Arkiv / Samhälle

Nio dagar in på 2021 – the NIO Day…

Creative commons license

En av de kinesiska elbilstillverkarna som under de senaste åren stått för ett antal nyheter. omEV har tidigare skrivit om deras ambitioner kring ’battery swap’ och Battery-as-a-service (BaaS), samt om deras aktiekurs. Under 2020 sålde de totalt nästan 44.000 BEV. [1] Detta kan jämföras med BYD, vilka sålde närmare 190.000 BEV ifjol. Sedan starten 2014 har NIO totalt sålt mer än 75.000 fordon [2] och aktiekursen är väldigt hög.

Precis som Tesla och andra uppstickare arrangerade givetvis NIO en egen dag – The NIO Day den nionde januari…

Vi tittar lite närmare på vad som sades under NIO Day, deras batteri och finansiella läge.

Always Forward – var ledorden när NIO presenterade sitt flaggskepp

Under dagen presenterades en helt ny sedanmodell – NIO ET7 – som ska bli företagets flaggskepp och ska finnas tillgängliga från första kvartalet 2022. [3] Drivsystemet i den nya bilen är ’all-wheel-drive’ med 180 kW/850 Nm. Det finns tre olika batteristorlekar att välja på: 70, 100 och 150 kWh. Körsträckan för respektive batteri är 500, 700 och 1000 km och de har baserat detta på den ’gamla’ testcykeln NEDC. Energiåtgången för NIO är 0,14-0,15 kWh/km. Detta är i paritet med Teslas olika modeller [4].

Precis som för tidigare modeller kan batteriet leasas till en fast månadshyra på mellan 1250-1500 SEK beroende på batteristorlek [3]. Hur laddningen ska gå till (standard, hastighet etc.) har de inte än släppt info om.

En feature är deras nyutvecklade självkörningsteknologi – NAD (NIO Autonomous Driving) – vilket man kan leasa om man vill till en kostnad på ca. 900 SEK/månad (680 yuan/månad) [3]. NAD-systemet kommer vara aktivt i de flesta körsituationer: city, motorväg, parkering. Hur själva NAD-systemet fungerar är inte riktigt kommunicerat och vi hoppas att vi kan återkomma till detta.

NIO Certificate för köp & sälj av begagnade bilar

NIO ger sig även in i andrahandsmarknaden på ett kontrollerat sätt genom att lansera NIO Certificate, åtminstone i Kina. [2] De både säljer och köper begagnade fordon och prislappen ska vara attraktiv och icke-prutbar. Varje bil kommer genomgå ett otal tester så att köparen ska veta vad den får jämfört med en ny bil. I denna nya tjänst kommer en laddbox för hemmaladdning ingå, men även olika garantier, vägassistans och BaaS – dvs. att leasa batteriet och kunna utnyttja ’battery swap’-stationerna.

Nästa generations ’battery swap’-station (NIO Power Swap 2.0) lanserades under The NIO Day. Genom ett klick kan man inifrån bilen starta batteribytet, vilket nu sker helt automatiskt. Dock är det i dagsläget bara möjligt att byta drygt 300 batterier per dag (13 batterier per station [5]) i hela Kina (en förhållandevis låg siffra, red.anm.), men NIO ämnar bygga ut antalet stationer till 500 vid slutet av detta året. Batteristatus blir en central fråga, särskilt för de batterier som använts i ’battery swap’. Under december 2020 valde över 40% av nybilsköparna att teckna sig för BaaS och därigenom kan använda bytesstationerna. [2] Genom BaaS och NIO Certificate har företaget full kontroll över batterierna.

Solid-state battery: NIO ger hintar om deras teknologi

Under The NIO Day presenterades även ett batteri på 150 kWh – ett ’solid-state’-battery med en energitäthet på 360 Wh/kg (på cellnivå)och att det ska finnas tillgängligt vid slutet av 2022. För att nå energitätheten, som är ca. 50% högre än det som finns i 100 kWh-packet, ska man använda en anod med högt kiselinnehåll (likt Teslas nya cell) och en katod med högt nickel-innehåll. [6]

Vem som ska tillverka detta batteri till NIO är lite oklart. CATL, som idag levererar celler till NIO [7], var det företag som många trott, men det verkar vara Solid State Lion – ett företag som få hört talas om och som bildades 2016. [8] Företaget utvecklar fasta elektrolyter och anoder av metalliskt litium och säger sig basera företaget på 17 patent, ett mycket litet antal för att vara ett batteriföretag. Företagets produktionskapacitet är inte tillgänglig mer än att de säger att de har två anläggningar.

Ska man investera i NIO?

Den frågan är det många som ställt sig. Alla de som köpt en NIO-bil säger sig att de kan tänka sig att köpa en NIO igen. [9] Även investerarna verkar nöjda och aktien har stigit med över 1600% (!) under senaste året – vilket motsvarar 18 gånger mer än den förväntade försäljningen. Och i dagarna säkrade företaget ytterligare ett lån på 1,3 miljarder USD, något som räcker att täcka den förlust på 154 miljoner USD under tredje kvartalet ifjol.

Dagarna innan The NIO Day sjönk aktien pga. att NIO skulle gå ut med ett erbjudande på 60 + 9 miljoner nya aktier till ett värde av 2,8 miljarder USD. [10] NIOs kassa är dock välfylld, men analytiker tror ändå att det är rätt av NIO att ta in extra kapital nu när många investerare gärna har ett elbilsföretag i portföljen.

Egna kommentarer

Känslan är att NIO vill vara Kinas Tesla och har verkligen utmanat Tesla. [11] Båda företagen köper celler från kinesiska CATL, båda satsar på helheten – dvs. de säljer mer än bara en elbil. NIOs planer på solid-state-batterier är än för oprecisa att över huvud taget försöka göra en analys: de säger väldigt lite och inget som inte någon annan säger. Däremot är det intressant att framöver följa Solid State Lion och vad detta företag egentligen sysslar med och om de har de produktionskapaciteter som behövs. Eller kommer de producera under annan flagg?

Angående aktiekursen, och pengarna som tycks strömma in i bolaget, kanske man kan ställa sig frågan om företaget är värt 18 gånger mer än den förväntade försäljningen?

Spännande företag att följa… tre modeller som ska bli fyra. Kommer de stanna vid nio tro?

Referenser

[1] EV sales in China increase as 2020 ends (länk)

[2] NIO launches used car service ‘NIO Certified’ (länk)

[3] Nio presents new flagship electric sedan ET7 (länk)

[4] Electric vehicle database (länk)

[5] Nio reveals the ET7 sedan and solid-state battery technology (länk)

[6] NIO launches autonomous driving model ET7; up to 621 miles range with solid-state 150 kWh battery (länk)

[7] Chinese EV maker Nio launches battery leasing service, eyes global market (länk)

[8] Nio May Bring A New Company To The Solid-State Stage: Solid State Lion (länk)

[9] Nio helps justify a little bit of the hype (länk)

[10] Why NIO Stock Is Down Today (länk)

[11] Nio mania reaches Tesla’s extra gear (länk)