Idag får ni länkar till pressreleaser från Volvo Cars, Toyota och VW.
De har alla släppt strategier som har med fordon med eldrivlina att göra.
”Volvo Car Group presenterar global elektrifieringsstrategi”
Men kortfattat:
– laddhybrider tillgängliga över hela modellprogrammet.
– kommer att ta fram ett helt nytt sortiment elektrifierade mindre bilar.
– ”utvecklar dessutom en helt elektrisk bil som börjar säljas efter 2019”.
De skriver:
”de elektrifierade varianterna på medellång sikt kommer att stå för upp till 10 procent av den totala försäljningen”.
Det första steget är att ” den nya elektrifieringsstrategin inkluderar laddhybrider i 90-serien och 60-seriens större bilar”.
De skriver
”Volvo Cars strategi bygger på att laddhybrider ger kunderna den bästa kombinationen av effektivitet, räckvidd och komfort.”.
De börjar sälja en helektrisk bil 2019. Mer information om bilen kommer släppas vid ett senare tillfälle.
[1] Volvo Car Group presenterar global elektrifieringsstrategi. 15 okt 2015. Pressrealase. länk
Toyotas nya miljöplan
Några snabba punkter:
– Medelbilen från Toyota som säljs 2050 ska släppa ut 90% mindre CO2 i jämförelse med Toyotas medelbil 2010.
– Sälja 30 000 bränslecellsbilar per år omkring 2020 varav minst 1000/månad ska säljas i Japan.
– Ska sälja 100 bränslecellsbussar innan OS i Tokyo 2020.
– Sälja 1,5 miljoner fullhybrider/år 2020 samt ha sålt 15 miljoner fullhybrider kumulativt till 2020.
– Minska medelutsläppet av CO2 från en nysåld Toyotabil med 22% fram till 2020.
De har också mål för t ex återvinning och produktion.
De har kvar målet att producera 2000 bränslecellsbilar 2016 och 3000 bränslecellsbilar 2017 [3].
[2] Toyota Unveils Bold New Environmental Targets. 14 okt 2015. länk
[3] Toyota targets fuel-cell car sales of 30,000 a year by 2020. Reuters. 14 okt. länk
VW personbilar nya strategi
”Omprövning av dieselstrategin
På mötet beslutades att Volkswagen kommer att gå över till att endast installera dieselmotorer med SCR- och AdBlue-teknologi i Europa och Nordamerika så snart som möjligt. Dieselfordon kommer enbart att förses med avgassystem som använder den bästa miljöteknologin.
Systematisk vidareutveckling av “Modular Transverse Toolkit” (MQB)
Det kommer att ske en stor utvecklingssatsning kring modulsystemet MQB, där Volkswagen Personbilar är ansvarigt för utvecklingen inom Volkswagen Group. Fokus ligger på plug-in-hybrider med en ännu längre räckvidd, volymtillverkning av elbilar med en radie på upp till 300 kilometer, ett 48-volts eltillförselsystem (mild hybrid), samt en utveckling av ännu mer effektiva diesel-, bensin- och gas-koncept.
En ny standard gällande uppkoppling och assistanssystem kommer att tas fram.
MEB – elektriskt modulsystem
Ett elektriskt modulsystem – MEB – för framtida användning för bilar inom kompaktsegmentet kommer att utvecklas med utgångspunkt i erfarenheter från befintlig fordonsutformning. Detta kommer att bli ett modulsystem som fungerar för flera varumärken och som kommer att kunna användas för både personbilar och lätta transportbilar. Därmed skapas synergier från andra elfordonsprojekt inom koncernen.
Det standardiserade systemet kommer att designas för att passa alla olika karossformer och fordonstyper, och kommer därmed att erbjuda spännande fordonskoncept som möjliggör en helt elektrisk räckvidd på 250 till 500 kilometer.
Phaeton omdefinierad – framtiden är elektrisk
Volkswagen Phaeton har förkroppsligat Volkswagens teknologiska kompetens och varumärkets ambition ända sedan den första generationen. Den framtida generationen av Phaeton kommer än en gång att bli varumärkesprofilens flaggskepp under det kommande årtiondet. I ljuset av detta har ledningen beslutat att omdefiniera det pågående projektet. Den nya bilen kommer att ha en helt elektrisk motor med lång räckvidd, uppkoppling och nästa generations assistanssystem samt en emotionell design.”
[4] Volkswagens Personbilars ledning har fattat strategiska beslut. 13 okt. länk