Batteribyte i Kina del 2: Bakgrund, ytterligare studiebesök, marknadsnyheter

Creative commons license

Förra nyhetsbrevet återgav några intryck från en svensk delegation som har studerat batteribyten för lastbilar i Kina. Dagens text ger en liten bakgrund till batteribyte, berättar om ett annat studiebesök samt tar upp några marknadsnyheter från Kina, USA och Japan.

Längst ner i förra nyhetsbrevet fanns tre bilder från studiebesöket. Eftersom vi sällan har foton kanske en del läsare missade detta. Vissa webbläsare krävde att man accepterar bilderna för att se dem.

Utvecklingen för batteribyte i Kina

De kinesiska initiativen för att utveckla batteribyte har pågått några år. År 2021 initierade den kinesiska regeringen ett tvåårigt projekt med elva lokala myndigheter. Målet var att få upp minst 1 000 bytesstationer och 100 000 fordon med batteribytesteknik [1, 2]. Särskilt snabb har utvecklingen varit på lastbilssidan. Hälften av alla nysålda eldrivna lastbilar som registrerades 2022 var försedda med batteribytesteknik.

Det finns inga internationella standarder, men initiativ pågår som vi nämnde i förra brevet. Batterier från olika tillverkare varierar i form, storlek och anslutning till fordonet. I dagsläget är systemen begränsade till enskilda aktörer, men samarbete börjar växa fram som vi återkommer till nedan.

Erfarenheter från ICCT:s studiebesök i somras

Organisationen ICCT har studerat batteribytesprojekt på plats i Kina. I somras gjorde de studiebesök på batteribytesstationer för lastbilar [1]. De beskriver snarlika erfarenheter som vi beskrev från svenska delegationen i förra nyhetsbrevet.

Merparten av de batteribytesfordon som ICCT besökte används för korta transporter i hamnar och gruvor samt för stadsdistribution. Batterierna har oftast 141 eller 242 kWh kapacitet och fordonens räckvidd är vanligen maximalt 10 mil. Batteribytet tar 3-6 minuter.

De besökte bytesstationer för cementbilar och trailerdragbilar. När lastbilarna kommer in till bytescentralen är laddnivåerna vanligen 20-30 procent. Batterierna som väger ungefär 3 ton sitter bakom förarhytten. En robotarm uppifrån lyfter av batterierna och monterar i ett fulladdat. Det finns ett par bilder i deras artikel.

De stationer som besöktes hade vanligen sju batterier i lager. Inkomna batterier snabbladdas upp till full kapacitet på ungefär 40 minuter. Effektmässigt är det jämförbart med snabbladdning med kabel. När en lastbil kommer in för byte ersätts det urladdade batteriet med det först inkomna och nu uppladdade batteriet. Det ger en kapacitet på ungefär tio fordon i timmen.

Enligt intervjuer som ICCT gjorde med stationsägare kostar det ungefär 1 miljon US-dollar att etablera den typen av bytesstation för lastbilar. Hälften av kostnaden utgörs av kostnader för de batterier som hålls i lager medan resten är för utrustning, transformatorer och liknande.

Nio och Changan utvecklar batteribyte

De kinesiska biltillverkarna Nio och Changan har nyligen ingått ett samarbetsavtal om att utveckla system med batteribyten [3]. De ska utveckla gemensamma standarder för batterier och bilda ett samriskbolag för batteriutveckling.

Nio etablerade sin första batteribytesstation i Kina 2018. Hittills i år har bolaget tagit 500 stationer i drift i Kina och man har idag 2 100 stationer i landet [4]. I oktober sålde de 16 000 bilar i Kina.

Changan är ett av de fyra största statsägda bilföretagen i Kina. De sålde 2,3 miljoner bilar i Kina under 2022, varav 270 000 elbilar. I oktober sålde de nära 60 000 elbilar. De saluför elbilar med varumärkena Changan, Deepal och Avatr.

Nio utökar samarbetet till Geely

Förra veckan blev det känt att Nio också har skrivit avtal om batteribyte med Geely. De strävar efter att utveckla gemensam batteribytesteknik och kunna utnyttja samma bytesstationer. Geely har 300 batteribytesstationer i drift idag och har tidigare aviserat att de siktar på 5 000 bytesstationer globalt till 2025 [4, 6].

Startuppaktivitet i USA och Japan

I våras annonserade Fisker att deras modell Ocean ska vara utrustad för batteribyte från nästa år i USA och Europa [7]. Fisker samarbetar med startuppbolaget Ample som har utvecklat batteritillverkning och bytesstationer i Kalifornien i liten skala sedan 2021 med Uber [8]. I somras annonserade Ample även att de utvecklar batteribyte för tunga fordon åt Miutsubishi Fuso. Ett batteribytessystem ska testas i Japan i vinter [9].

Genomförbarhetsstudie kommer

VTI och Linköpings universitet gör just nu en genomförbarhetsstudie av batteribyte. Rapporten ska presenteras i slutet av året. Det kan exempelvis följas här.

Egen kommentar

Flera faktorer talar emot batteribyten. I förra brevet nämndes kostnader och avsaknaden av standarder i dagsläget. Även om standarder tas fram så kanske fordonstillverkare trots det inte finner det attraktivt att infoga sig i gemensamma och standardiserade arkitekturer för batterier i sina fordon, och dessutom avhända sig kontrollen över batterierna.

Men ändå är det kanske inte uteslutet att batteribyten skulle kunna bli konkurrenskraftiga för vissa nischer av aktörer, för vissa transportupplägg, i vissa fordon eller i vissa regioner, hindren till trots? Det återstår att se.

Kina har underlättat införandet av denna teknik med centrala beslut. Därigenom har man rundat marknadsmässiga hinder och stimulerat fram en begynnande ny teknik även om den kan vara underlägsen initialt. Det kan sluta som ett dyrt experiment, eller förbli en kinesisk angelägenhet. Men om tekniken visar sig bli konkurrenskraftig och börjar efterfrågas även internationellt, så kommer kinesiska aktörer kunna växa internationellt utan att möta särskilt många konkurrenter åtminstone under en inledande fas.

Källor

[1] ICCT blogg https://theicct.org/china-is-propelling-its-electric-truck-market-aug23/

[2] Sweden-China Bridge nyhetsbrev 7-2022 https://www.hh.se/download/18.3c9ab039182e8e084179d5ed/1661934348901/Sweden-China%20Bridge,%20Newsletter%207,%202022-08-30.pdf

[3] South China Morning Post https://www.scmp.com/business/china-business/article/3242355/chinese-ev-maker-nio-ties-changan-automobile-promote-battery-swapping-technology

[4] Notis i Gaskoo https://autonews.gasgoo.com/m/70028204.html

[5] Nyhet i Teknikens Värld https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/volvos-agare-geely-satsar-pa-batteribyte/

[6] Nyhet från Reuters https://www.reuters.com/business/autos-transportation/chinas-nio-teams-up-with-geely-battery-swapping-projects-media-2023-11-29/

[7] Nyhet från Reuters https://www.reuters.com/business/autos-transportation/fisker-partners-with-ample-electric-suvs-with-swappable-batteries-2023-05-02/

[8] Text från Ample https://ample.com/2023/02/28/ample-receives-15m-grant-from-the-california-energy-commission/

[9] Text från Ample https://ample.com/2023/07/25/next-trucks-announcing-our-partnership-with-mitsubishi-fuso-truck-and-bus-corporation/