I höstas meddelade EU-kommissionen att den inleder en utredning om statliga subventioner till kinesisk bilindustri. Subventionerna befaras ge kinesiska bilar en konkurrensmässig fördel i Europa. Om utredningen visar att subventionerna skadar europeiskt näringsliv kan EU komma att införa utjämningstullar på kinatillverkade personbilar. Frågan utreds och svaret får vi i sommar eller höst. Men redan nu finns tecken på att EU kommer införa tullar.
Utredning om kinasubventioner av personbilar
Det var i september 2023 som EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen offentliggjorde en så kallad antisubventionsundersökning [1]. Motivet som angavs var att kinesiska staten misstänks subventionera fordonsindustrin eller deras underleverantörer. Det ger i så fall bilar som tillverkas i Kina konkurrensfördelar på EU-marknaden. I början av oktober kom ett tillkännagivande om att utredningen startat och vilka som berörs [2, 3].
Utredningen omfattar bilar med upp till nio säten. Tunga fordon ingår inte, och heller inte motorcyklar.
EU-regler mot dumpad import
I botten ligger en förordning som ska skydda europeisk industri mot skadliga effekter av subventionerad import från tredje land [4]. EU-regelverket tillåter åtgärder mot dumpning om fyra villkor är uppfylla.
- Importen måste ha dumpats – dvs. produktens exportpris till EU är lägre än dess normalvärde.
- Det måste föreligga en väsentlig skada för den EU-industri som tillverkar en likadan produkt.
- Det måste finnas ett orsakssamband mellan den dumpade importen och den väsentliga skadan.
- Antidumpningsåtgärden får inte strida mot EU:s intresse – åtgärderna får inte orsaka mer skada för EU:s ekonomi som helhet än den orsakar lättnader för den industri som drabbats av importen.
Kommissionen anser att subventionerna är väl belagda
I tillkännagivandet från kommissionen från oktober förra året står att man har ”tillräcklig bevisning” för att biltillverkare i Kina har fått ett ”flertal subventioner från de kinesiska myndigheterna”. Det sägs handla om en mängd olika stöd: Bidrag, lån, exportkrediter och kreditlinor via statsägda banker eller obligationer som garanteras på förmånliga villkor, förmånlig exportförsäkring, nedsättning och befrielse av inkomstskatt, befrielse från skatt på utdelning, rabatter på import- och exporttull, befrielse eller rabatter på mervärdesskatt och offentligt tillhandahållna varor (råvaror, insatsvaror och komponenter) samt tjänster mot för låg ersättning.
Kommissionen skriver också att subventionerna förefaller vara selektiva. De är bland annat begränsade till vissa sektorer, produkter och regioner.
Kinabilar registreras – kan komma att få tull retroaktivt
Så, i början av mars, kom ett nytt beslut i ärendet [5]. EU har nu tagit fram en förordning som innebär att unionens alla tullmyndigheter måste registrera import av nya batterielfordon från Kina. Reglerna gäller bilar för högst nio personer som uteslutande drivs av elmotorer. Syftet är att kunna vidta åtgärder mot denna import ”…från och med dagen för registreringen…”.
Som motiv till att den nya regeln införs skriver kommissionen att man har tillräcklig bevisning att importen från Kina subventioneras, och man pekar på att importen ökar kraftigt. Från oktober 2022 till september 2023 ökade inflödet av kinatillverkade i genomsnitt med 11 procent per månad. Från september 2023 till januari 2024 var importen 14 procent högre än samma period året innan.
Enligt kommissionen kan det skada unionens sysselsättning och resultat om ökningen tillåts fortsätta. Om den inhemska industrin lidit ”väsentlig skada” kan man komma att införa utjämningstullar. De kommer i så fall även tas ut retroaktivt på den import som har registrerats från det att reglerna trätt i kraft.
Kommissionen kan ännu inte uppskatta storleken på subventioneringen. Därför kan man heller inte ange nivån på det framtida betalningsansvaret, om tullar införs.
Mobility Sweden följer processen
Vi har pratat med Mattias Bergman, VD på fordonstillverkarnas svenska branschorgan Mobility Sweden [6]. Han följer processen. Vad händer och hur kan det sluta?
Hur har granskningen gjorts
Alla aktörer som tillverkar elbilar i Kina gavs möjlighet att anmäla intresse för att delta i granskningen. EU-kommissionen valde därefter ut tre kinesisk-ägda biltillverkare: Geely, BYD och SAIC. Kommissionens representanter har besökt dem i Kina och begärt ut dokumentation om tillverkning och kostnader.
Kommissionen valde också ut tre Europaägda tillverkare som producerar elbilar i Europa. Vilka dessa är har inte offentliggjorts. På motsvarande sätt granskas deras kostnader för att bygga elbilar i Europa.
Under sin granskning anser sig kommissionen kunna lägga fast att det förekommer statliga subventioner som påverkar prissättningen av kinesisktillverkade personbilar. Det har man bekräftat i den dokumentation som samlats in. Subventionerna sker främst på komponentnivå, exempelvis vid tillverkning av batterier. Det handlar i huvudsak om fordonstillverkarnas direkta leverantörer (TIER 1) och deras underleverantörer (TIER 2).
Vad händer under våren
I sin fortsatta granskning fokuserar EU-kommissionens på vilken ekonomisk skada som statliga subventioner i Kina kan ha orsakat aktörerna som tillverkar elbilar i Europa. Denna analys kommer sedan ligga till grund för ett eventuellt beslut om att införa tull på Kinatillverkade elbilar.
Preliminärt beslut i sommar
Den 3:e juli har det gått nio månader sedan granskningen inleddes. Senast då måste kommissionen ta ett preliminärt beslut om eventuella åtgärder. Mattias Bergman tror att de berörda parterna kommer få information i juni, och att beslutet sedan blir offentligt under juli månad. Därefter vidtar diverse formalia och konsultationer, bland annat i forum där EU:s medlemsländer hanterar handelsfrågor.
Senast 13 månader efter start måste processen avslutas. Det är i november i år.
Det lutar åt importtull för Kinabilar
Mattias Bergman gör bedömningen att EU-kommissionen kommer införa tullar. Frågan är hur höga de kommer bli, och hur de formuleras.
Fler exempel
Det finns fler exempel på utjämningstullar. Solceller från Kina belades exempelvis med utjämningstull från 2010 till 2018 [7]. Idag finns utjämningstullar på Kinatillverkade elcyklar [8] och vissa däck för bussar och lastbilar [9]. Ett annat exempel från transportområdet är en utjämningstull på biodiesel från Argentina [10].
Egna kommentarer
Vi har tidigare skrivit om risker för statligt sanktionerat tvångsarbete i Kina hos företag som levererar till bussektorn [11]. Tvångsarbete kan i praktiken ses som en form av subvention.
Frågan handlar om storskalig geopolitik. Europas bilindustri är ekonomiskt viktig. Kommer Kina svara med åtgärder som påverkar den?
Jag undrar vad som händer när det läggs en avgift i efterhand på bilar som redan importerats till EU. Hur kommer importören hantera kostnaden om en bil redan är såld?
Denna gång handlar det om personbilar. Underleverantörer och batteriföretag levererar även till buss- och lastbilsbyggare. Skulle även dessa sektorer kunna utredas i ett senare skede?
Referenser
[1] OmEV 41 september 2023. Länk.
[2] Pressmeddelande från kommissionen 4 oktober 2023. Länk.
[3] Tillkännagivande om inledande av ett antisubventionsförfarande… EU-kommissionen 4 oktober 2023. Europeiska Unionens officiella tidning, C-serien, C/2023/160. Länk.
[4] Förordning (EU) 2016/1036 om skydd mot dumpad import från länder utanför EU. Länk.
[5] Om registreringsplikt för import av nya batterielfordon… EU-kommissionen 6 mars 2024. Länk.
[6] Mattias Bergman, Mobility Sweden. Länk.
[7] De kinesiska elbilarna som oroar makthavarna. Sveriges Radio podd Gräns 20 mars 2024. Länk.
[8] Om tull på cyklar från Kina och om tullen ska avskaffas. Europeiska unionens tidning 17 januari 2024. Länk.
[9] Översyn av utjämningstull på vissa däck… Europeiska unionens tidning 15 december 2024. Länk.
[10] Bibliotek med akter om anti-subventionsärenden. EU 2024. Länk.
[11] OmEV september 2023 om risker för tvångsarbete i Kina. Länk.