Tesla Model Y

Creative commons license

Crossovern Model Y finns att beskåda. Klockan 4:15 svensk tid visade Elon modellen med den sista bokstaven i SEXY.

Teslas serie är ju Model S, Model 3 (egentligen E), Model X och Model Y.

Model Y är en crossover. Den går att beställa nu.

Det finns i fyra versioner. I USA gäller följande [1]:

  • Standard range. 230 miles, 39 000 USD samt tidigast våren 2021
  • Long range. 300 miles, 47 000 USD samt tidigast hösten 2020
  • Dual Motor AWD. 280 miles, 51 000 USD, hösten 2020
  • Performance, 280 miles, 60 000 USD, hösten 2020

Performance har prestanda 0-60 mph på 3,5 sekunder.

I Sverige kostar de (utan subventioner):

– Long Range         621 000 SEK, 540 km (WLTP)

– Long Range Dual  666 000 SEK, 505 km (WLTP)

– Performance        757 000 SEK, 480 km (WLTP)

I Sverige gäller också att “Standard range production is expected to begin early 2022.”

Model Y är en fortsättning på en historia

Visningen av Model Y blev givetvis livesänd till världen. Musk var svartklädd och nöjd. Han småpratade och skrattade tillsammans med publiken.

Nattens show var till hälften en berättelse om vad Tesla gjort och hälften om Model Y.

Elon historia om Tesla var berättelse om ett företag som tillsammans hade visat världen att det går. Han tackade alla medarbetare som gjort det möjligt.

1 februari 2008 var deras första bil klar. Tre månader senare sin andra. Nu har de byggt 550 000 bilar och om ett år ska de byggt 1 miljon bilar.

Den första bilen,Roadstern, var ett fysiskt bevis på att det går att göra elbilar med prestanda.

Model S skulle konkurrera ut de bästa bensinbilarna.

Model X skulle vara tekniskt utmanande och den bästa SUV:en.

Model 3 var massproduktion. Elon sa flera gånger att massproduktion är mycket svårare än att designa en bil. 100 gånger svårare för att vara exakt.

Det fanns inte batterier, så Tesla fick bygga Gigafactory.

Det fanns inte möjlighet att köra elbil långt, så Tesla fick bygga superchargers.

Det är självklart att den hållbara framtiden behöver batterier, solceller på hus och elbilar som en kombination. Tesla fick göra den kombinationen också.

Kina är viktigt, så Tesla får bygga en Gigafactory+bilfabrik. Den är snart klar. Där ska Tesla bygga batterier, Model 3 och Model Y.

Elon slutade sin historia med att visa artiklar från 2011 från de stora affärstidningarna. Alla rubrikerna var att elbilar var en korkad idé.

Sen visade han artiklar från affärstidningar nu. Alla rubrikerna innehöll texter om att Ford, GM och VW satsar stort på elbilar.

Musk och Teslas mål har alltid varit att göra så att bilindustrin satsar på elbilar. Han väntar och ser stolt ut när han visat artiklarna om att VW satsar.

Någonstans i slutet av presentation stannar Musk upp. Han tittar in i sig själv och frågar sig själv högt “Vad ska Tesla vara om tio år”. Någon i publiken ropar något om Mars. Musk ler och säger om tio år ska vi köra en Tesla på Mars.

Han säger det igen. Om tio år ska vi köra en Tesla på Mars.  

Egen kommentar

Historien börjar bli så lång så Elon måste göra en recap.

Har sett Elon web-visa Teslas produkter många gånger. Så här nöjd har han aldrig varit.

Alla andra gånger har handlat om att slå underifrån och visa att det går.

Den här gången tittade han neråt.

Referenser

[1] Tesla Model Y announced: release set for 2020, price starts at $39,000. The Verge. länk

[2]  Live Now: Tesla Unveils Model Y Crossover Vehicle. Bloomberg. länk

[3] What to expect at Tesla’s Model Y event. The Verge. 14 mars 2019. länk

[4] Why the Model Y will be Tesla’s most important car. CNN. 14 mars 2019. länk

[5] Tesla Model Y party puts Musk back in spotlight. Automotive News. 14 mars. Länk

[6] Många frågetecken inför att Tesla ska visa upp nya Model Y. Ny Teknik. 14 mars. länk

[7] Här är allt vi vet om Tesla Model Y. Ny Teknik. länk