skrivet av Jens Hagman
2020 har varit ett synnerligen unikt år, vilket även har haft en påverkan på den globala bilförsäljningen, vilket minskade kraftigt under första halvåret. Påverkan för försäljningen av laddbara bilar (PHEV och BEV) skiljer sig dock mellan olika marknader. Nedan är en uppställning av försäljningen på de största bilmarknaderna och Sverige för första halvåret 2020 [1,2].
BEV + PHEV vs 2019 % vs 2019 för totalmarknaden (ink ICEV)
EU 414 000 + 57 % – 37 %
Kina 385 000 – 42 % – 20 %
USA 111 000 – 25 % – 24 %
Sverige 39 107 + 81 % – 23 %
Globalt 989 000 – 14 % – 28 %
EU: s stora försäljningslyft för laddbara bilar sticker ut, så även Sveriges. Värt att notera är att större delen av ökning i Sverige beror på en mer än fördubbling i försäljningen av PHEV [2]. I både Kina och USA tappar totalmarknaden mindre än för laddbara bilar. Aggregerad försäljningsstatisk kan ge en bra överblick men i dagens nyhetsbrev har jag valt att fokusera på två nyheter från 2020 som kan ha betydelse för elbilsmarknaden framöver. Dessa är: Försäljningssuccé för en liten BEV i Kina och ökade subventioner i Frankrike och Tyskland.
Försäljningssuccé för en liten BEV i Kina
Tesla Model 3: s svit som den mest sålda elbilen i Kina är bruten. I augusti var den mest sålda laddbara bilen Wuling Hong Guang Mini EV (15 000 st) [3]. Innan försäljningen inleddes i juli fanns det dessutom över 50 000 förhandsbokningar [4], vilket tyder på fortsatt hög försäljning under hösten. Wuling HGM EV är en helt annat typ av bil än Model 3: 200 km i räckvidd, 13,8 kWh batterikapacitet, 27 hästkrafter, under tre meter lång och ett inköpspris på ca 4200 USD [4]. Batterikemin är LiFePO4 och är fri från Kobolt, vilket anses har bidragit till att pressa ner tillverkningskostnaden [5]. Det finns ett antal konkurrenter till Wuling HGM EV, ofta i prisklassen kring 6 000 USD och uppåt [5], den differentierade faktor verkar därmed vara det låga priset för Wuling HGM EV. Utseendemässigt påminner den mycket om de Japanska Kei bilarna, kompakt och prisvärt verkar vara ledorden. Wuling som är ett samriskföretag mellan SAIC och GM är en etablerad tillverkare i Kina, modellprogrammet inkluderar även SUV: ar och MPV: er. Faktum är att Wuling Mini Truck (ej elbil) var Kinas bäst säljande bilmodell under första halvåret 2020, med totalt 281 000 enheter sålda [6].
Små BEV: s är ingen nyhet i Kina, varje år säljs mellan 5 – 6 miljoner små BEV: s (blybatterier, låg topphastighet, lågt pris och inget körkortskrav) [7]. Dessa bilar har därmed legat utanför Kinas elektrifieringsstrategi och därmed inte kvalificerats för statligt stöd [7]. Röster har höjts för att det finns en stor affärsmöjlighet i små billiga ”riktiga” BEV: s riktade mot låginkomsthushåll i Kina [7]. Modeller som Wuling HGM EV kan vara ett tecken på att den etablerade bilindustrin svarar upp mot det behovet [7].
Ökade subventioner i Frankrike och Tyskland
Under våren och sommaren har enorma ekonomiska stödpaket annonserats både på EU-nivå och i de enskilda medlemsländerna. Dessa stödpaket har ofta inkluderande stimulanser för köp av låg- och/eller nollemissionsbilar, exempel inkluderar Spanien, Österrike, Italien, Frankrike och Tyskland [8]. Nedan har jag valt att beskriva Frankrike och Tyskland i mer detalj då de är de största bilmarknaderna i EU. I Frankrike kan det nya stödet innebära upp till 12 000 Euro i stöd för BEV: s eller PHEV (WLTP utsläpp under 20g CO2/km och listinköpspris under 45 000 Euro). Stödet består av två delar: 5 000 Euro i skrotpremie av befintlig bil och 7 000 Euro i inköpstöd [9]. För laddhybrider över 20g CO2 och under 50 000 Euro i listinköpspris är inköpstödet 2 000 Euro [9]. De nya reglerna infördes den 1 juni 2020. Det franska stödet är tänkt att bistå i att nå målet om 1 miljon laddbara bilar producerade i Frankrike till år 2025 [9]. I kommunikationen av stödet har den franska staten också bifogat ett antal räkneexempel som ska visa att även arbetarklassfamiljer ska kunna ha råd med en lågemissionsbil. Exempelvis ska Renault Zoe efter stödet kosta 200 Euros i månaden (med en kontantinsats på 10 000 Euro). Därtill kommer bränslebesparingar på 400 Euro och ett ton mindre CO2 utsläpp per år [9]. Bloomberg rapporterar att leasingkostnaden för Renault Zoe i Frankrike kan nå nivåer ner mot 79 Euro i månaden [10].
Även Tyskland har infört riktade subventioner mot lågemissionsbilar. Den tyska modellen som infördes 1 juli ger högre stöd (9 000 Euro) för BEV: s med ett listinköpspris på max 40 000 Euro och ett lägre stöd (7 000 Euro) för BEV: s med ett listinköpspris över 40 000 Euro [11]. Motsvarade stöd för laddhybrider är 6 750 Euro (max 40k Euro i inköpspris) och 5 625 Euro (över 40k Euro i inköpspris) [11]. Stöden har lett till attraktiva leasingerbjudanden från bilhandeln. Renault Zoe har erbjudits till 0 Euro i leasingavgift, då inköpsstödet täcker upp månadsavgiften och Smart EQ har marknadsförts för 9,90 Euro i månaden på leasing [10]. I vissa fall krävs dock en kontantinsats vilket ska beaktas i kalkylen.
Bloomberg Green [10] uppger att onlineförsäljningen av populära elbilsmodeller (t ex Smart och Zoe) exploderade i Frankrike och Tyskland när stöden infördes under sommaren. Övriga EU länder har också tidigare eller i samband med pandemin infört stora inköpsstöd för laddbara bilar och andra lågemissionsbilar. I listan över de länder i världen som ger mest inköpsstöd till laddbara bilar är åtta av tio EU-länder [10]. En lista som förövrigt toppas av Singapore med 14 500 USD.
Egen kommentar
Både i Kina och USA faller försäljningen av laddbara bilar mer än totalmarknaden. Den starkaste marknaden både i volym och tillväxt är numera EU. De ökade inköpssubventionerna i Frankrike och Tyskland infördes för sent för att förklara ökningen första halvåret. Andra förklaringar som har getts är: ökat urval av modeller, mindre ekonomisk påverkan på de traditionella ekonomiskt starka BEV- och PHEV-köparna och ökad miljömedvetenhet [12]. Men borde det då inte gälla även USA och Kina? Det kanske krävs ett separat nyhetsbrev för att undersöka om det har skett en förändring i köpbeteende. Att försäljningen av laddbara bilar kommer att öka i Frankrike och Tyskland men även i övriga EU framöver är dock en lågoddsare. Frågan är om nivån på inköpssubventionerna är för hög? Behöver verkligen en Renault Zoe vara ”gratis” för att bilköpare ska leasa eller köpa den?
Jag valde nyheten om Wuling HGM EV då den kan vara en tidig indikation för att billiga och små BEV: s kan bli allt mer populära, i Kina, men kanske även på andra marknader. En bil som kan förflytta fyra personer, eventuellt lite bagage, kostar under 50 000 kr och har en räckvidd på närmare 20 mil uppfyller troligen många människors krav på transportmedel, inte minst i utvecklingsländer.
Referenser
[1] EV Volumes. Sep 2020. länk
[2] BIL Sweden. 2020. länk
[3] Cnet. Sep 2020. länk
[4] Carscoops. Aug 2020. länk
[5] Push EVs. Aug 2020. länk
[6] Focus2Move. Sep 2020. länk
[7] CGTN. Juli 2020. länk
[8] ICCT blog. Aug 2020. länk
[9] Automotive News Europe. Maj 2020. länk
[10] Bloomberg Green. Juli 2020. länk
[11] Wallbox. Juni 2020. länk
[12] Air Quality News. Aug 2020. länk