För något år sedan skrev vi om försäljningen av tunga elfordon globalt [1]. Sedan dess har mycket hänt. Försäljningen ökar kraftigt. Och precis som för personbilar går det snabbast i Kina.
Definitioner
Med ellastbilar och nollutsläppsfordon avses i denna artikel batterifordon, laddhybrider och bränslecellsfordon. Med tunga lastbilar och bussar menas sådana som har en totalvikt över 3,5 ton.
Global försäljning av tunga ellastbilar
Bloomberg NEF har sammanställt försäljningen av tunga ellastbilar globalt [2, 3]. Utvecklingen påminner om den initiala fasen av eldrivna personbilar, då försäljningen ökade kraftigt men från låga nivåer.
På tre år, från första kvartalet 2021 till första kvartalet i år, har försäljningen av eldrivna tunga lastbilar ökat 16 gånger. Första halvåret 2024 såldes ungefär 38 000 ellastbilar. Under samma period förra året såldes 18 500. Det såldes alltså dubbelt så många första halvåret i år som för ett år sedan.
Men eldrift utgör fortfarande en mycket liten del av lastbilsmarknaden. Tunga ellastbilar stod för 1,5 procent av försäljningen globalt under första halvåret 2024.
Störst var andelen i Norge med 10 procent. I Kina var den 5,5 procent, i Europa* 2,5 procent och i USA 0,3 procent.
Det finns ungefär 750 tillgängliga modeller kommersiellt. Hälften av dessa säljs enbart i Kina.
Batterifordon dominerar
Batteriteknik dominerar stort. Mer än nittio procent av de tunga ellastbilar som såldes under första halvåret 2024 var batterielektriska. Mindre än fem procent var bränslecellsfordon och ett par procent var laddhybrider.
Åttio procent ellastbilar till Kina
Ungefär åttio procent av alla tunga ellastbilar som såldes globalt första halvåret 2024 gick till Kina (drygt 30 000 st). Där dominerar lokala tillverkare som SANY, XCMG och Sino Truck.
Ungefär hälften av de kinesiska lastbilar som såldes under 2023 var försedda med batteribytesteknik. Det framgår inte i Bloombergs rapport om trenden fortsätter 2024. Vi har skrivit om batteribyte för ellastbilar i Kina tidigare [4, 5].
Bränslecellsfordon får särskilda subventioner i Kina
Av de 38 000 tunga ellastbilar som såldes första halvåret i år hade ungefär 2 000 bränsleceller. De allra flesta hamnade i Kina. Att marknaden växer där kan delvis förklaras av att lokala kinesiska myndigheter har givit subventioner till tillverkning av bränslecellsfordon på senare år. De ges också undantag från vägtullar i några provinser.
Kalifornienkrav drar USA-marknaden
I USA har det sålts ungefär 800 ellastbilar hittills i år. Där är eldrift vanligast i distributionstrafik för livsmedel och detaljhandel samt som dragfordon i hamnar. Av dessa har företaget Nikola levererat ett hundratal bränslecellsfordon. För att underlätta i områden där det är brist på tankstationer erbjuder Nikola även mobila tankstationer med utrustning för att lagra och tanka.
Den amerikanska marknaden drivs främst av ett tiotal delstater, bland annat Kalifornien, där man har satt upp krav på att 5 – 9 procent av försäljningen 2024 måste bestå av nollutsläppsfordon. Om dessa krav ska uppfyllas behöver försäljningen öka ännu mer.
Batteriteknik
Ungefär åttio procent av ellastbilarna som säljs globalt har litiumjärnfosfatbatterier(LFP) och resten har nickel-mangan-koboltbatterier (NMC). Kapaciteten att lagra energi i elfordonsbatterier enligt Bloomberg NEF ökat minst 40 procent de senaste tio åren. Den växer 7-8 wh/kg årligen som medelvärde för olika batterikemier och tros fortsätta öka under kommande tio år.
Batterikostnader
Priserna på batterier till ellastbilar och elbussar har sjunkit snabbt. År 2019 kostade de ungefär 430 USD per kWh pack (2023 års penningvärde). Den kostnaden har sjunkit till 180 USD år 2023. Batterier till personbilar har sjunkit från 180 USD till 140 USD under samma period.
För fem år sedan var alltså lastbilsbatterierna 2,4 gånger dyrare per kWh. Nu är merkostnaden 30 procent jämfört med personbilsbatterier.
Detta gäller dock bara de fordonstillverkare som är verksamma utanför Kina. I Kina har priserna på batterier till lastbilar och bussar varit betydligt lägre under samma period. 2019 var kostnaden 170 USD per kWh och den har sjunkit till 100 USD 2023. Det innebär att lastbils- och busstillverkare i Kina har köpt batterier till mycket lägre kostnad än övriga. Under 2023 behövde de betala något mer än halva priset jämfört med tillverkare utanför Kina.
Framtid för batterier och bränsleceller
Fram till 2030 tror Bloomberg NEF att batterierna kommer fortsätter sjunka i pris och att skillnaderna kommer minska mellan olika regioner och fordonstillämpningar. De tror också att den totala användarkostnaden (TCO) för batterilastbilar i vissa applikationer och regioner kommer nå en brytpunkt jämfört med konventionella lastbilar inom några år.
Bränsleceller får dock svårt att konkurrera, åtminstone fram till 2030 enligt Bloomberg.
Rapporten tar också upp några styrmedel i USA, EU och Kina som kommer tvinga tillverkare att leverera allt fler nollutsläppsfordon.
Europa
I Europa* såldes 4 700 tunga lastbilar med eldrift första halvåret 2024. Det motsvarar drygt 2 procent av försäljningen i dessa länder enligt ovan.
Europeiska unionen
Institutet ICCT har sammanställt försäljningen av tunga fordon i EU [6]. Försäljningen fördelas på ungefär 75 procent lastbilar över 12 ton, 15 procent lastbilar mellan 3,5 och 12 ton, samt 10 procent bussar. Rapporten ger uppgifter om försäljningen under första halvåret 2024:
- Andelen lastbilar över 12 ton med eldrift var 1,1 % (1 650 st). Det är en ökning från 0,7 % (1 080 st) samma period 2023.
- Andelen medeltunga lastbilar 3,5-12 ton med eldrift var 9,4 % (2 370 st). Det är nära nog en fördubbling från samma period 2023 (1 270 st).
- Andelen bussar med eldrift var 15 % (2 800 st). Det var en ökning med sexhundra elbussar från samma period 2023 (2 200). Men eftersom den totala bussförsäljningen varit 50 procent högre under 2024 än samma period 2023 så var andelen elbussar år 2023 något högre, 16,5 %.
- Bland bussarna är det dock stor skillnad på stadsbussar och övriga. Bland övriga bussar var 1 procent eldrivna medan linjetrafiken står för merparten av elektrifieringen. Bland stadsbussar utgjorde elbussarna 32 % (1 100 st) under första kvartalet och 40 % (1 616 st) under andra kvartalet i år.
Tyskland dominerar lastbilarna
Det land i EU:s där det såldes flest tunga ellastbilar var Tyskland. Därefter kom Nederländerna, Frankrike och Sverige.
Europeiska tillverkare dominerar lastbilarna
Marknaden för ellastbilar i EU domineras av några välkända ”europeiska” tillverkare. Störst under årets andra kvartal var Volvo (43 % av sålda ellastbilar) och därefter Renault (17 %) Mercedes (15 %), Scania (8 %) och Iveco (5 %).
Tillverkare av elbussar
Elbussmarknaden i EU dominerades av Yutong (21 %) och Mercedes (14 %). Därefter kom Heuliez, Solaris, VDL, Man och Karsan, alla mellan 10 och 5 % vardera.
Vätgasmotorer
ICCT skriver ett avslutande avsnitt som blickar bortom kvartalsförsäljning. De lyfter då fram att flera tillverkare säger sig testa eller vilja utveckla förbränningsmotorer för vätgas. De nämner bland annat Cummins, DAF, MAN och Volvo. Scania och Westport presenterade ett test på Vienna Motor Symposium. Fler exempel ges.
Tunga elfordon i Sverige
Numera levererar Trafikanalys i Sverige månadsvisa data om försäljningen av tunga fordon, inte enbart lätta som tidigare [7].
Från januari till september 2024 registrerades ungefär 4 800 tunga lastbilar (tyngre än 3,5 ton). Av dessa var 6 procent eldrivna och 9 procent metangasdrivna.
Av drygt 600 registrerade tunga bussar var 15 procent eldrivna och 2 procent metangasdrivna. Notera dock att elbussandelen i stadsbusstrafik varierar mellan åren beroende på vilken typ av avtalsområden som är aktuella.
Noter
*I siffrorna för Europa tar Bloomberg NEF med EU, Storbritannien, Norge, Schweiz, Island och Lichtenstein.
En del av sifferuppgifterna i denna text är härledda eller uppmätta i figurer. De kan således vara något osäkra.
Egen kommentar
Många tillverkare av tunga fordon satsar stora resurser på elektrifiering. De följer gissningsvis försäljningstrender med stort intresse.
Referenser
[1] Nyhetsbrev omEV 5 september 2023.
[2] Zero-Emission Commercial Vehicles. A factbook for investors. Bloomberg NEF, Smart Freight Centre, Ministry of Infrastructure and Water Management of the Netherlands. September 2024.
[3] Nyhet från Bloomberg 24 september 2024.
[4] Nyhetsbrev omEV 6 december 2023
[5] Nyhetsbrev omEV 7 december 2023
[6] European heavy-duty vehicle market development quarterly (Januari – June 2024). ICCT Market Spotlight September 2024.
[7] Statistik från Trafa 2 oktober 2024.