna innan de blivit lönsamma kan privata aktörer få upp till 80% av förlusterna täckta genom statliga subventioner. Totalt har staten avsatt cirka en miljard kronor för stöd till tankstationer år 2024.
Gör dessa generösa villkor någon skillnad? Totalt rullade drygt 33 000 personbilar med bränslecellsdrift i Korea vid årsskiftet 2023/24. De är alla Hyundai Nexo och under 2023 tillkom drygt 4 000 sådana. På lastbilssidan rullar 16 Hyundai Xcient FCET, vilket alltså är klart mindre än antalet av samma typ som finns i Europa, primärt i Schweiz. Elva av dem registrerades under 2023.
Bussarna slutligen, som är utvalda som den på kort sikt viktigaste möjliggöraren för introduktionen av bränslecellsfordon, omfattade en flotta om 651 fordon vid senaste årsskiftet. Av dem sattes 370 i drift under 2023. Två bussmodeller från Hyundai används, dels en låggolvsbuss för stadstrafik, dels en under 2023 introducerad modell med högt golv som mer lämpar sig för intercitytrafik. Drivlinan för stadsbussmodellen består av ett bränslecellssystem på 180 kW och ett batteripaket med kapaciteten 78,4 kWh. De har plats för upp till 34 kg vätgas vid trycket 700 bar.
I mars 2024 var antalet bussar 707 och de försörjdes med 53 tankstationer. De flesta rullade i Incheon, vilket är regionen där Seouls internationella flygplats ligger. Den flygplatsen kommer de flesta besökarna från Sverige till och då har de en god chans att se bränslecellsbussar i kommersiell drift.
Figur 1: Hyundai Universe vid flygplatsen (foto: Janis Danebergs)
I mars 2024 hade Korea 184 tankstationer för vätgas. Utöver dessa är 19 under slutprov och 121 under konstruktion eller planerade. De flesta tankstationerna försörjs med vätgas som kommer med lastbil. Det utgör ett hinder för expansionen av bränslecellsbussar. Därför vill Korea nu öka antalet tankstationer som försörjs med flytande vätgas. En sådan är i drift och 44 är under konstruktion [1].
Vätgasen kommer till cirka 85% från raffinaderier där den utgör en biprodukt i produktionen och 14% från ångreformering av naturgas. Mängden vätgas från elektrolys är med andra ord försvinnande liten i nuläget [2].
Intresset från koreanskt håll att använda vätgasdrivna förbränningsmotorer är enligt Jiyoung Park på Korea Transport Institute litet med hänvisning till lägre verkningsgrad (april 2024).
Egen kommentar
Koreas satsningar på vätgasdrivna fordon är spännande. Det är inte bara stora siffror i nationella strategier utan även substantiella offentliga investeringar i uppbyggnaden. Hyundai dominerar totalt på fordonssidan och det som har framkommit om deras bränslecellsfordon är positivt, lastbilarna har exempelvis fungerat mycket bra i Schweiz med över åtta miljoner kilometer ackumulerade [3]. Samtidigt är Hyundais batterifordon också konkurrenskraftiga på många marknader.
Ur ett miljöperspektiv så har Korea oavsett om elektrifieringen går via laddbara eller vätgasdrivna fordon en hel del kvar att göra för att närma sig klimatneutralitet. Elproduktionen var år 2022 förnybar till mindre än 10% [2]. I detta avseende liknar Korea Japan.
Ovanstående redovisning tar inte upp eventuella satsningar på forskningssidan. Även om en mycket stor del av bränslecellsfordonens konkurrenskraft handlar om kostnaden för fordon och drivmedel så är det inte bara skalfördelar som kan bidra till lägre kostnader.
Referenser
[1] Park, Jiyoung, Current state of the hydrogen bus systems in Korea, presentation at EVS-37, April 2024
[2] Outlook on hydrogen economy and roadmap, Ministry of Higher Education and Science, Denmark, and Ministry of Foreign Affairs, Denmark. May 2022
[3] Maintenance and repair of fuel cell powered transport – an overview, RISE m fl. March 2024