Under senare år har laddhybrider (PHEV:s) växt snabbare än batterielektriska bilar (BEV:s) i Kina, vilket främst har gynnat inhemska tillverkare [1]. OmEV har bevakat denna trend de senaste åren. År 2022 skrev vi om en framväxande trend för en typ av PHEV: räckviddsförlängare/seriehybrider (EREV:s) i Kina, där kinesiska biltillverkare som Li Auto har tagit ledande positioner [2]. I en uppdatering år 2024 hade intresset för EREV:s spritt sig till de västerländska fordonstillverkarna, som inlett utveckling av tekniken [1].
Parallellt med framgången för EREV:s har även andra typer av PHEV:s ökat i popularitet. Störst på PHEV i Kina är idag BYD och de säljer inte EREV:s [3]. Detta nyhetsbrev handlar om hur kinesiska PHEV:s möjligen är på väg att få ett genombrott på den europeiska marknaden.
PHEV:s omfattas inte av EU:s fordonstullar mot Kina
Analysföretaget Rho Motion hävdar i en nyligen publicerad artikel att kinesiska fordonstillverkare har omformulerat sina försäljningsstrategier för EU [4]. Från tidigare inriktning mot export av BEV:s har fokus nu skiftat mot PHEV:s [4]. En starkt bidragande orsak enligt Rho Motion är att PHEV:s inte är inkluderade i de fordonstullar som är riktade mot kinesiska BEV:s [4]. Det är värt att notera att EU:s biltullar mot Kina, som infördes 2024, inkluderar BEV:s, men även EREV:s [5]. Detta eftersom EU i sin reglering för importtullar mot Kina har valt att klassificera EREV:s som en BEV:s med räckviddsförlängare. Från regleringstexten: ”…including those with an internal combustion range extender (an auxiliary power unit” [6]. Detta öppnar därmed upp dörren till EU för de PHEV:s från Kina som inte klassificeras som EREV:s, vilket verkar bygga på om det finns en mekanisk koppling mellan förbränningsmotor och drivhjul eller inte.
2024 var ett svagt år för laddbara bilar i EU, så även för PHEV:s
År 2024 var ett relativt svagt år för laddbara bilar i EU. 1,986 miljoner batterielektriska bilar och 952 000 PHEV:s såldes i unionen under år 2024, en nedgång med 1 respektive 4 procent från år 2023 [7]. Även marknadsandelarna för laddbara bilar minskade under år 2024. BEV:s minskade från 15,7 till 15,4 procent och PHEV:s från 7,7 till 7,3 procent [7]. Bäst säljande PHEV i EU under år 2024 var Volvo XC60 (≈ 61 000 enheter), Ford Kuga (≈ 42 000 enheter) och BMW X1 (≈ 41 000 enheter) [7].
Under det första kvartalet år 2025 ökade försäljningen av laddbara bilar i Europa. Störst är ökningen för BEV:s (20,7 procent) medan PHEV:s ökade med 1,1 procent [8]. Nyligen släppta siffror för april visar på stark tillväxt för PHEV:s, upp 31 procent jämfört med samma månad förra året [9].
Det finns dock stora skillnader mellan EU-länderna. Högst marknadsandel för PHEV:s under första kvartalet i år fanns i Sverige (25 procent), följt av Finland (21,6 procent) och Nederländerna (17,4 procent) [10]. Övriga EU-länder har generellt en marknadsandel under 10 procent [10].
BYD Seal U var den bäst säljande PHEV i Europa i mars
Marknaden för PHEV:s håller på att förändras i Europa. Bland annat sker en förflyttning från premiummodeller till volymmodeller [11]. PHEV-modeller med störst försäljning i Europa under första kvartalet var VW Tiguan och Volvo XC60 [11]. BYD Seal U DM-i plug-in hybrid var fjärde mest sålda under kvartalet och den mest sålda PHEV-modellen under mars månad [11].
BYD är dock inte den enda kinesiska fordonstillverkare som ser ökad efterfrågan på sina PHEV:s. MG (en del av SAIC) ökade sin totala försäljning med 33,5 procent i Europa under första kvartalet, delvis tillskrivet nya PHEV-modeller [12]. Enligt data från Rho Motion är trenden mot PHEV:s tydlig. I mars utgjorde PHEV:s 41 procent av BYD försäljning i Europa, för SAIC var andelen 49 procent och för det mindre etablerade Chery var andelen 71 procent [4]. Enligt nya data från JATO Dynamics ökade försäljningen av PHEV:s i Europa från kinesiska tillverkare med 546 procent i april jämfört med samma månad förra året [9].
Fokus mot PHEV:s från de kinesiska tillverkarna påverkar inte endast importen till Europa. BYD som bygger en fabrik i Ungern och en i Turkiet har justerat sina tillverkningsplaner från att endast tillverka BEV:s i dessa fabriker till att även bygga PHEV:s [13].
Kinesiska tillverkare har gjort annorlunda teknikval
Det finns flera möjliga tekniska konfigurationer för PHEV:s. EREV:s är som tidigare beskrivet inkluderat i EU:s importtullar och därmed belagda med höga tullar. Flera av de kinesiska PHEV:s som nu säljs i ökad omfattning till Europa är dock ett mellanting mellan traditionella parallellhybrider och seriehybrider (EREV). Ett exempel är PHEV-drivlinan som BYD använder i modellen Seal U. DM-i systemet har både ett seriehybridläge (förbränningsmotorn laddar batteriet och elmotorn driver hjulen) samt ett parallellhybridläge där förbränningsmotorn och elmotorn tillsammans driver hjulen [14]. Flera andra kinesiska tillverkare, bland annat Geely [15], använder sig av liknande system. Detta skiljer sig mot parallellhybrider som är vanliga hos västerländska tillverkare. Exempelvis Volkswagens nya PHEV-drivlinor, som inte har ett seriehybridläge [16].
Egen kommentar
När jag skrev om införandet av fordonstullar mot kinesiska bilar för cirka ett år sedan [5] blev jag förvånad över att PHEV:s inte var inkluderade. Hade EU-kommissionen missat de tekniska framstegen och stora marknadspenetrationen av PHEV:s i Kina? Eller var det ett medvetet val baserat på politiska avvägningar?
Importtullarna är nu införda och konsekvenserna är tydliga, kinesiska biltillverkare satsar på att sälja PHEV:s till Europa. En ökning med 546 procent på ett år är mycket. Fler PHEV-modeller är på väg in. Ett exempel är Lynk & Co 08 som kommer till Sverige under sommaren. Räckvidden på el är 200 km (WLTP).
Det är intressant att de kinesiska PHEV-modellerna, till skillnad från de europeiska parallellhybriderna, erbjuder både serie- och parallelldrift. Även om de i praktiken kan fungera som en seriehybrid (EREV) så är de klassade som PHEV i EU och slipper därmed importtullarna.
Referenser
[1] OmEV. 2024. Räckviddsförlängare (EREV) – Tillväxt i Kina, intresse internationellt. länk
[2] OmEV. 2022. Den kinesiska laddhybridtrenden – Räckviddsförlängare. länk
[3] CNEV Post. 2025. Automakers´share of China NEV market. länk
[4] Rho Motion. 2025. Chinese EV brands look to PHEVs to avoid EU tariffs. länk
[5] OmEV. 2024. Amerikanska och europeiska importtullar mot kinesiska laddbara bilar. länk
[6] EU Kommissionen. 2024. Commission Implementing Regulation (EU) 2024/2754. länk
[7] JATO. 2025. European new car market growth in 2024 driven by hybrids and Chinese brands. länk
[8] ACEA. 2025. New car registrations Q1 2025. länk
[9] JATO Dynamics. 2025. BYD outsells Tesla in Europe for the first as registrations surge in April. länk
[10] ACEA. 2025. Mapping Europe´s zero-emission transformation. länk
[11] Automotive News Europe. 2025. Europe PHEV sales up 20 % in March; BYD Seal U takes lead from Volvo XC60. länk
[12] MG Motor. 2025. MG achieves strong growth in 2025. länk
[13] Automotive News Europe. 2025. BYD changes Europe strategy; will build PHEVs alongside EVs at new plants. länk
[14] BYD. 2025. Super DM Technology. länk
[15] InsideEVs. 2024. This remarkable hybrid tech could make Volvo even better. länk
[16] Volkswagen. 2024. Day-to-day electric driving – plug-in hybrid, reimagined. länk