För cirka tre år sedan släpptes nyheter om att ledande hyrbilsföretagen planerade att köpa stora volymer av batterielektriska bilar till sina flottor. Störst volymer planerades köpas av hyrbilsföretaget Hertz, vilket vi rapporterade om i omEV i slutet av år 2021 [1]. I samma nyhetsbrev beskrev vi ett antal möjliga aspekter som kan påverka upptagningen av batterielektriska bilar i hyrbilsapplikationer. Dessa inkluderade: de stora hyrbilsaktörerna har historiskt följt varandra, utmaningar i kundacceptans och intern (laddnings)logistik och betydelsen av andrahandsvärdet [1].
Dagens nyhetsbrev är en uppdatering på tidigare nyhetsbrev med fokus om utvecklingen av volymer för batterielektriska hyrbilar, kundacceptans, hur företagen arbetar med den interna logistiken samt påverkan från skakiga andrahandsvärden på batterielektriska bilar under senare år.
Hyrbilar står för cirka 15 procent av den svenska nybilsförsäljningen
Hyrbilar utgör en liten del av den totala personbilsflottan men en betydande andel av nyförsäljningen. Globalt förväntas den totala hyrbilsflottan uppgå till över 7,2 miljoner bilar i år [2]. Största marknaden är USA som förväntas omsätta cirka 360 miljarder kronor i år [3]. Den amerikanska hyrbilsbranschen köper cirka en miljon nya bilar årligen (reds. anm., vilket motsvarar cirka sex procent av nybilsförsäljningen) [4].
I Sverige finns det cirka 47 000 hyrbilar (reds. anm., cirka en procent av personbilsflottan), men en snabb utbytestakt innebär att hyrbilsföretagen är köpare till cirka 15 procent av alla nya personbilar i Sverige enligt Anders Trollsås på Biluthyrarna Sverige [5]. År 2023 omsatte den svenska hyrbilsbranschen cirka 5,3 miljarder kronor [6].
Vi har tyvärr inte lyckats hitta global eller regional statistik för hur stor andel av inköpen eller flottan av hyrbilar som är batterielektrisk eller laddhybrider. Detaljerad statistik verkar inte heller finnas i Sverige. Cirka 20 procent eller 10 000 bilar av totalt 47 000 hyrbilar i Sverige är elektrifierade vilket inkluderar batterielektriska bilar, laddhybrider men även icke-laddbara hybrider [5]. Det finns visserligen viktiga skillnader mellan Sverige och marknader som exempelvis USA, men på flera håll finns det nu signaler på att batterielektriska bilar har svårt att passa in i hyrbilsapplikationer.
Flera hyrbilsföretag har sålt av batterielektriska bilar i förtid
Hertz ambitiösa mål för köp av bilar av bland annat Tesla och Polestar materialiserades inte. I en artikel från förra året konstateras att Hertz endast köpte 20 procent, respektive 35 procent av de planerade inköpen av modeller från Polestar och Tesla [7]. Förutom att inköpen blev mindre, valde Hertz att avyttra 20 000 Teslor och andra batterielektriska bilar i förtid [8]. Dock inte Polestar som uppges ha kommit överens med Hertz om att accepterat färre ordrar mot att befintliga bilar i hyrbilsflottan inte skulle säljas i förtid och till låga priser [7]. Vilket var fallet för många av de Teslor som såldes till priser nedåt 20 000 USD [8]. Totalt uppges Hertz ha förlorat 245 miljoner USD på grund av högre än förväntad värdeminskning på sina batterielektriska bilar under 2023 [8].
Även hyrbilsföretaget Sixt, Europa största hyrbilsföretag, som tidigare köpte Tesla har slutat med märket [9] och minskat sin flotta av batterielektriska bilar [10]. I stället har Sixt avtalat med Stellantis om att köpa 250 000 bilar, en okänd andel av dessa är batterielektriska [9].
Ökade kostnader för reparationer och värdeminskning
Det finns flera skäl till att hyrbilsföretagen verkar ha minskat sitt intresse för batterielektriska bilar. Hertz och Sixt uppger att de har haft högre reparationskostnader jämfört med deras förbränningsmotormodeller, vilket speciellt ska gälla för Tesla [8, 9]. Erfarenheter från hyrbilsbranschen i Sverige pekar även på att däckslitage och därmed däckkostnad kan vara högre för batterielektriska hyrbilar [5].
Hertz och Sixt anger också högre än förväntad värdeminskning vilket har inneburit stora kostnader (reds. anm., en betydande andel Teslaköpen gjordes innan stora prisreduktionerna, vilket fick stort genomslag på värdeminskningen) [8, 9]. Värt att notera är att det finns en skillnad mellan USA och Sverige rörande betydelsen av värdeminskning. Svenska biluthyrare köper i regel inte bilarna utan använder i stället operationell leasing och får därmed inte en värdeminskningsrisk [5]. Däremot kan hög värdeminskning påverka framtida prissättning på dessa leasinglösningar [5].
Skakig kundefterfrågan
En annan viktig faktor som negativt har påverkat hyrbilsföretagens intresse för batterielektriska bilar är en upplevt lägre kundefterfrågan. Vilket bland annat Sixt har rapporterat om [10]. Bristande efterfrågan från hyrbilskunder i USA intygas av amerikanska Auto Rental News som hävdar att den största farhågan med batterielektriska bilar hos hyrbilsföretagen är rädda och osäkra kunder som är motvilliga till att hantera laddning på okända platser [11]. I intervjuer med fem mindre hyrbilsföretag anger en uthyrare att de inte har batterielektriska bilar eftersom kunderna inte efterfrågar dem. Uthyraren menar att kunderna vill ha en lugn vistelse utan att behöva oroa sig för laddning [11]. En annan uppger att det finns en efterfrågan på batterielektriska bilar hos kunder som själva har en batterielektrisk bil, exempelvis vill Teslaägare gärna hyra en Tesla när de är på resa [11]. Erfarenheter från Sverige pekar på att batterielektriska bilar passar olika bra beroende på segment. Affärsresenärer under tidsbrist efterfrågar i regel en förbränningsmotorbil [5]. Vilket även bekräftas av en global undersökning av affärsresenärer där mindre än 20 procent regelbundet hyrde en batterielektrisk bil [12]. Däremot kan batterielektriska bilar fungera utmärkt som ersättningsbilar vid exempelvis reparationsärenden [5]. I laddbilslandet Norge menar representanter från Hertz att de sett en trend att allt fler turister efterfrågar batterielektriska hyrbilar [13].
Nya lösningar för att hantera komplex interna logistiken
En komplex intern logistik för batterielektriska hyrbilar har angetts som en utmaning av flera aktörer [1]. Förutom fysiska begränsningar i elanslutningar på vissa platser, t ex på flygplatser [5] ska en komplicerad matchning ske. Laddning med utlämningar och återlämningar med olika State-of-Chargenivåer (SOC) och bokningar kan förändras i realtid. Nya lösningar och företag har växt fram för att adressera dessa unika hyrbilsutmaningar. Ett exempel av flera är startupföretaget Guided Energy som levererar en mjukvarulösning till Sixt [14]. Guided Energys system ska enligt utsago genom automatiserade laddningscheman, proaktiv monitorering och dataanalys från flera datakällor bättre kunna optimera laddningen och därmed uthyrningen av batterielektriska hyrbilar [14].
Egen kommentar
För tre år sedan rådde stor optimism hos flera aktörer om att batterielektriska bilar skulle bli populära som hyrbilar. Idag manar samma aktörer för realism och pekar på flera svårigheter med att nå lönsamhet och därmed genomslag för batterielektriska hyrbilar. Ekonomiska smällar för reparationer och värdeminskning (delvis på grund oturlig timing i samband med Teslas prissänkningar) har haft betydelse på vissa marknader. Problematik med laddning och optimering vid hyrbilsdepåer likaså. Men det stora problemet verkar vara en låg kundefterfrågan, vilket i sin tur troligen är starkt kopplat till laddning. Både att hitta laddning och att hyrbilarna ofta bör (för att slippa straffavgifter) lämnas tillbaka över en viss SOC, vilket kan innebära stress och extra tidsmarginaler vid återlämning. Dessa utmaningar har dock börjat adresseras av hyrbilsbranschen. Vi återkommer säkerligen till hyrbilar igen.
Referenser
[1] OmEV. 2021. Elbilar är på väg till hyrbilsmarknaden, men inte utan utmaningar. länk
[2] Statista. 2025. Number of vehicles in the global car rental fleet from 2015 to 2025. länk
[3] Statista. 2025. Car Rentals – United States. länk
[4] Auto Rental News. 2024. Rental Fleet Sales Still Well Below Pre-COVID Norms. länk
[5] Intervju med Anders Trollsås, VD på Biluthyrarna Sverige AB. Intervjun genomfördes den 27 jan 2025.
[6] Biluthyrarna. 2025. länk
[7] InsideEVs. 2024. Hertz Still Hurts From EV Investment, Backtracks On Polestar Buying. länk
[8] Reuters. 2024. Rental giant Hertz dumps EVs, including Teslas, for gas cars. länk
[9] Electrek. 2024. SIXT drops Tesla, buys 250,000 rental cars from Stellantis. länk
[10] BNN Bloomberg. 2024. Sixt Shrinks its Electric Car Fleet on Disappointing Demand. länk
[11] Auto Rental News. 2025. Operator Outlook: EVs Slow to Charm Rental Car Industry. länk
[12] BTN Europe. 2024. Less than 20% of business travellers rent EVs – BCD survey. länk
[13] Allt om Elbil. 2025. Turister i Norge vill åka elbil när de utforskar landet. länk