Arkiv / Fordon

Elbussar – Globala och regionala försäljningstrender

Creative commons license

Vår serie om elbussar fortsätter. Vi har tidigare släppt två poddar med perspektiv från Västtrafik och Nobina [1] och ett nyhetsbrev om utvecklingen i Sverige [2]. Där rapporterades det bland annat att elbussar mot slutet av 2023 utgjorde cirka 10 procent (1 140 enheter) av den totala bussflottan i Sverige [2]. I dagens nyhetsbrev går vi igenom globala försäljningstrender med nedslag i Europa och Kina.

Global försäljningsandel på tre procent

Försäljningen av elbussar har olikt försäljningen av laddbara personbilar inte haft en stadig årlig tillväxt. Elbussar började bryta sig in på bussmarknaden för cirka tio år sedan och tillväxten var inledningsvis explosionsartat [3]. Förklaringen var en starkt subventionerad kinesisk marknad [3]. Toppnoteringen globalt nåddes antingen år 2016 med 120 000 sålda enheter [3] eller år 2017 med cirka 90 000 sålda enheter [4]. Det finns därmed viss diskrepans mellan olika källor. Klart är att Kina var den totalt dominerande marknaden. År 2017 stod Kina för nästan 99 procent av den totala elbussförsäljningen [4].

Sedan toppåren 2016 – 2017 har försäljningen minskat i Kina och därmed även globalt [4]. Förra året såldes det enligt IEA cirka 50 000 elbussar globalt [4], eller cirka 60 000 enheter enligt konsultföretaget IDTechEX [3]. Red. anm., vi har inte lyckats identifiera varför siffrorna skiljer sig. De tre enskilt viktigaste marknaderna är Kina (61 procent andel), Europa (16 procent andel) och USA (2 procent andel) [4]. Men övriga marknader har sett tillväxt under senare år och står nu för cirka 20 procent av den globala försäljningen [4].

Andelen elbussar av den global bussförsäljningen är dock endast cirka tre procent [4]. Enligt IEA kan det förklaras av relativt svag försäljning i flera utvecklingsländer och viktiga marknader som USA och Sydkorea [4].

Elbussar har dock i vissa segment och marknader nått stora försäljningsandelar. Det största segmentet är stadsbussar. Marknaden för elektriska regionala och långdistansbussar är ännu omogen. Detta exemplifieras väl i försäljningsstatistiken för EU. År 2023 utgjorde elbussar 43 procent i stadsbussegmentet men endast en procent i regional/långdistanssegmenten [5].

Europa är allt viktigare, men det finns stora skillnader mellan länderna

Europa har under senare år blivit en allt viktigare marknad för elbussar. Det finns nu totalt knappt 18 000 elbussar i EU [6]. Och försäljningen ökar snabbt. Från en global försäljningsandel på tre procent år 2019 till 16 procent år 2023 [4]. Vilket betyder knapp 5 000 registrerade elbussar förra året [5, 6]. Ökningen var cirka fyra procent jämfört med år 2022 [5]. Inom stadsbussegmentet var dock tillväxten 30 procent [7]. Försäljningsandelen för elstadsbussar har ökat med nästan tre gånger sedan år 2020 [8].

Det finns dock betydande skillnader mellan länderna. Inom det populära stadsbussegmentet nådde Luxemburg, Irland, Danmark och Nederländerna en 100 procentig marknadsandel år 2023, följt av Portugal och Sverige på cirka 55 – 60 procent [5]. Andelarna i länder som Belgien och Grekland är betydligt lägre (0 – 10 procent) [5].

MAN är störst i Europa, kinesiska tillverkare tappade marknadsandelar år 2023

Kinesiska aktörer har länge varit aktiva på den europeiska elbussmarknaden. BYD sålde exempelvis sina första elbussar till Europa redan år 2013 [9]. Försäljningen av kinesiska elbussar har också stundtals varit stor. BYD vann år 2019 den dittills största ordern av elbussar i Europa, 259 bussar till Nederländerna [10, 11]. BYD har sedan 2015 ett partnerskap med brittiska Alexander Dennis Limited (ADL) [12]. Den andra stora kinesiska aktören i Europa är Yutong, en från början traditionell busstillverkare som har varit aktiv i Europa sedan 2004 [13]. Tillsammans med andra aktörer har de kinesiska tillverkarna ökat sina marknadsandelar i Europa över tid, från 10 procent år 2017 till 30 procent år 2023 [4]. Men europeiska tillverkare kämpar emot.

År 2022 var Yutong störst på elbussar i Europa med en marknadsandel på 11,5 procent, följt av BYD – ADL med 11,2 procent [14]. Detta förändrades år 2023. Både Yutong och BYD – ADL tappade marknadsandelar. Störst blev istället MAN och polska Solaris, med marknadsandelar på 12,4 respektive 11,4 procent [15]. Det kan noteras att Volvo Buses är nionde störst i Europa med en marknadsandel på 5,4 procent, vilket är en högre marknadsandel än vad de har för konventionella bussar [15]. Tillväxten i på den europeiska elbussmarknaden har fortsatt under år 2024. Första kvartalet ökade försäljningen med 23 procent jämfört med samma kvartal år 2022 [16].

Geely säljer flest elbussar i Kina (inklusive mindre bussar)

Den kinesiska marknaden för elbussar har som tidigare nämnt upplevt stora svängningar. Den stora försäljningsexplosionen skedde under mitten av 2010-talet. Faktum är att 65 procent av elbussflottan togs i drift innan år 2019 [4]. Enligt IEA såldes det cirka 30 000 elbussar i Kina år 2023 [4]. Den vanliga definitionen för ”elbuss” hos IEA och andra verkar innefatta mellanstora och stora bussar, vilket vi tolkar som M2 (under 5 ton) och M3 (över 5 ton) bussar [17]. Det finns dock en trend i Kina för mindre bussar som möjligen inte går att kategorisera i enlighet med internationella klassificeringar. Vi har tyvärr inte lyckats hitta den kinesiska klassificeringen för bussar, har någon läsare tips så får ni gärna höra av er.

Denna kategori av mindre bussar har emellertid stor försäljning i Kina. Förra året såldes det cirka 130 000 elbussar i den mindre kategorin [18]. Om dessa mindre bussar räknas in är Geely marknadsledande på elbussar i Kina med över 43 000 sålda elbussar förra året, varav över 90 procent i den mindre bussklassen [18]. Tillväxten hos de tre ledande tillverkarna som alla har stora andelar mindre elbussar är kraftig: Geely (+ 112 procent), Chery (+ 90 procent och Chang’an Auto (+ 243 procent) [18]. Med viss osäkerhet tror vi att det rör sig om bussar likt denna från Geelys varumärket Farizon [19].

Egen kommentar

Marknaden för elbussar är betydligt mer volatil än många andra elfordon. De stora svängningarna i framför allt Kina har förklarats av en mättad marknad och borttagna subventioner [5]. Samtidigt verkar det ske en tillväxt för mindre bussar, vilket är en trend som möjligen har missats i de internationella jämförelserna. Vi kommer kanske återkomma med ett nyhetsbrev om mindre elbussar i Kina.

En annan spännande potentiell trend är starka siffror för europeiska tillverkare på den europeiska marknaden. Tidigare farhågan om en total dominans av kinesiska elbusstillverkare har hittills inte materialiserats, snarare minskar deras marknadsandelar.

Referenser

[1] OmEV. 2024. länk

[2] OmEV. 2024. Länk

[3] Bussmagasinet. 2024. länk

[4] IEA Global EV Outlook 2024. 2024. länk

[5] The ICCT. 2024. länk

[6] Alternative Fuel Observatory. 2024. länk

[7] The Driven. 2024. länk

[8] Sustainable Bus. 2024. länk

[9] BYD. 2023. länk

[10] BYD. 2019. länk

[11] Sustainable Bus. 2024. länk

[12] BYD. 2024. länk

[13] Yutong. 2024. länk

[14] Sustainable Bus. 2023. länk

[15] Sustainble Bus. 2024. länk

[16] Bussmagasinet. 2024. länk

[17] Alternative Fuels Observatory. 2024. länk

[18] Sustainable Bus. 2024. länk

[19] Geely Commercial Vehicles. 2024. länk