Idag är det val i USA. Valresultat kan få stor påverkan på både amerikansk inrikes- och utrikespolitik. Grön teknik, fordonsindustrin och elektrifiering av transportsektorn har inte varit de mest debatterade frågorna. Men de har dykt upp då och då i inlägg från presidentkandidaterna. Det verkar finnas diametrala skillnader mellan de två i hur den amerikanska fordonsflottan och fordonsindustrin ska utvecklas framöver. Ett stort frågetecken är vad som ska hända med de enorma industrisatsningarna Inflation Reduction Act (IRA) och National Electric Vehicle Infrastructure (NEVI).
Syftet med IRA och NEVI är bland annat etablera en värdekedja för laddbara fordon i USA och Nordamerika [1], stimulera den inhemska fordonsmarknaden [2] och utbyggnaden av laddinfrastruktur [3]. Framför allt IRA har inte bara stor betydelse för USA, utan även globalt. Stödet för värdekedjan för laddbara fordon ökar attraktiviteten i att investera i USA och Nordamerika jämfört med andra regioner som exempelvis Europa.
Dagens nyhetsbrev är en kort uppdatering på nuläget i USA, med speciellt fokus på de federala satsningarna IRA och NEVI. Därefter försöker vi sammanfatta spekulationer om vad som kan hända efter valet beroende på vilken kandidat som vinner. Detta var en fråga som diskuterades på konferensen Automotive USA [4] som vi deltog på i Detroit för två veckor sedan.
Mycket har redan spenderats av IRA:s totala budget
IRA trädde i kraft år 2022 och ämnas pågå till år 2032 [5]. Satsningen är enorm och består av flera olika delar av stöd, lån och skatteavdrag. Exempelvis kan upp till 142 miljarder USD anslås till aktiviteter som är designade att minska utsläppen av växthusgaser och för klimatanpassningar. 37 miljarder USD av dessa är lån och lånegarantier och resterande 105 miljarder USD allokeras via bidrag och genom satsningar direkt hos federala myndigheter [5]. Den potentiellt största delen av IRA är dock skatteavdragen som syftar att främja ett brett spektrum av klimatåtgärder (t ex investeringar i förnyelsebar energi och laddinfrastruktur och köp av laddbara bilar) [5]. Det finns ingen specificerat övre gräns för hur mycket dessa skatteavdrag kan uppgå till. Uppskattningar pekar på att 780 – 1200 miljarder USD kan ges i skatteavdrag fram till år 2032 [5].
Sedan IRA introducerades år 2022 har nästan hälften av de 105 miljarder USD i bidrag och myndighetskostnader redan spenderats eller anslagits [5]. Enligt uppskattningar från Columbia Climate School uppskattas ytterligare en fjärdedel av totalsumman att ha spenderats innan Biden lämnar presidentposten i januari [5]. Data från sommaren år 2024 pekar på att IRA har bidragit till cirka 112 miljarder USD privata investeringar i tillverkning av battericeller och -moduler [6]. Det är stora summor som har garanterats som lån från den amerikanska staten till batteriinvesteringar. Exempelvis har GM fått lånegarantier på 2,5 miljarder USD för sina tre planerade batterifabriker i USA [6]. Dessutom har IRA främjat ytterligare 245 miljarder USD i privat investeringar i grön energi och annan högteknologisk tillverkning [6]. IRA inte varit problemfritt. Det har rapporterats om att många finansierade projekt brottas med komplikationer som exempelvis långa förseningar [7]. Enligt Financial Times har projekt till ett värde av över 84 miljarder USD försenats eller pausats [7].
NEVI programmet är riktat mot snabbladdning efter större vägar
National Electric Vehicle Infrastructure (NEVI) Formula Program är en del av det större programmet Bipartisan Infrastructure Law (BIL). Det huvudsakliga syftet med NEVI är att främja utbyggnaden av ett nationellt nätverk av publika laddare [8]. Målsättningen är att nå 500 000 laddningspunkter till år 2030. Ett fokus är att säkerställa utbyggnaden av snabbladdning efter det större vägnätet [8]. Totalt har 5 miljarder USD allokerats till NEVI fram till år 2026 [8]. NEVI-programmet har erhållit kritik för att progressen har varit för långsam. Under dess tre första år (2021 – 2024) har hittills endast 19 laddstationer byggts i USA med stöd från NEVI [9]. Det finns många möjliga förklaringar. Till exempel oerfarna tjänstemän på delstatsnivå som ska administrera programmet [9]. Även regulatoriska hinder kan ha spelat roll. Det är exempelvis olagligt i USA att bygga laddare på offentligt ägda rastplatser, laddarna måste därför byggas på privat mark [9].
Att NEVI-programmet är ifrågasatt märktes på konferensen i Detroit. Öppningstalaren, Energiministern Jennifer Granholm, var märkbart angelägen att berätta hur de olika federala programmen inklusive NEVI faktiskt har skapat värde och att det är naturligt att resan kan vara ”guppig”. En annan talare var Gabe Klein som är chef över Joint Office of Energy and Transportation, vilket är den myndighet som ansvarar för NEVI. Gabe påpekade att problemen främst ligger i att elanslutningarna tar längre tid än förväntat och att de borde ha varit bättre på att ”hantera förväntningarna”.
Spekulationer om konsekvenserna av en vinst för Trump
Det råder nu febril aktivitet bland aktörer berörda av IRA för att försöka förstå implikationerna av en ny presidentadministration. Det verkar råda konsensus om att en vinst för Kamala Harris i stort innebär en fortsättning på Bidens nuvarande industripolitik, inklusive IRA och NEVI [10, 11]. En vinst för Trump som uttryckligen har varit negativ mot laddbara bilar (reds. anm., trots nära band med Elon Musk) kan möjligen innebära större förändringar.
I en analys från Colombia Climate School beskrivs vilka möjligheter en ny administration har att riva upp IRA och NEVI. Enligt analysen finns det ytterst små möjligheter att ta tillbaka redan anslagna medel i IRA. Däremot finns det vissa möjligheter att prioritera om en del av återstående medel till icke-klimatrelaterade initiativ och vägra att fortsätta allokera medel till IRA. Detta skulle dock troligen leda till juridiska prövningar [5]. I en annan analys från Rabobank instämmer, att helt upphäva IRA skulle kräva majoritet i både senaten och kongressen vilket inte är sannolikt [12]. Ovan osäkerhet kring IRA speglades på konferensen i Detroit. Jag åt lunch med några tjänstemän från delstaten Michigan som jobbade med implementering av IRA. De var framför allt nervösa för framtida medel, men det fanns även en oro för att ny administration skulle försvåra utbetalningar av redan anslagna medel.
Den största delen i IRA är emellertid skattelättnader för grön teknik vilket inkluderar köp av laddbar bil (upp till 7 500 USD). Trump har uttalat att dessa skatteavdrag ska tas bort [13].
Motståndet mot IRA verkar kompakt från Trump och hans allierade men en faktor som kan försvåra är att en stor andel av beviljade IRA-projekt har getts till delstater med republikansk ledning/guvernör [7]. Intressant nog har dock mest IRA-pengar gått till de så kallade ”swingstaterna” [12], det vill säga de delstater där det är jämt mellan demokrater och republikaner.
NEVI-programmet har även det fått kritik från Trump et al. Bland annat har Trump flera gånger uttalat sig om att Bidenadministrationen har satsat nio miljarder USD och endast byggt åtta laddstationer. Detta kan enligt Factcheck.org anses som vilseledande då endast en liten del av NEVI-pengarna har använts hittills [14]. NEVI-programmet kommer dock troligen inte att påverkas nämnvärt av en ny president då resurser redan är allokerade till delstaterna [15].
Egen kommentar
Styrmedel för laddbara bilar och dess värdekedja är bara en fråga av många frågor som delar USA politiskt. Dagens nyhetsbrev fokuserade på IRA och NEVI. Dessa program är viktiga, men det finns såklart även andra sätt för en amerikansk president, kongress och senat att påverka fordonssektorn.
Det verkar troligt att påverkan på investeringsdelen av IRA och NEVI kommer vara begränsad även om Trump vinner valet, detta då mycket av pengarna redan är allokerade. Påverkan från att eliminera skatteavdragen i IRA kan dock bli stor. Idag får köpare och de som leasar [15] en laddhybrid eller batterielektrisk bil (som uppfyller kraven) upp till 7 500 USD i skatteavdrag. Tas detta bort kan det bli betydlig påverkan på en redan avvaktande amerikansk marknad för laddbara bilar.
Vi kommer att återkomma till USA efter valet.
Referenser
[1] OmEV. 2022. länk
[2] OmEV. 2023. länk
[3] OmEV. 2022. länk
[4] Automotive USA. 2024. länk
[5] Columbia Climate School. 2024. länk
[6] Techcrunch. 2024. länk
[7] Financial Times. 2024. länk
[8] Federal Highway Administration. 2024. länk
[9] Rstreet. 2024. länk
[10] The Economist. 2024. länk
[11] Bloomberg. 2024. länk
[12] Rabobank. 2024. länk
[13] Taxfoundation.org. 2024. länk
[14] Factcheck.org. 2024. länk
[15] UtilityDive. 2024. länk
[16] OmEV. 2023. länk