/
RSS-flöde
Del 2 av podden består av en intervju med Sammy Johannesson på Nobina. Han är deras specialist elektrifiering och laddning på koncernnivå. Företaget är aktiva i hela Norden och har idag 1 000 eldrivna bussar.
Ur innehållet
- Vad skiljer hanteringen ute på depån av en dieselbuss och en elbuss? Vilka komplexa system med laddning och övervakning måste man lära sig och hur fungerar det?
- Vilken ny kompetens behöver ett bussbolag som börjar köra på el. Laddning, nätspänning och batteristatus.
- Hur har stödsystemen för laddning utvecklats för de specifika behov som bussoperatörer har. Effektstyrning, minska toppeffekter, ladda i exakt rätt tid, styra efter spotpriser, värma eller kyla bussar i förväg.
- Det tar längre tid idag att få svar på frågor om tillgång till laddning på en viss plats, och det är inte givet att bussoperatören får det svar man hade önskat. Större elanslutningar kan ta väldigt lång tid.
- Hur hanterar man tillfälliga elbortfall, om exempelvis en laddare slås ut eller elnätet har störningar? Exempel från incidenter i bl.a. Göteborg.
- Elbussar och värme vintertid. Biodieselvärmare och nya värmepumpar.
- Tilläggsladdning som kommande lösning om man ska köra bussar på längre avstånd i regiontrafik.
- Hålla koll på energiåtgången i enskilda bussar men även i systemet. Förluster, stabilitet och robusthet med många olika fordonsmärken och laddleverantörer.