Arkiv / Samhälle

Startups inom e-mobilitet (del 2 av 4) – Israel och Tyskland

Creative commons license

Det finns en förkärlek i Sverige att rikta blicken åt USA, vilket även jag gjorde mig skyldig till i första delen av omEV: s serie om startups. Dagens nyhetsbrev sätter två andra intressanta länder i centrum, Israel och Tyskland. Israel är en liten nation med en framgångsrik startupsektor, som även har gjort avtryck inom e-mobilitet. Fordonsnationen Tyskland genomgår just nu ett omskakande teknik- och kompetensskifte till följd av bland annat elektrifieringen. De stora OEM: erna investerar stort i elektrifieringen, t ex VW planerar att investera 35 miljarder Euro i elektrifiering mellan 2021 och 2025 [1]. Har detta även sporrat framväxt av startups inom e-mobilitet i Tyskland?

Israel och Tyskland tillsammans med Frankrike har också ansetts vara de mest utvecklade startupnationerna inom mobilitet i Europa (reds. anm., Israel är med i EU: s Horizon 2020 programmet och såklart även Eurovision) [2]. Detta kan härledas till [2]:

  • Nära samverkan mellan privat och offentlig sektor
  • Progressiva legala förutsättningar
  • En historiskt stark mobilitetskultur (framstående företag och infrastruktur)
  • Hög koncentration av teknisk kompetens

Israel – En startupkultur med fokus på högteknologi     

Israel tillsammans med USA har lyfts upp som förebilder när det kommer till ekosystemet för mobilitetsstartups [3]. Till och med 2019 hade Israel producerat fler ”enhörningar” (reds. anm., startups värderade till över en miljard USD) inom mobilitet än hela EU [3]. Israels styrka har varit och fortsätter att vara, inom högteknologiska områden som automatisering och smarta mobilitetssystem [3]. En kombination av befintliga inhemska underleverantörer till fordonsindustrin och utveckling för militären och underrättelsetjänsten inom sensorer, mjukvara och dataanalys har bidragit till Israels framgångssaga inom mobilitstartups [4]. Det finns även kulturella aspekter som främjar startups i Israel. Att starta företag är en dröm för många israeler och den militära utbildningen (allmänna värnplikten) utvecklar kunskaper kring risktagande [4]. Israel ligger också i världstoppen i andel investering i forskning och utveckling [5]. Den dynamiska startupkulturen har väckt intresse och investeringar hos globala riskkapitalister och fordonsföretag, vilket har skapat en positiv spiral av ökade incitament att starta företag i sektorn [4].

Israel rankas trea i världen i antal startups (ca 600 st) inom dessa områden [3]. Den mest kända är troligen Mobileye som såldes till Intel för 15 miljarder USD år 2017. Inom e-mobilitet sticker laddnings- och batteribytarstartupen BetterPlace ut, kanske mest för sin spektakulära kollaps 2013 [5].

Israel befinner sig i en speciell kontext som har främjat startups inom e-mobilitet. Dessa inkluderar begränsad tillgång till naturresurser och tidig utbyggnad av solkraft [4]. Totalt har över 85 e-mobilitetsstartups grundats de senaste 20 åren. Ofta med fokus på utveckling av komponenter som elmaskiner, batterier och kraftelektronik [4].

Analysföretaget Tracxn som har tillgång till världens största databas av startups (och flitigt anlitas av riskkapitalister) har gjort en lista på de 10 mest spännande e-mobilitetsstartups i Israel [7]:

  • StoreDot: Utvecklar snabbladdningsteknologier baserat på bio-organiska material. länk
  • Phinergy: Utvecklar metall-luft batterier (främst aluminium-luft och zink-luft). länk
  • Driivz: Utvecklar plattformar för optimering av publik laddinfrastruktur. länk
  • Aquarius Engines: Utvecklar motorer/generatorer för hybrider och elbilar (av range extender typ). länk
  • Chakratec: Utvecklar energilager baserat på svänghjulsteknik (5 kWh – 1 MWh). länk
  • Addionics: Utvecklar en 3D-arkitektur för batterier. länk
  • IRP Systems: Utvecklar mjukvara för optimering av elmaskiner för obemannade system (t ex drönare). länk
  • UrbanAero: Utvecklar obemannande elflygplan. länk
  • ElectReon: Utvecklar trådlös dynamisk laddning för elfordon. länk
  • ETV Energy: Utvecklar Litium-jon batterier baserad på Nikel-Mangan-Oxid kemi. länk

Tyskland – Berlin och startup-OEM samverkan

Under senare år har Tyskland gjort sig känt som en framstående startup-nation, med Berlin som den naturliga huvudstaden. Många framgångsrika tyska startups kommer från Rocket Internet modellen/kulturen. En modell som bygger på snabb genomförande (reds. anm., och snabb kopiering av startups från USA). Kända företag som är sprunget ur modellen bland annat Zalando och Foodora [8]. Dessa och andra framgångar har segmenterat en startupanda i Berlinområdet vilket bland annat har lett till ett kluster av mikro-mobilitetsstartups som elscooterbolagen TIER Mobility, Circ och Wind Mobility [9]. TIER som är en huvudkonkurrent till svenska VOI har nyligen tagit in 250 miljoner Euro i investering [10]. Startups i Berlin är ofta riktade mot konsumenter och webben, den teknikinriktade tyska fordonsindustrin är emellertid också djupt involverade i startups.

Kärt barn har många namn, BMW Startup Garage [11], Daimler Startup Autobahn [12] och VW Ideation:Hub [13] är alla initiativ för att knyta respektive tillverkare närmare intressanta startups. Dessa initiativ siktar främst på att samverka med startups i utveckling och uppskalning. BMW Startup Garage uttrycker explicit att BMW kan bli den första kunden och att inga exklusivitetsavtal behöver skrivas [11]. VW gör även investeringar via sin Ideation:Hub medan BMW (i Ventures) [14] och Daimler (M&A Tech Invest) [15] har satts upp som separata riskkapitalbolag. En genomgång av gjorda investeringar visar att endast ett fåtal investeringar är gjorda inom e-mobilitet och många är utanför Tyskland. Speciellt BMW verkar ha ett brett spektrum av investeringar (appar, mjukvara osv).

Tracxn har identifierat 207 e-mobilitetsstartups och även sammanställt en lista av de tio mest intressanta e-mobilitetsstartups i Tyskland [16]:

  • Lilium: Utvecklar ett elektriskt jetflygplan. länk
  • TIER: Uthyrning av elscooters. länk
  • Volocopter: Utvecklar elcopter (drönare för persontrafik). länk
  • Sono Motors: Utvecklar en delvis soldriven elbil. länk
  • Skeleton Tech: Utvecklar och tillverkar ultrakondensatorer. länk
  • Ubitricity: Smart laddinfrastruktur. länk
  • Unu: Tillverkar elscooters med bärbära batterier. länk
  • Twaice: Hårdvaru- och mjukvarusystem för digitala tvillingar. länk
  • Fazua: Utvecklar drivlinor för elcyklar. länk
  • Govecs Group: Tillverkar elscooters. länk

Egen kommentar

Israel är en förbild när det kommer till att producera startups inom mobilitet. De flesta är inom automatisering och smarta transporter men även inom e-mobilitet. Kultur och hög nivå av teknisk kompetens är viktiga ingredienser för denna framgång. Tyskland har en intressant blandning av webb/tech i Berlin och mer tekniskt kunnande hos OEM:er. Det var dock anmärkningsvärt att få av VW, Daimlers och BMW:s investeringar är inom e-mobilitet, speciellt med tanke på den nuvarande höga prioriteten på elektrifieringen i deras interna utveckling. Jag kan rekommendera att kika närmare på några av ovan listade startups i både Israel och Tyskland, några företag är onekligen spännande.

Referenser

[1] Electrive. Nov 2020. länk

[2] Via ID. Aug 2020. länk

[3] Startup Prize. April 2019. länk

[4] Roland Berger. 2018. länk

[5] McKinsey. 2019. länk

[6] QZ. 2013. länk

[7] Tracxn. Electric Vehicles startups in Israel. April 2020. länk

[8] Startup Prize. Jan 2018. länk

[9] Silicon Canals. 2019. länk

[10] TIER. November 2020. länk

[11] BMW Startup Garage. länk

[12] Daimler Startup Autobahn. länk

[13] VW Ideation:Hub. länk

[14] BMW i Ventures. länk

[15] Daimler M&A Tech Invest. länk

[16] Tracxn. Electric Vehicles startups in Germany. April 2020. länk