Arkiv / Samhälle

Företagsanalys MG (SAIC) Motors

Creative commons license

Kinesiska tillverkare har hittills haft svårt att etablera sig på mogna bilmarknader som USA och Europa. Varken vilja eller resurser har saknats – vissa kommer kanske ihåg storsatsningen Qoros vars etablering i Europa kom av sig? [1].

En kinesisk fordonstillverkare som nu verkar ha tagit sig igenom det europeiska nålsögat är SAIC Motors, främst genom sitt dotterbolag MG Motors. MG:s billiga laddbara bilar har haft imponerande försäljningssiffror i flera länder, t ex var modellen MG ZS EV (BEV) Sveriges mest sålda laddbara bil i juni 2021 [2]. Varumärket MG är kanske mest känt för brittiska sportbilar, men är numera fokuserade på personbilar, varav flera laddbara. Bakom MG Motors finns alltså kinesiska SAIC Motors, Kinas största biltillverkare som dessutom satsar stort på laddbara bilar. Dagens nyhetsbrev är en företagsanalys av MG motors men även en del om moderbolaget SAIC Motors. Blir SAIC Motors med MG Motors i spetsen den första kinesiska biltillverkaren som lyckas slå sig in i Europa?

MG Motors – SAIC:s väg ut i världen

MG har en stolt men något brokig historia. Legendariska sportbilar har varvats med neutralt designade personbilar med MG-loggan. En förklaring kan vara MG:s många ägare genom åren (t ex British Leyland, Austin Rover och BMW). År 2005 köptes varumärket MG av kinesiska Nanjing Motors, två år senare köptes Nanjing Motors i sin tur av SAIC Motors [3].

Redan tidigt stod det klart att MG:s roll i SAIC-koncernen var att nå ut till en global marknad [4]. Under SAIC:s ägarskap har ett antal nya MG-modeller lanserats i Kina och globalt. Initialt tillverkades MG i liten skala i en brittisk fabrik som ingick i köpet. Den fabriken är nu stängd och produktionen sker främst i Kina men även i Indien och Thailand [4] [5] [6]. En betydande del av SAIC-gruppens utvecklings- och designverksamheten finns dock i England, främst inriktade på MG men även på övriga delar av SAIC [4]. Att en del av utvecklingen finns i England kan delvis vara motiverat av moderbolagets vilja att behålla MG:s brittiska image [4]. En strategi som också känns igen från exempelvis Tata:s styrning av Jaguar Land-Rover (JLR).

MG Motors försäljning redovisas inte separat av SAIC men enligt Statista var den globala försäljningen ca 167 000 bilar år 2020, med en prognos på ca 206 000 för år 2021 [7]. Det finns dock motstridiga uppgifter på hur stor försäljningen är, tidningen Autocar uppger försäljningen till 750 000 bilar per år [4]. Oavsett den totala volymen så verkar Kina vara den största enskilda marknaden, men märket har även nått visa framgångar i Australien, Nya Zeeland och Indien [4]. Europa ser ut bli en allt viktigare marknad i takt med att försäljningen har tagit fart. Försäljningen för första halvåret är fem gånger större i Europa jämfört med år 2020, totalt såldes 7 103 bilar i Europa och ca 16 500 i Storbritannien år 2021 [8]. MG Motor finns nu på 16 europeiska marknader och har etablerat 200 ”brandstores” [8]. Märkets bilmodeller i kombination med attraktiv prissättning har visat sig appellera på europeiska konsumenter.

MG Motor fokuserar på elektrifierade modeller i Europa

I Sverige har MG Motor valt att fokusera på laddbara bilar, inom kort består utbudet av tre BEV:s och en PHEV. Samma modellutbud kan även ses i resten av Europa. Undantaget är Storbritannien där drivlinemixen ser annorlunda ut – tre bensinmodeller, två BEV:s och en PHEV [9]. MG:s storsäljare i Europa är SUV:en MG ZS EV, en modell som nyligen har uppdaterats med bland annat längre räckvidd (från 263 till 440 km WLTP) [10]. ZS EV har i tester ansetts vara en godkänd produkt (säkerhet, utrymmen osv), det stora dragplåstret är emellertid prissättningen [11]. Detta gäller framför allt privatleasing där priset tidigare var satt från 1 990 kr i månaden (1 000 mil/år, 3 års avtal) och priset för att köpa började på 339 900 kr [11]. Motsvarande priser för den en uppdaterade versionen med längre räckvidd är 2 495 kr/månaden för privatleasing och 389 990 kr för köp [10].

Två nya BEV-modeller är på väg till den europeiska marknaden – SUV:en MG Marvel R och kombin MG5. Likt syskonet ZS EV är dessa modeller lågt prissatta jämfört med flera konkurrenter. MG Marvel R är en större och lyxigare SUV med ett batteri på 70 kWh. Prestandaversionen har fyrhjulsdrift, tre elmaskiner och acceleration 0 – 100 på under 5 sekunder [10]. Beroende på version är räckvidden mellan 370 och 402 km (WLTP) [10]. Priserna startar på 3 645 kr/månaden för privatleasing och 489 990 kr vid köp [10]. MG5 ska vara världens första BEV kombi, i storlek ungefär som en VW Golf kombi [12]. Batteriet är på 61 kWh och räckvidden är 400 km (WLTP) [10]. Även om det finns en del intressanta finesser som Vehicle-to-load (V2L) och diverse förarassistanssystem är priset troligen även denna gång huvudattraktionen.

MG är inte SAIC:s enda laddbara fordon i Europa

MG Motors intåg i Europa kombinerat med att de ägs av en kinesiskt (statlig) biltillverkare har fått stort genomslag i europeisk motorpress. Faktum är att MG:s modeller inte är SAIC:s enda satsning på laddbara fordon i Europa. Dotterbolaget Maxus har sålt BEV transportbilar (vans och minibussar) i Europa sedan 2019 [13]. I hemmamarknaden Kina har Maxus en 24 % i sitt marknadssegment [13]. Maxus säljs även i Sverige och finns i flera olika konfigurationer (batteristorlek, lastvolym och längd). I Sverige har Maxus hittills i år sålt 297 st lastbilar under 3,5 ton (ca 1 % marknadsandel) och 43 st personbilar (minibuss) [14].

Några ord om SAIC Motors

Hittills har vi fokuserat på MG Motors och Maxus. En kortare beskrivning av moderbolaget SAIC Motors kan dock vara på sin plats. Bolaget är Kinas största fordonstillverkare och har en historia som sträcker sig tillbaka till efterkrigstiden [15]. Försäljningen år 2020 uppgick till ca 5,6 miljoner fordon, varav nästan 3 miljoner enheter kan härledas till samrisksbolag med VW och GM [16]. I samriskbolaget med GM tillverkas kinas mest sålda BEV – Wuling HG Mini EV som vi har skrivit om tidigare i omEV [17]. SAIC Motors (inklusive samriskbolag) sålde totalt 320 000 st så kallade New Energy Vehicles (NEV) [16]. Har inte lyckats hitta en mer detaljerad siffra per drivlina, NEV är en klassning som inkluderar BEV, PHEV och bränslecellsfordon. SAIC Motors ägs av den kinesiska staten, men en andel av aktierna handlas på Shanghaibörsen.

Egen kommentar

Detta nyhetsbrev startade med utgångpunkt från MG Motors, ett märke som har fått mycket uppmärksamhet i Europa under år 2021. Det var dock svårt att bortse från elefanten i rummet – SAIC Motors. Flera saker är värda att notera. MG Motors verkar vara ett verktyg för SAIC Motors för att nå internationella marknader. Det gäller Europa men även andra viktiga marknader som Australien och Indien. Det är i sig inget nytt, liknande beskrivningar har gjorts för Tata och JLR men även för Geely och Volvo Cars. Skillnaden denna gång är att det sker i budgetsegmentet. Det råder få tvivel om att MG:s största försäljningsargument i Europa är ett låg pris i kombination med en godtagbar teknisk specifikation (räckvidd, prestanda osv). Varumärket MG och dess historia kan säkert också vara värdefullt, även om produkterna idag är SUV:ar och inte sportbilar. MG Motors framfart diskuteras troligen flitigt hos de europeiska biltillverkarnas styrelser och ledningar just nu.

Referenser

[1] Autoexpress. 2017. länk

[2] Ny Teknik. 2021. länk

[3] Automotive News. 2019. länk

[4] Autocar. 2020. länk

[5] Marklines. 2021. länk

[6] India Global Business. 2021. länk

[7] Statista. 2021. länk

[8] MG Motor. 2021. länk

[9] MG Motor UK. 2021. länk

[10] MG Motor Sverige. 2021. länk

[11] Gröna Bilister. 2021. länk

[12] Teknikens Värld. 2021. länk

[13] Alcomotive. 2021. länk

[14] BIL Sweden. 2021. länk

[15] Companies history. 2021. länk

[16] SAIC Annual Report 2020. 2021. länk

[17] omEV. 2020. länk