av Martina Wikström
Hot om tullar har mullrat under en längre tid men igår onsdag beslutade USA om att införa tullar om 25 % på vissa importerade fordon och vissa fordonskomponenter, till exempel motorer och transmissionssystem [1]. Tullarna omfattar vissa personbilar och lätta lastbilar. Tullarna på importerade fordon träder i kraft vid midnatt, dvs kl 07:00 svensk tid, och komponenter senast den 3 maj. Amerikanska konsumenter ska även få skatteavdrag på billån för inhemskt producerade fordon. Vidare kommer även USA införa 20 % tullar på varor generellt från EU.
Dagens nyhetsbrev kommer kortfattat att beskriva konsekvenserna av tullarna samt resultat från en studie vars ansats är att kvantifiera effekterna på elbilsförsäljningen utifrån president Trumps politik.
Övergripande konsekvenser av tullarna på fordon
Inte helt förvånande verkar det vara Tesla som är det fordonsföretaget som kommer drabbas minst av tullarna [2]. Teslas fordon som säljs på den amerikanska marknaden är till stor del tillverkade i USA med undantag för vissa komponenter som tillverkas i Mexiko. Det finns ett separat avtal med Mexiko och Kanada, där importer kan certifieras för att undvika tullar. Som jag har uppfattat det så har kinesiska elfordon oförändrade tullar om 100 %.
Ungefär 15 % av nybilsförsäljningen av elbilar i USA förra året var importerade fordon, främst från Mexiko där bl.a. GM/Chevrolet har betydande produktion av elbilar [2]. USA är en viktig marknad för export av elbilar från EU och i förra veckans nyhetsbrev finns en omfattande genomgång av detta [3].
De största fordonstillverkarna i USA – GM, Stellantis och Ford – bedöms vara mest drabbade av tullarna, då de både har en stor marknadsandel i USA och en relativt hög andel produktion utanför USA [4]. En tredjedel av alla importerade personbilar är från Japan och Sydkorea. Toyota, Honda, Kia och Hyundai har viss tillverkning i Kanada men är till stor del exponerade för de nya tullarna. Tyska fordonstillverkare har bland annat tillverkning i Mexiko men bedöms sårbara för tullar då framför allt motorer tillverkas enbart i Europa [4]. Volvos tidigare vd Jim Rowan lyfte att tullar kunde innebära att produktion av till exempel EX30 flyttar till USA [5]. En konventionell avgasbil bedöms bli omkring 5 000–10 000 dollar dyrare [4].
Några kommentarer om tullarna
Flera bedömare verkar landa i analysen att de amerikanska tullarna ger bara Kina ännu bättre förutsättningar att öka sin dominans, speciellt inom elfordon, globalt [6, 7]. Industriarbetarförbund, så som United Auto Workers, har uttalat sig positiva till tullar [8], men det verkar snarare som att tullarna kan öka efterfrågan på begagnade bilar och uppskattningsvis 10-20 % färre bilar producerade i USA [9].
EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen talade i tisdags till EU-parlamentet [10] och huvudbudskapet det inte var EU som startade ”handelskonfrontationen”, men kommer skydda sina intressen och värderingar, vilket här sannolikt ska tolkas som att EU är en vän av frihandel. Vägen framåt är förhandling, von der Leyen lyfter att ”Europe holds a lot of cards. From trade to technology to the size of our market”. Hur EU följer upp tullar som träder i kraft under morgonen på torsdag kommer i kommande nyhetsbrev.
Effekter av en omprövning av elektrifieringspolitiken
Förra veckan kom en rapport från det amerikanska universitet Harvard, där man gav sig på att analysera och kvantifiera potentiella effekter av en omprövning av nuvarande nationell elbilspolitik under en Trump-administration [11]. Rapporten har undersökt hur eliminering av olika incitament, såsom skattelättnader och infrastrukturprogram, påverkar försäljning av elbilar, koldioxidutsläpp och den federala statsbudgeten. I tidigare nyhetsbrev finns beskrivningar av de delar som omfattas av Trumps aviserade avskaffande av ”elfordonsmandatet [12]. Värt att nämna är att studien inte tar hänsyn till förändringar i emissionskraven, CAFE, då dessa förändringar aviserades efter att analysarbetet hade påbörjats. Vidare tar studien inte heller hänsyn till tullar, men mer om det senare.
Studiens resultat
Studien jämför konsekvenserna med ett basscenario, där laddbara fordon utgör 48 % av nybilsförsäljningen 2030.
Analysen indikerar att avskaffandet av skattelättnader för inköp av elbilar skulle ha den största enskilda effekten och skulle leda till omkring 6 procentenheter lägre försäljning, uppskattningsvis 42% år 2030 jämfört med 48 %. Detta skulle leda till omkring 20 miljoner ton ökade utsläpp. Som jämförelse var vägtrafikens utsläpp i Sverige under 2024 totalt omkring 15 miljoner ton koldioxid [13].
Vidare visar analysen att avveckla NEVI-programmet (National Electric Vehicle Infrastructure Programme) skulle vara den näst största enskilda faktorn och minska EV-andelen med ytterligare 3,2 procentenheter. NEVI omfattar utbetalningar om 511 miljoner dollar till redan godkända laddinfrastrukturplaner i USA:s samtliga stater totalt [12].
Rapporten resonerar även kring hur stödpaket, så som IRA (Inflation Reduction Act) men även IIJA (Infrastructure Investment and Jobs Act), påverkar nybilsförsäljningen. IRA omfattar en rad olika typer av incitament, så som skattelättnader och investeringsstöd. IIJA, som även benämns som Bipartisan Infrastructure Law (BIL), är ett paket av åtgärder, bl.a. satsningar på att bygga upp batterivärdekedjor i USA. Mer info finns i [12,14]. Om IRA och IIJA/BIL avvecklas, inklusive innestående medel inte betalas ut, minskar marknadsandelen med 14,1 procentenheter.
Inskränkning av möjligheten att ha mer ambitiös reglering på delstatsnivå har också analyserats. Rapporten har studerat effekterna om Clean Air Act i Kalifornien begränsas, med mål om 100 % nollemissionsfordon i nybilsförsäljningen till 2035. Slutsatsen var att påverkan var relativt begränsad av nationell försäljning (ca – 2 procentenheter) men det förutsatte att andra federala elbilsincitament fanns kvar samt att andra sk. ”Section 177 states”, dvs de andra delstater som också antagit Advanced Clean Cars standards, inte begränsades.
Om samtliga elbilsrelaterade policys avvecklas uppskattas nybilsförsäljningen bli 32 % 2030 och skulle det innebära en ökning med 44 miljoner ton koldioxid. Studien lyfter även att det finns potential för besparingar. Om man t.ex. skulle eliminera alla skattelättnader för nya och begagnade elbilar under budgetperioden 2026-2035, uppgår det till 168,5 miljarder dollar. Skattelättnaderna är den betydande kostnadsposten, om man inkluderar även andra subventioner uppskattas totalt 172,7 miljarder dollar.
Egen kommentar
Nu är det handelskrig. Presskonferensen under onsdagskvällen var jobbig att titta på. Uppfattningen om att andra marknader har lurat och skot sig på amerikanernas bekostnad både uttalas av Trump och erfars av de fabriksarbete från fordonsindustrin som finns på plats. Nu ska det ställas till rätta. Yeah hörs från publiken. Vi återkommer kring EU:s svar.
Detaljerna kring tullar på fordon och fordonsdelar var kända sedan innan, kanske som en del av pågående förhandlingar, likaså att man vill ha möjlighet att dra av räntebetalningar på billån.
Harvard-studien gav en del intressanta siffror och storleksordningar på de konsekvenser som Trumps politik kan innebära i närtid men missar flera viktiga aspekter så som CAFE samt inte minst tullar och vad dessa tullar skulle innebära för nybilsförsäljningen, så som höjda priser, mindre modellutbud eller begränsat utbud generellt.
Referenser
[1] Vita huset, 26 mars 2025. Adjusting Imports of Automobiles and Automobile Parts into the United State länk
Vita huset 26 mars 2025. Fact sheet: Adjusting Imports of Automobiles and Automobile Parts into the United State länk
Vita Huset. 2 april 2025. Regulating Imports with a Reciprocal Tariff to Rectify Trade Practices that Contribute to Large and Persistent Annual United States Goods Trade Deficits. länk
[2] E&E News by Politico, 28 mars 2025. How Trump’s tariffs could brake EVs but accelerate Tesla länk
[3] omEV 26 mars 2025 länk
[4] länk
[5] CBS, 31 mars 2025. Which car brands will be impacted most by Trump’s 25% auto tariffs? länk
[6] Financal Times, US car tariffs help Chinese EVs to race ahead. 27 mars 2025 länk
[7] Bloomberg, Trump’s 25 % tariffs hands the car industry keys to China. 27 mars 2025 länk
[8] UAW, 26 mars länk
[9] CNN, American auto jobs could be lost quickly in tariff war. 31 mars 2025 länk
[10] EU-kommissionen, Ursula von der Leyens tal i EP, 1 april 2025 länk
[11] E.Buckberg och C. Cole, TRUMP EV POLICY OVERHAUL: What Will Happen to EV Adoption, Emissions, and the Fiscal Balance? 18 Mars 2025. Policy brief from the Salata Institute or Harvard University. länk
[12] OmEV 5 februari, 2025 länk
[13] Trafikverket, PM Vägtrafikens utsläpp 2024 länk
[14] OmEV 5 november, 2024 länk