En överenskommelse har nåtts om nya CO2-regler för tunga fordon inom EU

Creative commons license

Rådet och Parlamentet har kommit överens om det nya CO2-regelverket för tunga fordon i EU [1].

Det är cirka ett år sedan kommissionen kom med sitt första förslag.

Nu är processen i princip klar. Detta avtal måste dock fortfarande röstas om en sista gång av Europaparlamentet och Europeiska unionens råd innan det blir en officiell förordning, men mycket tyder att den här överenskommelsen går igenom. Antagligen blir omröstningen i april [8].

90% reduktion 2040
Viktiga delar i överenskommelsen [4]:

  • CO2-mål för lastbilar: -43 % CO2-reduktion till år 2030, -64 % år 2035 och -90 % år 2040
  • Mål för nollutsläpp för stadsbussar: 90% år 2030, 100% år 2035
  • Mål för släpvagnar: -7,5% för dragbilsmonterade släpvagnar, -10% för semitrailers
  • Omfattning: ~90 % av alla nya lastbilar och bussar regleras nu. Små lastbilar under 5 ton förblir oreglerade men kommer att beaktas i översynen 2027
  • De introducerade också definitionen av ”e-trailers” för att ge rättslig klarhet och anpassa den befintliga förordningen till de tekniska utvecklingarna inom denna nya typ av släpvagnar, med tanke på potentialen hos e-trailers att bidra till att minska CO2-utsläppen från släpvagnar.

Rollen för biobränsle och elektrobränsle ska utvärderas 2027

En fråga som varit diskuterad har varit rollen för biobränsle och elektrobränslen. Nu finns de inte med inte alls med i förordningen enligt överenskommelsen.

Men en utvärdering av förordningen ska göras 2027 av kommissionen. Då måste de utvärdera möjligheten att utveckla en gemensam metodik för bedömning och rapportering av de fullständiga livscykel-CO2-utsläppen från nya tunga fordon och göra en bedömning av rollen som en koldioxidkorrektionsfaktor (CCF) kan ha i övergången till nollutsläppsmobilitet för tunga fordon. Rollen för en metodik för att registrera HDV:er som uteslutande körs på CO2-neutrala bränslen kommer också att bedömas i den översynen.

Det innebär att debatten om deras roll kommer diskuteras igen 2026/2027.

Några röster om överenskommelsen

ACEA (fordonsbranschens organisation): De anser att lagstiftarna har nått en historisk överenskommelsen, som sätter de mest ambitiösa globala CO2-reduktionsmålen för lastbilar och bussar. ACEA stödjer dessa måls ambition men betonar utmaningarna med att få detta på plats på så kort tid. Det krävs kompletterande åtgärder, som t ex snabb utveckling av laddinfrastruktur och vätgasinfrastruktur. Det behövs också ett omfattande system för koldioxidprissättning och meningsfulla stödåtgärder för att transportoperatörer snabbt ska börja investera [2].

Transport&Environment: Anser att EU ger tydliga signaler till lastbilstillverkarna om när nästan alla deras fordon måste vara nollutsläppsfordon. Europeiska producenter har nu en klar väg framåt för att öka produktionen av elektriska och vätgasdrivna fordon för att vara redo för utmaningen från Tesla och kinesiska konkurrenter [3].

AVERE (The European Association for Electromobility): Detta avtal är inte bara uppmuntrande för hela ekosystemet, utan det skapar också rätt ramverk för att marknaden ska kunna fortsätta växa [4].

CLEPA: DE ser en positiv utveckling med inkluderingen av vätgasdrivna motorer och eTrailers, men rollen för förnybara bränslen som ett komplement till e-mobilitet behöver fortfarande definieras tydligt [5].

S&D-gruppen i parlamentet: Ansåg att det var en svår diskussion och överenskommelsen är inte perfekt, men faktiskt är bra i det nuvarande politiska klimatet [8].

Högergruppen European People’s Party (EPP) i parlamentet: De stödjer inte överenskommelsen och kommenterade förslaget med att de gröna och socialdemokraterna, med stöd från vänstern och liberalerna, har återigen hållit fast vid sin förbudsideologi [6]. De anser också att förslaget är dåligt för europas industri [8].

EFuelAlliance: De anser att europeiska lagstiftare har beslutat mot användningen av CO2-neutrala bränslen som eBränslen i den första och avgörande trilogförhandlingen om strängare CO2-utsläppsmål för tunga fordon (HDV). De anser att EU missar målet [7].

Egen kommentar

Det var en historisk dag igår. Den här överenskommelsen är viktig.

EU-systemet har valt en huvudlinje som är el- och vätgasdrivet för tunga vägfordon.

Det finns dock en del debatt i det politiska systemet i EU. T ex överväger Kristdemokratiska parlamentetsgruppen krav på att riva upp beslutet om att förbjuda nya avgaspersonbilar från 2035 |10,11].

Vi ska få ett nytt EU-parlament 2024. Vad händer då? Om utvärderingen görs 2027, så kommer det nya parlamentet vara med och bestämma om ändringar.

Referenser

[1] Heavy-duty vehicles: Council and Parliament reach a deal to lower CO2 emissions from trucks, buses and trailers. 18 januari.

[2] ACEA. Trucks and buses: EU agrees on most ambitious CO2-reduction targets globally.

[3] EU reaches deal on near phase-out of diesel trucks. Transport&Environment.

[4] AVERE PR: AVERE welcomes preliminary agreement on HDV CO2 standards excluding CCF and CO2 neutral fuels.

[5) CLEPA: Substantial additional investments will be needed to reach ambitious CO2 standards for trucks. 

[6] EU Council and Parliament agree on 90% CO2 emissions cut by 2040 for trucks. Reuters.

[7] EFuelAlliance: EU institutions agree on CO2 targets for heavy duty vehicles: ”Missing the mark”. https://www.efuel-alliance.eu/fileadmin/Downloads/Pressemitteilungen_2024/20240118_PM_HDV_EN_fin.pdf

[8] Deal reached to boost number of zero-emission trucks and buses on EU roads. Euractiv.

[9] Eamonn Mulholland. Linkedin. Forskare på ICCT. länk.

[10] Magnus Nilsson Linkedin.

[11] Europe’s conservative bloc calls for dropping ban on car engines, tripling border guards. Politico.