Det finns en vedertagen oro för hur tyska fordonstillverkare ska hantera konkurrens från Kina, skiftet mot eldrift och geopolitisk turbulens. Möjliga konkreta effekter av dessa utmaningar har nyligen presenterats. Över 50 000 jobb har försvunnit i den tyska fordonsindustrin under det senaste året [1]. Tyskland och utmaningarna för dess fordonsindustri har varit ett återkommande ämne i omEV under senare år, exempelvis skrev vi en serie om Tyskland för två år sedan [2 – 5].
Förutsättningarna inför framtiden skiljer sig dock åt mellan de olika fordonstillverkarna. En av de mest intressanta tyska fordonstillverkarna är BMW. Företaget har nyligen lanserat sin första batterielektriska modell i den ny fordonsgeneration ”Neue Klasse”. Neue Klasse är företagets största satsning någonsin. Dessutom har BMW lyckats försvara marknadsandelar mer framgångsrikt jämfört med sina tyska konkurrenter. I detta nyhetsbrev går vi djupare in i nuläget för BMW och försöker förstå varför Neue Klasse har rönt så stor uppmärksamhet.
Svagare försäljning men bättre än tyska konkurrenter
År 2024 var ett tufft år för den tyska bilindustrin, vilket även gäller premiumtillverkarna. Försäljningen minskade med 12 procent för Audi och 3 procent för Mercedes-Benz och Porsche [6]. BMW klarade sig bättre men även deras försäljning minskade med 2,3 procent, totalt sålde BMW-gruppens bilmärken (ink Mini och Rolls-Royce) cirka 2,45 miljoner bilar under året [5]. Minskad försäljning innebar påverkade vinstmarginaler. Vinstmarginalen (EBIT) för 2024 landade på 6,3 procent vilket är lägre än företagets långsiktiga mål på mellan 8 – 10 procent [7]. BMW-gruppens (ink Mini, Rolls-Royce och motorcykeldivisionen) vinst uppgick till cirka 11 miljarder euro för 2024, en 38 procentig minskning jämfört med föregående år [7]. Ett ljus i mörkret var en ökning för batterielektriska bilar (BEV) till cirka 427 000 sålda enheter (+ 13,5 procent). BEV:s utgjorde under 2024 över 17 procent av BMW:s totala försäljningsvolym [6]. Som jämförelse sålde Mercedes-Benz 185 000 BEV:s (- 23 procent) [8] och Audi 164 000 BEV:s (- 8 procent) under år 2024 [9].
Under första halvåret 2025 stabiliserades BMW:s försäljning, minskningen uppgick till mer blygsamma -0,5 procent jämfört med samma period år 2024 [10]. Ökningar i Europa (+10,2 procent) kompenserade för fallande försäljning i Kina (-13,7 procent) [10]. Andelen och volymen laddbara bilar fortsätter dock att öka. Under första halvåret ökade BMW:s försäljning av BEV:s med 15,7 procent och PHEV:s med 25,5 procent [10]. Laddbara bilar utgjorde under första halvåret 2025 över 26 procent (319 000 enheter) av BMW-gruppens försäljning [10]. Enligt analysföretaget Schmidt Automotive Research är en ökad försäljning av laddbara bilar imponerande med tanke på att nuvarande försäljning bygger på äldre plattformar som gradvis kommer att ersättas av Neue Klasse från 2026 och framåt [11].
Över 10 miljarder euro investeras i Neue Klasse
BMW:s Neue Klasse eller nya klassen på svenska, är BMW:s svar på en mobilitetsframtid präglad av elektrifiering, digitalisering och cirkuläritet [12]. Neue Klasse är den största satsningen i BMW:s historia, med en total investering på över 10 miljarder euro [13]. Neue Klasse har beskrivits som en mjukvarudriven elektrisk plattform som ska utmana Tesla och kinesiska konkurrenter [13]. Till skillnad mot nuvarande flexibla plattformar från BMW som utgör grund till förbränningsmotorbilar, PHEV:s och BEV:s är Neue Klasse alltså en fullelektrisk plattform [12, 14]. Plattformen kommer ligga till grund för ett 40-tal nya modeller fram till år 2027 [12]. BMW beskriver plattformen som kompromisslös och helt optimerad för BEV:s [15]. Plattformsdesignen är prioriterad för att öka räckvidd och minska laddtider vilket enligt BMW är nyckelutmaningar för att få fler att köpa BEV:s [15]. Neue Klasse innebär också ett betydande tekniksteg för BMW inom batteriteknik, digitalisering och så kallat Software Defined Vehicle (SDV) [12 – 15].
iX3 är den första modellen i Neue Klasse
Den första modellen i Neue Klasse är SUV:en ix3 som lanserades i samband med IAA Mobility i München i början av september. iX3 ger en fingervisning om plattformens tekniska ambitioner. BMW iX3 kommer vara den BEV i Europa med längst räckvidd när den börjar säljas under 2026 [16]. Räckvidd enligt WLTP är 805 km och DC-laddning sker i upp till 400 kW om 800V laddare finns tillgängligt [17]. Priserna startar på 749 000 kr i Sverige [18].
IX3 har fått ett närmast lyriskt mottagande av motorjournalistkåren. Exempelvis från Car Magazine som hävdar att det är den viktigaste modellen från BMW på över 20 år [14]. Journalisten berömmer den bland annat för sin höga tekniknivå, imponerande specifikation men påpekar samtidigt bilens användarvänlighet [14]. Andra exempel inkluderar nättidningen Electrifying som ger iX3 9/10 i betyg [16]. En av huvudkonkurrenterna för iX3 kommer bli nya Mercedes-Benz GLC Electric som lanserades i september. I en jämförelse mellan de två konstaterar nättidningen Top Electric SUV att många likheter finns i utrymme, prestanda och pris, men att iX3 har längre WLTP räckvidd (805 km mot 713 km) och snabbare DC-laddning (400 kW mot 330 kW) [17]. Både iX3 och GLC Electric kommer att vara kompatibla för dubbelriktad laddning [17, 19].
Förbättringar i batterier och elmotorer
De framsteg i teknisk prestanda som finns i Neue Klasse och iX3 är resultatet av en kombination av flera olika tekniska framsteg. SAE International har identifierat ett antal intressanta tekniska aspekter med iX3 [20]. BMW har i Neue Klasse lämnat prismatiska celler till fördel för cylindriska celler som arrangeras som en bärande del i batteripacket utan moduler ”Cell-to-pack” [20]. Neue Klasses batterier har ökat energitätheten med 20 procent och laddhastigheten med 30 procent jämfört med nuvarande batterier i BMW:s modeller [20]. En annan förbättring är elmotorerna som har minskat energiförlusterna med 40 procent och vikten med 10 procent [20]. SAE noterar att BMW har valt att fortsätta använda elmotorer som inte kräver sällsynta jordartsmetaller (t ex neodym).
Fokus på digitalisering och mjukvara
Ett av de mest haussade begreppen inom fordonsindustrin är Software Defined Vehicle (SDV), ett fordon som är definierat av mjukvara. SDV används flitigt även i pressmaterialen för Neue Klasse. Systemet hårdvara baseras på fyra ”superhjärnor”, det vill säga datorer som individuellt och tillsammans optimerar bilens funktioner som automatiserad körning, infotainment, kördynamik och komfortfunktioner [12]. Systemarkitekturen är enligt BMW en starkt bidragande orsak till att bilar inom Neue Klasses ska ha uppåt 20 procent förbättrad energieffektivitet [12]. BMW kommer att nyttja partnerskap med stora teknikbolag i både USA och Kina för att skapa digitala kunderbjudanden för respektive marknad, exempelvis möjliggöra för kunder att nyttja olika appar i bilen [12]. En intressant del i BMW:s pressmaterial är att företaget hävdar att de har världens största uppkopplade bilflotta (23 miljoner bilar) [12], vilket har gett värdefulla erfarenheter som nu implementeras i framtida fordon.
Egen kommentar
Den tyska bilindustrin är under press från flera håll, men företagen står inte stilla. Den starkast lysande stjärnan (förlåt Mercedes-Benz) på den tyska bilhimlen verkar nu vara BMW. Likt sina tyska kollegor har de stora utmaningar i Kina men totalvolymerna för företaget är fortfarande relativt stabila och marginalerna höga. Vilket kan ha bidragit till BMW:s beslut under pandemin att göra sin största investering någonsin – Neue Klasse. Enligt en närmast enig motorjournalistkår har den första modellen iX3 lyckats med att kombinera en attraktiv teknisk specifikation med ett relativt konkurrenskraftigt pris. Lyckas satsningen på Neue Klasse kan BMW bli en av ledarna inom BEV-premiumsegmentet, men mycket pengar står på spel om försäljningen skulle halta. Värt att notera är att BMW kommer parallellt att tillverka förbränningsmotorbilar, PHEV:s och hybrider på befintliga plattformar. Neue Klasses andel av försäljningen kommer därmed få öka organiskt beroende på kundefterfrågan på BEV:s.
Referenser
[1] DW. 2025. German car industry sheds 51 500 jobs in a year. länk
[2] OmEV. 2023. Tysklands existentiell kris. länk
[3] OmEV. 2023. Triangeldramat – Tyskland, tysk fordonsindustri och Kina. länk
[4] OmEV. 2023. Hur hanterar tyska politiker sin bilindustri. länk
[5] OmEV. 2023. Podd: Om tysk fordonsindustri. länk
[6] Reuters. 2025. German premium carmakers’ sales battered in China and Germany amid slowdown. länk
[7] BMW Group. 2025. Report 2024. länk
[8] Reuters. 2025. Mercedes-Benz 2024 car sales fall in tough year for automakers. länk
[9] Audi. 2025. 1.7 million deliveries in 2024: Audi forges ahead with its model initiative. länk
[10] BMW. 2025. Report 2025. länk
[11] Schmidt Automotive Research. 2025. länk
[12] BMW. 2025. Investor relation presentation. länk
[13] Longbridge. 2025. Betting on the “super brain,” BMW is investing 10 billion euros to develop the Neue Klasse platform, challenging Chinese electric vehicle competitors. länk
[14] Car Magazine. 2025. BMW ix3 prototype review. länk
[15] Car Expert. 2025. BMW’s biggest leap yet. länk
[16] Electrifying. 2025. BMW Review iX3. länk
[17] BMW. 2025. The new BMW iX3. länk
[18] BMW Sverige. 2025. iX3. länk
[19] Infrastructure News. 2025. Mercedes-Benz launches V2G EV line. länk
[20] SAE International. 2025. EV Tech of BMW’s Neue-Klasse iX3. länk